Új, közvetlen nemzetközi vonatok indulhatnak München, Milánó és Róma között

iho/vasút   ·   2025.05.23. 15:15
trenitalia_frecciarossa1000

A DB, az ÖBB és a Trenitalia együttműködésében igénybe vehető járatok várhatóan a 2026. decemberi menetrendváltástól fognak közlekedni.

A három vasúttársaság nemrégiben állapodott meg arról, hogy új közvetlen vasúti kapcsolatot hoznak létre a három fontos európai nagyváros között. A kezdeményezés az Európai Bizottság által 2023-ban megvalósításra kiválasztott tíz kísérleti projekt egyike. Az új összeköttetések a Bizottság azon kezdeményezésének részei, melynek célja a nemzetközi vasúti közlekedés akadályainak megszüntetése, a piaci feltételek javítása, valamint a vonzó és fenntartható mobilitás kialakítása Európa-szerte.

Az Európai Unió fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztosa, Aposztolosz Cicikosztasz elmondta, a nagysebességű vasút, különösen a határokon átnyúló szolgáltatások bővítése kiemelt prioritás, az új szolgáltatások pedig kiváló példái ennek.

A két útvonalon az olasz nemzeti vasút Trenitalia nagysebességű Frecciarossa 1000-es motorvonataival lehet majd átszállás nélkül utazni, a körülbelül hatszáz kilométeres München–Milánó út hat és fél órába fog telni, a cirka kilencszáz kilométer hosszú München–Róma távot pedig nyolc és fél óra alatt tudják majd le a vonatok. Ráadásul a tervek szerint 2028 decemberében további járatok indulhatnak: Milánót és Nápolyt kötik majd össze Berlinnel. A Brenner-bázisalagút 2032 végi megnyitásával pedig még egy órával csökkenhet a menettartam.

A DB-től elmondták, a vasút egyre inkább összeköti Európát. Azt tapasztalják, hogy az emberek egyre inkább környezetbarát módon, vonattal szeretnének utazni a harátokat átlépve. A közös projekt további lendületet fog adni az egyre inkább fellendülő nemzetközi távolsági vasúti járatoknak. Úgy vélik, egy sikeres, határokon átnyúló európai vasúthálózat csak együttműködés révén valósulhat meg, az összetett szabályozási és működési feltételeket figyelembe véve.

Az új járatok kihívást fognak jelenteni műszakilag és üzemeltetésileg is. A kétszáz méter hosszú, nyolckocsis Frecciarossák 462 ülést fognak kínálni négy osztályon, a gyártó Hitachi–Alstom kooperáció jelenleg a németországi és az ausztriai üzemelésre készíti elő a szerelvényeket. Miután ez elkészült, széleskörű tesztsorozat veszi kezdetét, hogy mindhárom országban megszerezze a megfelelő engedélyeket a jármű – a Frecciarossa 1000-eseket nemcsak az olaszországi, hanem Európa-szerte való közlekedésre tervezték és építették.

Az új járatok 2026. decemberi elindításához azonban az is kell, hogy a gyártók és az érintett hatóságok sikeresen és időben megadják az engedélyt. A közvetlen vonatokat két fázisban vezetik be. Az elsőben még csak napi egy járatpárral számolnak München és Milánó, valamint München és Róma között. A vonatok útvonala Veronánál ágazik majd ketté, Innsbruck pedig központi csomópontként fog funkcionálni. A milánói útvonalon csak Bolzanóban, Trentóban, Roveretóban, Veronában és Bresciában állnak majd meg útközben a vonatok, a római járatok pedig ezeken felül Innsbruckban, Bolognában és Firenzében is.

A szolgáltatást várhatóan a 2028. decemberi menetrendváltással mindkét irányban meghosszabbítják: északra Berlin, déli irányban Nápoly felé. A teljes kínálat ekkortól öt vonatpárt fog tartalmazni: a München–Milánó útvonalon München–Innsbruck–Verona–Milánó és Berlin–München–Innsbruck–Verona–Milánó vonatokkal, a München–Róma útvonalon pedig München–Innsbruck–Verona–Bologna–Firenze–Róma, München–Innsbruck–Verona–Bologna–Firenze–Róma–Nápoly és Berlin–München–Verona–Bologna–Firenze–Róma–Nápoly járatokkal lehet majd utazni.

A Trenitaliánál úgy vélik, a járatok az olasz kiválóságot fogják képviselni a tervezés, az innovatív anyaghasználat, a kényelem és a fenntarthatóság terén, ráadásul a Frecciarossa 1000-esek a legtöbb európai nagysebességű vasúthálózattal is kompatibilisek. A DB és az ÖBB támogatásával Olaszország még szorosabb kapcsolatba kerülhet vasúton Németországhoz és Ausztriához.

Az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) szerint az új összeköttetés először kapcsolja majd össze Ausztriát és Tirol szövetségi tartományt az olasz nagysebességű vasúthálózattal, közelebb hozva egymáshoz Európa régióit, ráadásul mindezt gyorsan, kényelmesen és környezetbarát módon. Úgy gondolják, minden utas, aki a vonatot választja a személyautó vagy a repülő helyett, egy apró győzelem a természet számára, valamint a klímaváltozás felett, különösen az érzékeny alpesi régióban – számol be a Railway Pro.

(Nyitóképünkön a Trenitalia egyik Frecciarossa 1000-es motorvonata. Kép forrása: Deutsche Bahn AG / railwaypro.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek