Tizenöt éve pendliznek Madrid és Barcelona között a nagy sebességű vonatok
A Renfe AVE-szerelvényei azóta 140 millió utast szállítottak a viszonylaton.
A spanyol nemzeti vasúttársaság Alta Velocidad Española (AVE) elnevezésű, nagy sebességű szolgáltatása a spanyol főváros és a katalóniai központ között tizenöt éve, 2008. február 20-án indult el napi tizenhét járattal. A vonatok jelentősen, mindössze bő két és fél órára csökkentették le a menetidőt a két metropolisz viszonylatában.
A Madrid–Barcelona szolgáltatás azóta egyértelműen felfelé ível. Már 54 járatot lehet igénybe venni nap mint nap, ráadásul a menetidőből is sikerült további nyolc percet faragni, így az út pontosan két és fél órát vesz igénybe. Az első évben 5,7 millió utas választotta az AVE-vonatokat, 2022-ben pedig már több mint 12 milliós utasszámot könyvelhettek el a Renfénél, vagyis a vasúttársaság teljes utasmennyiségének 2,75 százalékáért ez az egyetlen vonal felel.
A viszonylaton közlekedő nagy sebességű vonatok az elmúlt tizenöt évben összesen több mint 140 millió utas szállítottak, ezzel 4,7 millió tonna szén-dioxid kibocsátását előzték meg a Renfe számításai szerint. A bevétel is ezzel párhuzamosan nőtt: míg 2008-ban 844,8 millió eurót (jelen árfolyam mellett bő 320 milliárd forintot) hozott, tavaly már 3 milliárd 788 millió eurót (közel 1500 milliárd forintot) könyvelhettek el – ez évi 28,7 százalékos növekedést jelent.
A Renfe vonatai 2022-ben összesen 436 millió utast szállítottak, 45 százalékkal többet, mint 2008-ban – számol be a Rail Tech.
Az első spanyol nagysebességű vasútvonalon, Madrid, Córdoba és Sevilla között bő harminc éve, 1992. április 14-én indultak el a vonatok az 1992-es sevillai világkiállítás (Expo ’92) kiszolgálása érdekében. A spanyol vasútiinfrastruktúra-kezelő Adif tulajdonában álló, normál nyomtávú nagysebességű pályák azóta jócskán átszőtték az országot: az ország északnyugati csücskében, az Atlanti-óceán partján fekvő A Corunától Madridon át a déli Cádizig, a délkeleti Murcia-El-Carmenig, és a fővárostól Barcelonán át északkeleti irányba, a francia határnál fekvő Figueres-Vilafrancáig is elérnek, ahol közvetlenül összekapcsolódik a francia nagysebességű vasúthálózattal. A hálózat jelenleg 3762 kilométerre terjed ki, ezzel Kína után a világ második legnagyobb ilyen hálózata. Az AVE-vonalakon akár 310 kilométer per órás utazósebességgel is közlekednek a vonatok.
(Nyitóképünk illusztráció, kép forrása: wikimedia.org)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!