Nyáron eggyel több reggeli vonat Bécsbe

Arnold Balázs   ·   2011.12.02. 18:00
kiskep_wwaltzer

Korábban már többször is írtunk érintőlegesen a 2011/2012-es menetrend változásairól, így a nemzetköti vonatokról is. Az egyik legszembetűnőbb változás, hogy közel két évtized után megszűnik a Venezia, így Budapestről Olaszországba nem lesz közvetlen eljutási lehetőség. De nem csak ez az egyetlen megszűnő, rövidülő vagy korlátozással közlekedő vonat, a Zaránd IC helyett például egy csak belföldön közlekedő vonat áll forgalomba. És persze lesznek új, illetve visszatérő vonatok is. A részletek alább olvashatóak.

Először egy rövid kitekintés: Főleg a belföldi utasokat érinti, hogy a Szobnál kilépő nemzetközi vonatok menetrendváltástól már nem állnak meg Rákospalota-Újpesten.

Az Adria EN Moszkva–Split–Moszkva viszonylatban egy orosz hálókocsit, illetve Zágráb–Split–Zágráb viszonylatban magyar étkezőkocsit továbbít. A vonat Budapestről továbbra is csak kedden és pénteken, Splitből szerdán és szombaton indul.

Budapest–Várna–Budapest viszonylatban új nemzetközi gyorsvonatpár közlekedik szombati, vissza vasárnapi indulással, 1480/1481 számban, Albena néven. A vonat egy háló-, egy fekvőhelyes, egy étkező és két másodosztályú MÁV-Start kocsival közlekedik, 2012. június 2-től szeptember 29-ig. A vonat június 18-tól szeptember 10-ig egy-egy cseh háló- és fekvőhelyes, Prága–Budapest–Várna és vissza viszonylatban közlekedő kocsit is továbbít. A vonat 11.10-kor indul a Keleti pályaudvarról, és másnap reggel 9.40-re ér Várnába.

Az Avala nem áll meg Rákospalota-Újpesten, Soltszentimrén és Csengődön, viszont Ferencvárosban igen. Kocsi-összeállítása jelentősen megváltozik. Nem lesz Belgrád–Kijev viszonylatú ukrán háló- és Bar–Szabadka–Pozsony viszonylatú szlovák fekvőhelyes kocsi. A vonatba főleg a cseh és a szerb vasút ad kocsikat. Belgrád és Prága közé a cseh vasút kerékpárszállító kocsit is ad a vonatba, a kétkerekűeket csak nemzetközi forgalomban lehet szállítani.

Rákosra érkezik a terelt Avala<br>(fotó: Kemsei Zoltán)

A Beograd 23.30 helyett 22.20-kor, 70 perccel korábban indul a Keletiből, és megáll Ferencvárosban, Kunszentmiklós-Tasson és Kiskőrösön. Visszafelé Kelebiánál 3.21-kor lép be az országba, és megáll Soltvadkerten, Kiskőrösön, Fülöpszálláson, Szabadszálláson, Kunszentmiklós-Tasson és Ferencvárosban. A Keleti pályaudvarra 6.04-re érkezik. A vonat kocsi-összeállítása is megváltozik. Az ÖBB kocsijai helyett egy-egy szerb háló, fekvőhelyes, illetve másodosztályú kocsi fut a vonatban, melyek csak Budapest és Belgrád között közlekednek. Budapest és Kelebia között két másodosztályú, és egy elsőosztályú MÁV-Start kocsit is továbbít a vonat.

Megszűnik tehát ez a jó közvetlen kapcsolat Szerbia és Ausztria között. És itt, ahogy a Venezia esetében, szintén egy közkedvelt kelet–nyugati kapcsolatot (a konkrét esetben inkább dél–északit) tesznek tönkre. De alaposan: a Belgrádból, a Vajdaságból, esetleg a Kiskunságból Bécs felé igyekvőknek elvileg egy perc átszállási idejük van a Keletiben, hiszen a Beograd papíron 6.04-kor érkezik a Keletibe, a Railjet pedig 6.05-kor indul. Ha nem késik sokat a Beograd, Ferencvárosban összejöhetne az átszállás, de a Railjet nem áll ott meg.

A Citadella Zalaegerszeg és Őrihodos között csak Zalalövőn és Őriszentpéteren áll meg. Kerékpárszállító kocsi a magyar és a szlovén főváros között csak 2012. április 7-től szeptember 30-ig közlekedik. A fennmaradó időszakban sima első-, másodosztályú kocsi fut helyette a vonatban.

A Corvinusban nem lesz Pécs–Sopron között közlekedő kocsi, viszont a horvát vasút plusz egy másodosztályú kocsit ad a vonatba.

A Daciánál is lesznek változások. Először is az, hogy a Keletiből 6.00 helyett 5.10-kor indul nyugat felé, mert egy új, Zürichbe közlekedő Railjet lesz helyette 6.10-es budapesti indulással. A belföldi megállások nem változtak, viszont Hegyeshalom után csak a végállomáson, Wien-Westbahnhofnál áll meg a vonat. Kelet felé az indulási idő maradt 23.30, a vonat továbbra is csak Szolnokon, Békéscsabán és a határon, Lőkösházán áll meg. A vonat tisztán román kocsikból lesz kiállítva, a CFR két másodosztályú, két háló, egy étkező, és Bécs–Brassó között egy fekvőhelyes kocsiját továbbítja a vonat. A vonat a korábbi hírekkel ellentétben mindennap fog közlekedni menetrendváltástól 2012. január 11-ig, majd június 16-tól október 1-jéig. A köztes időszakban viszont a Dacia egyáltalán nem közlekedik.

A Dráva IC Budapest–Pécs között kerékpárszállító kocsit is továbbít.

A Halászbástya IC-nek az összeállítása részben változik. Az IC917 Sopron–Csorna–Budapest útirányon három másod- és egy elsőosztályú szlovák kocsit is továbbít.

A Hargita IC 2012. április 24. és október 29. között a román vasút kerékpárszállító kocsiját is viszi.

A Hernád IC EC lesz, a vonatba egy többcélú kocsit is besoroz a cseh vasút, így lehetőség lesz a kerékpárszállításra. Kár, hogy csak nemzetközi forgalomban.

A Rákóczi IC-ből is EC lesz, és kerékpárszállító kocsit is továbbít Budapest és Kassa között, de csak 2012. április 7. és október 28. között.

Az Ister EN megáll Kétegyházán is, Bukarest felé 21.57-kor, Budapest felé 5.59-kor indul. A Budapesttől Lőkösházáig futó cseh kocsi helyett a MÁV-Start ad két másod- és egy elsőosztályú kocsit a vonatba, Lőkösházától Budapestre viszont a háromból csak egy kocsit cserélnek magyarra, a másik kettő cseh marad.

Igazi csemege lesz nyáron az Istria vonat. Buzet a horvát határállomás Szlovénia felé az Isztriai-félszigeten, furcsa lesz itt a magyar nemzetközi vonat a két ország monotorvonatai helyett <br />(fotó: Tevan Imre)

Istria néven új nemzetközi vonat áll forgalomba 1246/1247 vonatszámban. A Budapest-Keleti és horvátországi Pula között közlekedő vonat 2012. június 22-től augusztus 24-ig keddi és pénteki napokon 18.38-kor indul Budapestről, és meglehetősen érdekes utat jár be. Az egyes vonalon induló vonat Kelenföld, Bicske, Tatabánya, Tata, Komárom, Ács, Nagyszentjános és Győr után délnek fordul. Pápa, Celldömölk, Boba, Zalaszentiván, Zalaegerszeg, Zalalövő és Őriszentpéter után Őrihodosnál lép át Szlovéniába. A vonat Magyarországon csak a felsorolt állomásokon áll meg. Kérdés, hogyha az Avala és a Beograd megáll Ferencvárosban, akkor ez a vonat miért nem? A vonat a hajnali határátlépés után megállás nélkül robog Mariborig, majd Szlovéniában gyakorlatilag belföldi gyorsvonatként közlekedik, hiszen szinte minden állomáson megáll.

A Rakitoveci határátlépés után a horvátoknál is ugyanez a helyzet: a vonat délelőtt 11.17-re éri el a tengerparot Pulánál. A tizenhét órás utazás a fanatikus vasútbarátoknak minden bizonnyal élvezetes kalandnak ígérkezik, kár, hogy az út nagy részét éjszaka, sötétben teszi meg a vonat, így a tájban gyönyörködni, fotózni nem igazán lehet. A Budapest–Pula viszonylat nem egy rossz elgondolás, de félő, hogy a vonat ilyen menetrenddel és ilyen útiránnyal nem fog egy menetrendi idénynél többet megérni. A szerelvényt a MÁV-Start állítja ki egy másodosztályú, egy fekvőhelyes, egy háló- és egy kerékpárszállításra is alkamas poggyászkocsiból. Kár, hogy a vonaton belföldi forgalomban nem szállítható kerékpár. Pulából szerdán és szombaton, 18.00-kor indul a vonat, a budapesti érkezés menetrend szerint 9.20.

