Pipistrel gépeket fog gyártani a Genevation Jakabszálláson
A kicsi, kompozitépítésű kétülésesnek van elektromos változata is, hírek szerint az SW 121-est a honi légierő is használja majd.
Gyártási együttműködésről írt alá szerződést a szlovéniai Celjében, a magyar és a szlovén kormányfő jelenlétében a szlovéniai Pipistrel és a magyar Genevation. A tíz évre szóló, 100 millió euró értékű megállapodás lényege, hogy a Jakabszálláson működő magyar cég a partner SW 121-es gépcsaládjának példányai végső összeszerelését végzi hazai és külföldi vevők számára – itt a szlovén fél híradása Magyarországon kívül Oroszországot, a volt Szovjetunió országait, afrikai országokat, a visegrádi államokat, Törökországot és Izraelt jelölte meg. Ugyancsak kiterjed az együttműködés jövőbeli termékek fejlesztésére, fejlett kompozitszerkezetekre, repülőgép alkatrészekre, speciális programokra és nulla kibocsátású repülőgépekre.
Előzőleg Dr. Maróth Gáspár védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos Zdravko Počivalšek szlovén gazdasági fejlesztési és technológiai miniszterrel írt alá kormányközi szándéknyilatkozatot, amelynek egyik célja a szlovén részvétel a magyar védelmi ipar fejlődésének erősítésében, olvasható a Pipistrel honlapján.
A Pipistrel a hírhez csatolt ismertető szerint egyike a világ vezető kisgépes gyártóinak, energiahatékony, megengedhető árú és nagyteljesítményű kisgépeket gyárt immár harminc éve, az eladott példányok száma több, mint 2200. Rendelkezik az európai hatóság tervezési, gyártási és karbantartó licenszeivel, vagyis a koncepció kialakításától a gyártásig és az üzemeltetésig viheti végig egy repülőgéptípus megszületését.
Az SW 121 kétüléses kisgép hagyományos belsőégésű motorral repül, de felépítésében hasonló az elektromos meghajtással repülő Velis Electro. Az SW 121-est komoly tételben vásárolta meg a gépet az indiai légierő és haditengerészet. A Pipistrel a legutóbbi kecskeméti repülőnapon bemutatta a gépet, és portálunk nemhivatalos információja szerint a hazai gyártású példányokból jut majd a Magyar Légierőnek is.
A gyártó szerint kényelmes kabinkialakítása, kétképernyős „glass-cockpit” műszerfala, robotpilótája különösen alkalmassá teszi kiképzésre és túrarepülésre egyaránt. Használható vitorlázógépek vontatására, hazai tulajdonban is repül néhány példánya.
A szlovéniai gyár egyébként úttörő szerepet játszik nem egyszerűen a kisgépes repülés, hanem az elektromos meghajtás területén is. Mint arról portálunk is beszámolt, a szlovénok alkották meg a világ legelső négyszemélyes elektromos gépét, amellyel elnyerte a NASA Green Flight Challenge díját. 2015-ben az övé lehetett volna az első elektromos gép, amely átrepülte a Csatornát, de végül a meghajtást gyártó Siemens visszavonta az engedélyét és az Airbus támogatta E-Fan hajtotta végre a diadalmas repülést.
2020-ban a Pipistrel elsőként ért el elektromos meghajtású gépre európai típusalkalmassági engedélyt, a Velis Electro meghajtási rendszere is elnyerte az EASA-alkalmasságit. Nemrég pedig arról adtunk hírt, hogy a cég hatalmas munkába kezdett, és beindította a „Miniliner” fejlesztését, ami egy húsz személyt befogadó regionális utasszállító lesz, hidrogén-hibrid meghajtással. Nemhivatalos információk szerint a szlovénok a jövőben erre a projektre szeretnének koncentrálni, ezért adják át a magyar partnernek az SW 121 gyártását.
A Genevation szintén többször szerepelt portálunkon. Amint a megállapodásról szóló ismertető fogalmaz, a magyar céget azzal a céllal alapították, hogy a legmodernebb repüléstechnológiákat alkalmazva fejlesszen könnyű sportgépeket, ezen kívül dolgozik a védelmi iparnak, katonai drónokat épít és szenzor-konténereket helikoptereknek, mindezt a NATO elismert beszállítójaként.
Portálunk látogatói a Genpro nevű, saját tervezésű és építésű műrepülőgépről olvashattak, először a koncepcióról, illetve az új, a kompozitokat a fémekkel összekapcsoló technológiáról és a gép más technikai újdonságáról, aztán a berepüléséről, illetve az első felszállásáról. Idén januárban mutatták be annak a Skai nevű, hidrogéncellás ötszemélyes kishelikopternek a modelljét, amelynek akkori hír szerint 2023-ra tervezik az első prototípusát.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!