Szergej 60: üzenet a múlt századból

iho/vasút   ·   Frissült: 2025.06.03. 14:12
m62203_banreve_hid

Ismét retróhétvégét rendeztek Miskolc és Ózd között a 92-es vonalon: főszerepben a hatvanéves Szergejek.

Két napig csúcsra járt a múlt utáni sóvárgás a 92-esen, ahol a MÁV 628-as (korábbi M62-es) sorozatú nagydízelei a maguk sajátos módján emlékeztek meg első példányuk forgalomba állításának hatvanadik évfordulójáról. Május 31-én és június elsején a Szergejek fellépése mellett a vonatok összeállítása is az évtizedekkel ezelőtti vasúti időkre emlékeztetett: így a vékonycsíkos gyorsvonati szerelvény három másod- és egy első osztályú kocsival, az olajzöld, két Bhv, továbbá egy BDdf vezérlőkocsi alkotta összeállítás, ezen felül egy vegyes, a múlt század nyolcvanas, kilencvenes éveit hirdető, telikék Bhv, valamint vastagcsíkos lengyel kocsikból álló szerelvény áll forgalomba.

Sajónémeti előtt ível Bánrévére tartó vegyes szerelvényével a 127-es bajszos Szergej június elsején, vasárnap reggel. Következő vonatát még éppen, hogy elvitte Ózdra, ám ott már nem volt hajlandó beindulni, ezért a 203-as vas előfogatolta és vitte vissza Miskolcra (fotók: Simon Zsolt)

A luganszki* hatlábúakat a záhonyi nagyágyúk képviselték, úgymint 628 057, a bajszos M62 127, 628 203 és 628 191 – honállomásukat figyelmen kívül hagyva a felsorolt mozdonyok Záhonyban dolgoznak már jó ideje. Utóbbi gép nem tervezetten lépett fel a 92-esen, hanem szükségből, mivel a 187-es Szergej (a tavalyi debreceni retróhétvégéhez hasonlóan) már az első körei után bedobta a törölközőt, és szolgálatképtelenség miatt végleg kiesett a forgalomból.

A miskolci fűtőházban huzamosabb ideje már csak a sorozat remotorizált, a környék vonalait kiszolgáló, tehervonatozó változatai állomásoznak. Mivel a klasszik társak betegeskedtek – vasárnap további két gép: a 057-es és a 127-es is megfeküdt –, a remot 628 320-as segített tartani a frontot.

Putnokról indul a 191-es Szergej. A miskolci fűtőházi szakemberek profizmusának köszönhetően vasárnap zökkenőmentesen személyvonatozott Bánréve és Miskolc között, holott előző napon még úgy tűnt, kenőolajcső-szakadás következtében ő is kiesik a munkából

Az elgondolkodtató műszaki nehézmények dacára a Szergejeket továbbra is tisztelet övezi, ezúttal is rengeteg érdeklődőt vonzottak, a rendezvény hírére számos országból érkeztek a vasút (múltjának) hívei. Éppen ezért is tarthat érdeklődésre számot, mi az üzemeltető vasutársaság szándéka a gépekkel, erről az Indóház idei áprilisi kiadása írt, idézzük:

„A típussal kapcsolatban alapvetően az elmúlt években megszokott feladatok ellátásában számolunk. Ez a személyszállítási területen elsősorban a retró eseményeken vontatást, és egyes operatív feladatokat jelent (baleseti segélynyújtás, szolgálatképtelenség esetén: segélyezés, kitolás a feszmentesített szakaszokról stb.).

A MÁV Személyszállítási Zrt. (korábban a MÁV-Start) úgynevezett retró-programjainak keretében több 628-as mozdonyt valamely korszak meghatározó színezésével látott el. A 628 001, 116, 127, 187, 194 a retró-hétvégék és a vasútfotósok kedvelt szereplői, a társaság ezeket a mozdonyokat üzemben kívánja tartani, ameddig lehet. Az idén 60 éves 628 001, a világ első sorozatgyártású Szergejének jelenleg a muzeális célú üzemre történő felújítása zajlik, és terveink szerint már az idei nyáron a balatoni retró-hétvégén debütálhat a nagyközönség előtt a megújult Szergej.

A teherszállítás terén a 628 (ex M62) sorozat iránti igény évről-évre csökken. Ennek oka a vasúti szektor átalakulása, a korszerűbb magánvasúti járműpark megjelenése, amely több területen szükségtelenné tette a 628-as sorozatú mozdonyok közlekedését. A mozdonyok egy részére azonban továbbra is szükség van: pályakorszerűsítéssel összefüggő átemelési, terhelési, a záhonyi átrakó körzeti és különféle operatív feladatok, honvédségi-szállítások, amelyekben továbbra is számít társaságunk a sorozatra.

A mozdonyok üzemben tartásának egyik kulcsa a megfelelő alkatrészellátás, amely egyre nehezebb a vállalat számára. A hagyományos, de az idő haladásával a remotorizált mozdonyokról is elmondható, hogy a tervezett élettartamuk felső határát elérték. A mozdonyok komplex járműjavítói javítására már nem kerül sor, kizárólag a fődarabok (forgóváz, trakciós motorok) javítása zajlik. Nagyjavítás, remotorizáció már nem szerepel a közép- és hosszú távú tervek között. A mozdonyok életben tartása az azokat évtizedek óta üzemeltető, és magasabb szintű (B és C) karbantartási tevékenységre is alkalmas műhelyekben történik, ahol mind a gépészeti berendezések, mind a járműszerkezet  javítása megvalósul, hogy a további üzemeltetés biztosított legyen.”

*A város orosz neve Luganszk, az ukrán Luhanszk (lévén kelet-ukrajnai település, jelenleg válságövezet). 1935–1958, valamint 1970–1990 között Vorosilovgrád volt a neve, Kliment Jefremovics Vorosilov, a Szovjetunió marsallja után. A MÁV M62-esei a 139-es gépig bezárólag Luganszkban, 140-től, valamint a záhonyi széles nyomtávúak Vorosilovgrádban, bár ugyanabban az üzemben készültek.

 (Nyitóképünkön, Simon Zsolt fényképén a Sajó folyó felett halad át a 628 203-as Szergej)

Alább Simon Zsolt felvételeiből készült képgalériát tekinthetik meg!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek