Tíz éve jött meg a 2001-es!
                                            Az Indóház szerkesztősége ott volt a jeles alkalomkor, be is számoltunk az érkezésről lapunk 2006. április számában. Múltidéző extra az évforduló alkalmából. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.
* * *
Pesten a Siemens Combino villamosa: megérkezett az első fecskeMárcius 14-én a hajnali órákban egy tehervonat végén begördült Ferencváros MÁV állomásra az első budapesti Combino típusú villamos. A járművet lerakodása után egy csatolt Ganz csuklós villamos vontatta el lakhelyére, a Hungária kocsiszínbe. A 2001-es pályaszámú kocsit három nappal később követte a 2002-es is, így jelenleg két ilyen jármű tartózkodik Budapesten.
A kocsit a Siemens semmeringi gyárában rakták fel egy három összekapcsolt pőrekocsiból álló speciális vagonra. A villamost csak a középső kocsinál lehet rögzíteni, mivel a járműszekrény az ívekben történő haladáskor a pőrekocsikkal együtt kanyarodott. A jármű biztonságos elhelyezése után a szerelvényt egy Herkules vontatta ki a bécsi gyárból, majd egy tehervonat végére sorozták, mely a speciális szállítmány miatt a váltókon kitérő irányban csupán 20 kilométer/óra sebességgel közlekedhetett. A különös szállítmány végül hajnali 3 óra 45 percre érkezett Ferencvárosba, ahol nemcsak a BKV és a Siemens képviselői, hanem lelkes közlekedésbarátok is várták. Több mint húsz év után újra vadonatúj villamoskocsi érkezett Budapestre.

A Combinót tartalmazó pőrekocsit ezután egy Bobó segítségével beállították a BKV iparvágányára, ahol megkezdődött a leeresztés művelete. A járművet egy speciális rámpa segítségével helyezték a villamosvágányra, majd műszaki átvizsgálás után egy csatolt Ganz csuklós szerelvény segítségével vontatták át a Hungária kocsiszínbe. A menet engedélyezett sebessége 15, kitérőkön pedig 5 kilométer/óra volt. A szerelvényt egy szóló Ganz csuklós villamos, illetve számos segélyautó követte. A szállítás szerencsére rendben zajlott, így ezek segítségére nem volt szükség. Az első kocsit a délután folyamán be is mutatták a sajtó képviselőinek a Hungária kocsiszínben.
A második kocsi érkezése is zökkenőmentes volt, bár ezt a járművet már nem nappal, hanem az éjszakai üzemszüneti időszakban vontatták át leendő otthonába. A következő három kocsit Bécsből a Siemens németországi tesztpályájára szállítják, és a próbafutások során onnan érkeznek majd Budapestre. A maradék harmincöt kocsi ismét vasúton jön a bécsi gyárból, de ezeket már nem villamossal, hanem egy időközben Budapestre érkező Unimog típusú kétéltű vontatóval továbbítják majd a Hungária kocsiszínbe.
A villamosok lapzártánk idején átesnek egy fékvizsgán, ezáltal engedélyt kapnak arra, hogy önerejükből közlekedjenek a Fehér úti járműjavító és Hungária kocsiszín között. Egy újabb hatósági vizsga után pedig már próbafutások céljából is igénybe vehetik majd a főváros villamosvágányait – azon belül azokat a szakaszokat, amelyek alkalmasak lesznek a rendkívül hosszú szerelvények közlekedésére. A nagyközönségnek a tervek szerint április elsején mutatkozik be az egyik példány a Moszkva téren, ahol kívül-belül meg lehet majd tekinteni a közlekedési társaság új szerzeményét. Utasokat majd csak a több ezer kilométeres próbafutások befejezése után szállíthatnak.
Az új villamosok forgalomba állításával kapcsolatban a nagykörúti villamospálya átalakítása is megkezdődik: a megállóhelyek peronjait meg kell emelni, hogy a ki- és beszállás a villamos padlójával egy szintben történhessen, illetve átalakításokat kell végezni az áramellátási rendszeren, valamint a pályán a Margit híd környékén. Emiatt a 4-es és 6-os villamosok április 15-étől várhatóan június elejéig megosztva, a Blaha Lujza tér és a dél-budai végállomások, illetve a Moszkva tér között közlekednek, a kimaradó szakaszokon pedig villamospótló autóbuszok járnak majd. Ez komoly kényelmetlenséget okozhat az utasoknak, mivel a buszok vélhetően rendszeresen a dugóban araszolnak majd, a munkák elvégzése azonban feltétlenül szükséges ahhoz, hogy az új Siemens villamosok problémák nélkül közlekedhessenek Budapest legforgalmasabb villamosviszonylatain.
Múltidéző sorozatunk korábbi írásai
- Amtrak és a többiek
 - Dome-cartól a Con-adianig: így versenyzett a vasút Kanadában
 - Alagutak, viaduktok a Varázshegyen
 - Mekka, vasútbarátoknak Angliában
 - Volt egyszer egy fontos budai villamosvonal
 - Szergejek a vonatok élén! Mi ebben a különös?
 - Gőzös kerékpárok, fotómaratott keretek: így épül egy csodamodellmozdony
 - Így szállítják a sört Írországban
 - Mennyország tourist Írországba
 - Lassan minden elfogy...
 - Ékszerdoboz, volt, lehetne újra az?
 - Ózd és Nádasd vitte a vonatokat
 - Húsz évem lassan elszelel...
 - Újjászülető M41-esek, avagy miért lett Hörgő a Csörgő?
 - Örökké föl akarták szedni a síneket
 - Öt nap, hat éjszaka, négyezer kilométer harmincezer forintért
 - Kisvasút a Sárréten
 - Komjáthy György: Természetes volt, hogy ha megnövök, csak villamosvezető vagy kalauz lehetek
 - Berekhát a motorgarázsnál
 - Volt egyszer egy nagy hepaj Tapolcán
 - Gyík, light
 - DR volt, DB lett – 2. rész: vasúti romantika kétféle nyomtávon
 - DR volt, DB lett – 1. rész
 - Ütközőbaktól ütközőbakig: a Szalajka-völgytől a Bükk-fennsíkig
 - Villamossal Gliwicétől Górniczáig
 - És még a színét is eltalálták!
 - Kék szalag – a vasúton, Amerikában
 - A ronda zöld kígyó nyomában
 - Karácsonyi ajándék a vasútnak: kell ennél szebb?
 - Egy uradalmi tejcsarnok lassú háttérbe szorulása
 - Főpályaudvar Budapesten: végleg lemondtak róla?
 - Kezdetben vala a lóvontatás
 - Barkács az élethűségért
 - Szürke eminenciás: a Muki
 - Európa dízelmozdonyainak nagyasszonya
 - Amikor Truman zuhant a Déliből az Endresz György térre
 - Őrült nagy durranás előtt? Tényleg lesz 200 milliárdból metró Gödöllőig?
 - Hétvégi hepaj Finnországban
 - Irány a Balaton! – 2005-ben, 2. rész
 - Irány a Balaton! – 2005-ben, 1. rész
 - Az utolsó felsővezetékes kisvasút
 - Kandó Kálmán egyedülálló alkotása
 - Fenn a messzi Északon, mellékvonalon
 - Thököly út, hattyúdal
 - Vasút a Baltikumban
 - Ez is hungarikum ám!
 - Lánczos Péter előbb tervezett, utána helyszínelt és nyomozott
 - Ha a 201-es váltó mesélni tudna...
 - Ármin-akna Lyukóbányán
 - A kényelmi vicinális
 - Egy óriásira lekicsinyített 902-es Tatra
 - D4-es javítás után lett K gép
 - Tráktőrök keskeny nyomtávon
 - A világ legnagyobb gőzösparadicsoma
 - Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 3. rész
 - Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 2. rész
 - Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 1. rész
 - Kubinszky Mihály: Az építészet az élethivatásom, a vasút hobbi
 - Épül a Sorsok Háza
 - Ünnepelt a legbátrabb város
 - Kéregjegy klasszikusok nyomában
 - Vasúttörténeti intézmény Szegeden
 - Megtérülhet-e egy mellékvonal átfogó felújítása?
 - Vaspályával keretbe foglalt tájon
 - A Kis Piros – a Rhätische Bahn Svájcban
 - A Szuper Törzsfőnök, a Kapitány és a többiek
 - Rég volt, igaz volt?
 - Mintha mindig itt lettek volna
 - Nem úgy van az, mint volt rég
 - Amit az Úttörőparlament mentett meg az enyészettől
 - Rokonlátogatóban: szoborgőzös 1:35-ben
 - A szenvedések vasútja
 - Köszöni, jól van azóta is
 - Jánkmajtis–Kölcse: a végek kisvasútja
 - A tengerparti vasút
 - Nem lehetett megmenteni: volt egyszer egy fűtőház Kisterenyén
 - Jekatyerinburg, Szverdlovszk állomás
 - Végleg vége Cicciolina pályafutásának! Eddig még nem publikált fotókkal!
 - Múltidéző: magyar motorvonatok Brazíliában
 - Múltidéző: Aradról Lippáig és Pankotáig
 - Múltidéző: történet a Sargani nyolcasról
 - Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”
 - Múltidéző: amikor először jártak Desirók a Balatonnál
 
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!