Az Ivo Andrić egy órával korábban, 9.05-kor indul a Keletiből. A belföldi megállások száma csökken, Pesterzsébeten, Bösztörön, Soltszentimrén, Csengődön, Tabdin, Pirtói szőlőkön és Pirtón áthalad a vonat, de Kiskunhalas és Kelebia között sem áll meg. A szerelvény is rövidebb lesz, a magyar vasút két, a szerb pedig egy ülőhelyes kocsit ad a vonatba. Belgrádból 11.03-kor indul vissza, így 18.54-re érkezik Budapestre.

Az Ivo Andrić egy szerb 441 sorozatú mozdonnyal Újvidék (Novi Sad) állomáson<br>(fotó: Mészáros Gergő)

A Jaroslav Hašek EC sem áll meg Rákospalota-Újpesten, ráadásul délelőttiből délutáni vonat lesz. 11.25 helyett 13.25-kor indul Budapestről. A párja ezzel szemben két órával korábban, 7.42-kor indul Prágából, és 16.35 helyett 14.35-re ér Budapestre. A szerelvényt továbbra is a cseh vasút kocsijai alkotják.

A Jeszenszky János EC menetrendjéből szintén kimarad a Rákospalota-újpesti megállás, ezenkívül csak a vonat-összeállítás változik jelentősen. A német kocsik eltűnnek a vonatból, a teljes szerelvényt a MÁV-Start állítja ki. Két első és hat másodosztályú kocsi mellett egy étkezőkocsit kapcsolnak még a vonathoz, a kerékpár-szállítási lehetőség megszűnik.

A Hungária EC sem áll meg Rákospalota-Újpesten.

Talán nem meglepő, hogy Rákospalota-Újpesten a Moravia sem áll meg. A vonat Varsó helyett csak Ostraváig közlekedik, a szlovák kocsikat csehek váltják, a MÁV-Start pedig egy étkezőkocsit ad a vonatba. Ilyen eddig nem volt ezen a járaton.

Nekünk új vonatként, EC274/EC275 számban Budapest-Keleti–Prága viszonylatban közlekedik a régi menetrendben csak Prága és Pozsony között járó Slovan EC nyolc cseh kocsiból kiállítva. A vonat első osztályú, étkező, és kerekes szék szállítására is alkalmas poggyászkocsival közlekedik.

Így teljessé válik az ütemes összeköttetés Budapestről Pozsony és Břeclav (Leventevár) felé: 5.25-től 15.25-ig vannak kétóránként vonatok. Visszafelé ugyanez a szabályosság Břeclavból reggel 9-től este hétig érvényesül (érkezés a Keletibe: 12.35-22.35).

A Metropol időadatai, illetve a továbbított kocsik összeállítása részben módosul, de a vonatot komolyabb változások nem érintik. A csak Prágából jövő kocsicsoportnál megszűnik az az érdekes megoldás, hogy a hosszabb éjszakai pihenés érdekében egy cseh belföldi gyorsvonattal hamarabb indulnak, és csak Pardubicében várják be a Metropolt. Budapesttől viszont marad ez a metódus: a 3.59-kor érkező német stokkal szemben a Pardubicében ácsorgó kocsik 6.20-ra futnak be Prága főpályaudvarára.

A Jeszenszky EC német kocsikból kiállított szerelvényét Tevan Imre a brnói várból örökítette meg. Magyar kocsik lesznek helyettük

A Körös IC egy első, és két másodosztályú román kocsival gyarapodik, ugyanakkor a magyar stokk csak pénteki, szombati és vasárnapi közlekedési rend szerint, és olyankor is csak a határig közlekedik.

A Kvarner IC végig önálló vonatként közlekedik, így fél órával rövidül a menetideje. Menetrendjébe bekerül egy murakeresztúri megállás, és Horvátországban is több helyen áll majd meg a vonat. 2012. április 7. és október 28. között a vonatban kerékpárszállító kocsi is közlekedik.

