Új vasúti fuvarokat indít Üzbegisztánba Kína és India

iho/vasút   ·   2024.08.08. 12:00
uzbeg_tehervonat

Az új áruszállítási szolgáltatások átformálhatják az ázsiai logisztikát.

A nemrégiben elindított nemzetközi vasúti fuvarok középpontjában Üzbegisztán áll: a tengerparttal nem rendelkező ország két újabb vasúti logisztikai szolgáltatás célpontja lett, az egyik Indiából, a másik Kínából indul – mindkét fuvarlehetőség az érintett felek között várható forgalomnövekedés előzetese.

A Kína és Üzbegisztán közötti vasúti szolgáltatást a két ország együtt hozta létre. A szállítmányok a Kazahsztánon át vezető, könnyen elérhető útvonalat használják, mivel a Kirgizisztánon áthaladó útvonal még távol áll a teljes elkészüléstől, ezért jelenlegi formájában nem igazán versenyképes. A kezdőpont a kazah vasút KTZ kínai, hsziani terminálja. A vonatok Korgasznál lépnek be Kazahsztánba, majd az üzbég határnál fekvő Szariagasnál hagyják el az országot, és onnan az üzbég főváros Taskentig haladnak.

Az indiai szállítmányok hasonlóan ismert útvonalat használnak, mely az úgynevezett Nemzetközi Észak-déli Közlekedési Folyosó (INSTC) keleti szakaszának tekinthető. A konténervonatok az Irán déli részén fekvő, ám India által kezelt Bandar-Abbász kikötőjéből indulnak, majd az országon átkelve a határnál található Szarakhsznál lépnek át Türkmenisztánba. Onnan már türkmén szállítmányozók veszik át a feladatot, akik az orosz Fesco intermodális szolgáltató által üzemeltetett, taskenti Csukurszaj teherpályaudvarig továbbítják a szerelvényt.

A két új szolgáltatás kiemelt jelentőségű, figyelembe véve azt a tágabb piacot, amelyben elindították őket. Az indiai konténerfuvar az elmúlt két és fél év során az INSTC-n elvégzett számos tesztfuvar és az útvonalon leküzdött akadályok eredménye. A türkmén szervezők kihangsúlyozták: az útvonal Türkmenisztán–Üzbegisztán szakasza nem csak az Indiából érkező rakományokra korlátozódik, mivel más, harmadik országok felé is nyitott – elsősorban Oroszországra célozva.

Másrészről Kína eltökélt abban, hogy Üzbegisztánt bevonja a vasútközpontú ellátási láncába, ezt jól mutatja a Kazahsztánon keresztül vezető, nemrégiben elindított vasúti szolgáltatás. Kína ezen felül is dolgozik a kínai–kirgiz–üzbég korridor fejlesztésén. Viszont a KTZ-vel fennálló jó szinergiák kihasználása, míg ez a vonal elérhető és üzemel, azt jelzi, hogy Üzbegisztánnak a jövőben a hamarosan létrejövő transzafgán vasútvonalon is lesz szerepe – adja hírül a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek