Orosz–ukrán háború: mennyire életképesek az eurázsiai alternatív szállítási útvonalak?

iho/vasút   ·   2022.06.20. 12:30
metrans_konstanca_utvonal

Habár a tranzitidők minden esetben jóval hosszabbak, a világgazdaságnak működni kell. Konstanca és Törökország az eddigi nyertesek között.

Az orosz–ukrán háború februári kitörése óta eltelt négy hónap alatt a vasúti fuvarozók több alternatív útvonalat is találtak és szilárdítottak meg az Európa és Kína közötti áruszállítás fenntartása érdekében.

A tranzitidőket tekintve nincs semmi meglepő abban, hogy az alternatív útvonalak mindegyike hosszabb vagy sokkal hosszabb, mint az eredetileg használt útvonalak. A Metrans Új Selyemút-igazgatója, Martin Koubek arról számolt be, hogy a fuvarok 2021-ben a Kínát és Európát összekötő hagyományos, Kazahsztánon és Oroszországon át vezető útvonalon körülbelül húsz, Mongólián keresztül pedig nagyjából huszonöt nap alatt értek célba. Ezzel szemben a jelenlegi, Törökországot használó alternatíva harminc napot vesz igénybe, a Fekete-tengeren hajón átvágó lehetőség pedig negyvenet.

Habár ez utóbbi a duplája az eredeti, északi útvonal által kínált tranzitidőnek, mégis gyakran veszik igénybe azok a fuvarozók, akik nem akarnak Oroszországon keresztül szállítani. Pontosan ez a helyzet a török útvonallal is, mivel minden elérhető útvonalon fel kell használni az északi irány jelentős kapacitásának ellentételezésére. Azaz minden útvonalnak megvannak a maga előnyei és hátrányai.

A szakember elmondta: jelenleg nyolc vonatuk halad a konstancai kikötő felé. A romániai létesítmény a Fekete-tenger legnagyobb, népszerű átrakócsomópontja. A nyugat felé tartó árukat szállító konténerek tehervonaton jutnak el a Kaszpi-tenger partjáig, ahol azokat hajóra rakodják át és úgy jutnak el az azeri főváros Bakuba. Ott a konténereket ismét vonatra rakják és a georgiai (grúziai) főváros Tbiliszin keresztül a Fekete-tengerig szállítják. Megintcsak hajókra kerülnek és a Fekete-tengeren áthajózva befutnak a konstancai kikötőbe, ahonnan tehervonatok viszik tovább a különféle európai célpontokhoz. A kerülő útvonalat használó első fuvar április 13-án indult útnak Kínából és május 18-án érkezett meg a németországi Mannheimbe. Ha ez hosszú távon is működőképes megoldásnak bizonyul, heti rendszerességgel fogja indítani a logisztikai társaság. Jelenleg körülbelül 40–45 napos tranzitidő a reális.

A törökországi útvonal kevesebb átrakodással jár (képek forrása: railfreight.com)

A működőképességet fontos kihangsúlyozni, mivel jelenleg több nehezítő körülmény is felbukkan. Az egyik ilyen probléma, hogy a román vasúthálózaton csak nagyon lassan jutnak át a szerelvények, részben a Kárpátokon való átkelés miatt. Ráadásul a konstancai kikötő is meglehetősen zsúfolt mostanság: a Fekete-tenger ukrán részének orosz blokádja miatt rengeteg Ukrajnából induló exportárut is arrafelé tereltek. Ha nem találnak valamilyen rövid távú megoldást, a konstancai plusz raktározási költségek gazdaságtalanná tehetik ezt az útvonalat – árulta el Koubek. Már az is segítené a helyzetet, ha több hajót tudnának beállítani a Fekete-tengeren. Tárgyalások zajlanak a trieszti PLT kikötővel annak érdekében, hogy egyes hajókat ott fogadjanak és onnan jussanak tovább a szállítmányok. A szakember úgy véli, ha a hajóknak a kikötők előtt kell várakozni, akkor érdemesebb alternatív, várakozási időktől mentes megoldásokat találni.

A Metrans egy másik szolgáltatást is működtet: az áruk Törökországon át vonaton jutnak el Bulgáriába, ahonnan a szerelvények Szerbián és Magyarországon át haladnak tovább a vállalat szlovákiai termináljaiba. Ez az útvonal gyorsabb, mivel csak kétszeri átrakodásra van szükség: a Kaszpi-tengeren való átkeléskor. Akadnak viszont más kihívások. Az egyik, hogy a szerbiai vasútfelújítási munkálatok miatt csak korlátozott számú vonat használhatja az útvonalat. Számos egyéb korlátozás is akad, többek között a Marmaray-alagút, emiatt néhány vonatot át kell pakolni Isztambul környékén. Az északi útvonallal összehasonlítva ez a szállítási folyosó viszonylag sok időt vesz igénybe a Kaszpi-tengeri átkelés és az átrakodások miatt – az útvonal költségei és logisztikája meglehetősen bonyolult. Viszont még mindig könnyebb koordinálni, mint a romániai alternatívát.

Koubek elmondta: a Hszianból a TE Bahnoperatorral együttműködésben elindított első tehervonat napokon belül megérkezik Törökországba, és ha ez az útvonal valóban gyorsabb, akkor tényleg könnyebb lesz kezelni, mivel nem érint két tengert is – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön a Metrans Kínából a Kaszpi- és a Fekete-tengeren keresztül Szlovákiába vezető szállítási útvonala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.