A Maestral a következő menetrendi idényben Keszhely és Budapest között kerékpárszállító kocsit is továbbít, ami mindenképpen pozitív változás. Ezen felül 2012. június 15-től augusztus 31-ig Zágráb felé keddenként és péntekenként, Budapest felé csütörtökönként és vasárnaponként egy WRm sorozatú étkezőkocsit is továbbít.

A Meridiánt ne is keressük a menetrendben, Görögországba nem megy nemzetközi vonat.

Metropol EN a Keleti pályaudvaron<br>(a külön nem jelölt képeket Vörös Attila készítette)

Ismét forgalomba áll a Muntenia, 1347/1346 számban. A 2012. január 12-től június 16-ig, illetve október 2-től közlekedő vonat 22.30-kor indul Budapest-Keleti pályaudvarról. Lőkösházáig csak Szolnokon és Békéscsabán áll meg, ellenben visszafelé Lőkösházától Békéscsabán, Mezőberényben, Gyomán, Mezőtúron, Szolnokon és Újszászon is megáll. A vonat célállomása Bukarest, Bucuresti-Nord pályaudvarra 14.05-kor érkezik, vissza 15.35-kor indul. Érkezése Budapestre 6.50. A vonat szerelvényét a román vasút állítja ki, de Budapest–Lőkösháza között belföldi MÁV-Start stokkot is továbbít. A vonatban háló, fekvőhelyes és étkezőkocsi is fut. Szerkesztőségünk értesülései szerint a magyar stokk halberstadti kocsikból lesz kiállítva.

A Nesebar Budapest–Keleti és Burgasz között közlekedik 2012. június 12-től szeptember 28-ig. A vonat kedden és pénteken 11.10-kor indul Budapestről, szerdán és szombaton 19.10-kor Burgaszból. A vonat Magyarországon Szolnokon, Mezőtúron, Gyomán és Mezőberényben, Békéscsabán és Lőkösházán, illetve Lőkösháza felé Kétegyházán, Budapest felé pedig Muronyon is megáll. A szerelvény magyar másodosztályú, háló-, fekvőhelyes és étkezőkocsikból áll. 2012. június 15. és szeptember 7. között a vonat két cseh kocsit is továbbít, melyek Prága és Budapest között közlekednek.

A nyomtatott menetrendbe bekerült az Orient expressz, de a vonat nem közlekedik.

A Tisza jórészt változatlan menetrenddel megmarad, de egyes vonatok megszűnése, rövidülése miatt kevesebb kocsit továbbít, és nem lesz közöttük elsőosztályú.

A Traianus IC is kikerült a menetrendből. Helyette a Transsylvania IC továbbít két Budapest–Temesvár közvetlen kocsit. A vonat menetrendje egyébként változatlan.

Már korábban is megírtuk, hogy a Venezia megszűnik, helyette végül nem lesz semmilyen nemzetközi vonat.

A Venezia 2006-ban

A Wiener Waltzer EN 2012. április 7-től szeptember 29-ig kerékpárszállító kocsit továbbít Budapest és Bécs között, de csak nemzetközi forgalomban lehet igénybe venni.

A Zaránd IC is megszűnik, helyette ugyanabban az időben a Viharsarok IC közlekedik a Keleti pályaudvar és Békéscsaba között.

Reggel hét és délután öt óra között továbbra is kétóránként, minden óra tíz perckor indulnak a Railjetek. Ezen felül egy új pár Railjet áll forgalomba Budapest-Keleti–Zürich Hbf. között rj162/rj165 számban. Budapestről 6.05-kor, Zürichből 10.40-kor indul.

Railjet robog a szári bevágásban

A nemzetközi személyvonatoknál is minden marad a régiben, a 6822/6813, 6816/6817, 6814/86811 számban közlekedő vonatpárok változatlan formában, Debrecen–Szatmármémeti, Debrecen–Nagybánya, Debrecen–Nagyvárad között közlekednek. Ezen felül egy új vonatpár áll forgalomba Püspökladány–Nagyvárad viszonylatban 6430/6415 vonatszámban. A vonat Püspökladányból 6.33-kor indul, és Kelet-európai idő (KEI) szerint 9.18-ra ér Nagyváradra. Visszaindulásának időpontja 11.07 (KEI), Püspökladányba 11.50-re érkezik.

Pécs és Pélmonostor között is új vonatok állnak forgalomba. 6.55-kor és 16.55-kor indulnak Pécsről, Pélmonostorról pedig 9.00-kor és 19.00-kor.

Kapcsolódó hírek