Szeptember végéig korlátozások Hegyeshalomban

Joó Ferenc   ·   2019.03.26. 18:00
heha-reko-400

Különösebb csinnadratta nélkül kezdte meg a múlt héten a MÁV Hegyeshalom vasútállomás felújítását. A rehabilitációra azért van szükség, mert az al- és felépítmények elavultak, cserére szorulnak és a tengelyterhelést is megnövelik 21 tonnáról 22,5 tonnára, így megszűnnek a forgalmat korlátozó lassújelek. Évente jóval több, mint húszezer tehervonat fordul meg Hegyeshalomban, ehhez jönnek hozzá a személyvonatok és egyéb vonatok. A forgalom éves átlagban körülbelül napi 190 vonat: 56 személyszállító-, 98 tehervonat és 26 egyéb vonat – a 2018. januártól szeptemberig tartó időszak számadatai alapján.

Ebben a vonatmennyiségben ugyanúgy benne vannak a Rajka–Gyékényes vonalon haladó tehervonatok, valamint a Csorna és Pozsony felé közlekedő személyvonatok, mint a Győr felől érkező és Szlovákia vagy Ausztria felé közlekedő személy- és tehervonatok, illetve mindezek ellenkező útirányú párjai. Sőt, még Rajka–Őrihódos viszonylatú vonatok is érinthetik az állomást. Azt sem szabad elfelejteni, hogy Hegyeshalomnak saját iparvágánya is van, a Perlmooser Kavics Kft. sajátcélú pályahálózata csatlakozik az állomás keleti végének vágányhálózatához.

A hegyeshalmi vágányhálózat a felújítás előtt. A képre kattintva galéria nyílik! (forrás: MÁV)

A negyed évszázada folyamatos megújuláson áteső hegyeshalmi amolyan kirakatvonal, hiszen itt lehetett egyes szakaszokon először menetrend szerint 160 kilométer per órás sebességgel közlekedni az országban. Nem csoda, hogy a MÁV igyekszik csúcsformában tartani az Ausztria felé határállomásként is működő hegyeshalmi pályaudvart. Határmenti elhelyezkedése miatt az állomás egyes vágányain a felsővezeték-rendszert úgy építették meg, hogy a különböző áramnemek között átkapcsolható legyen, azaz igény szerint a Magyarországon használt 25 kilovolt és 50 Hertz váltakozó feszültségű betáplálás vagy az Ausztriában honos 15 kilovoltos, 16,7 periódusú áram kerüljön az adott vágány feletti drótba.

Nem volt ez mindig így, régen a nemzetközi vágányok egyik felét az osztrák, másik felét a magyar rendszerrel villamosították. Az Ausztria felől beérkező vonat mozdonya leeresztett áramszedővel begurult az állomásra, majd egy dízelmozdony lekapta a vonat elejéről és egy szabad vágányon áttolta vagy átszalasztotta az osztrák rendszerű felsővezeték alá. Dízel kitolózásból most sem leszünk híján, mert a tehervágányok kitérőit javítják vagy cserélik, emiatt a felsővezetékben ki kell kapcsolni az áramot. A tervek szerint június 17-étől szeptember 13-áig kell dízelmozdonyt használni, mert ezen időszakban (munkafázisonként eltérő vágánycsoportokon) csak leeresztett áramszedővel lehet közlekedni. Az állomási tartalék mellé egy további dízelmozdonyt rendelnek ide a kitolási feladatokra.

Bobó húzza ki a Bécs felől érkező Arrabona osztrák mozdonyát, hogy áttolja egy másik vágányra a kilencvenes években (fotók: a szerző)

Az átépítést bő fél év alatt végzik el, huszonhét munkafázisban. Ezek legtöbb része (június 17-étől) mindössze négy napig tart, de lesznek hosszabb időszakok is, amikor egy-egy adott feladaton dolgoznak a vasútépítők. Eleinte két–három vágányon lesz vágányzár a teherpályaudvaron, de a MÁV már erre az időszakra is javasolja, hogy a menetvonalakat az érintett vasúttársaságok Rajka, illetve Sopron határátmenetben rendeljék meg. Az első vágányzárat április 29-étől tervezik, de június 26-ától már a rendező hat vágánya (R11-től R16-ig) lesz kizárva, aztán július 3-ától hat napig az R1–R6 vágányok, a MÁV által készített prezentáció alapján.

Az igazi megpróbáltatás augusztus 8-án kezdődik: augusztus 12-éig a vágányzár kizárja a teljes rendezőpályaudvari részt, így a tehervonatokat kerülő útirányon át kell közlekedtetni (itt megemlítenek egy ÖBB-vágányzárat is szeptember 3-áig), illetve ettől a naptól kezdve augusztus 23-áig a kavicsbányai iparvágány sem lesz használható. Ebben az öt napban az úgynevezett TEEM vágányok csak hosszúsági korlátozással lesznek használhatók. Augusztus 12-e és 23-a között ismételten csak néhány vágányon lesz vágányzár, de augusztus 23-ától szeptember 3-áig ismét a teljes rendezőpályaudvart kizárják.

Még MÁV-Trakciós mozdonyok Hegyeshalomban, 2012-ben

Szeptember 3-ától 7-éig osztrák feszültséggel a rendezőpályaudvar nem lesz járható. A végpont (Bécs) felől érkező vonatokkal a személy- és a rendező pályaudvarra, valamint a TEEM vágányokra csak leeresztett áramszedővel, illetve dízelvontatással lehet bejárni. Az induló tehervonatokat dízelmozdonnyal kell feszültség alá tolni, az anyag nem említi a személyvonatok dízelkitolózását. Az induló tehervonatok kitolása egészen szeptember 13-áig tart, majd szeptember 26-áig dolgoznak, így napi szinten minimum kettő, legfeljebb hat vágányon továbbra is korlátozások lesznek (valamelyik irányból nem lehet bejárni rájuk).

Az nem biztos, hogy a munkálatok eredményeként a jelenleg lezárt vágányok ismét járhatók lesznek, viszont a rendezőpályaudvar első tizenkét vágányára vezető kitérők gatyába lesznek rázva, esetleg cserélve is lesznek, és néhány vágányon talán megszűnik az öt kilométer per órás lassújel. Mindenesetre a munkálatok miatt erősebb forgalomra kell számítani Sopron felé és Rajka irányába.

A 2019-ben rehabilitációval érintett vágányok (pirossal) a MÁV prezentációjából

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek