Újabb jelentős ICE-vérfrissítés a DB-nél
A Talgótól ötvenhat ICE L vonatot, a Siemenstől pedig tizenhét ICE3neo szerelvényt szerez be a német vasúttársaság, összesen kétmilliárd euró értékben.
Két jelentős járműbeszerzést is bejelentett a napokban a Deutsche Bahn (DB): összesen 73 nagysebességű intercity-szerelvénnyel frissül majd a távolsági járműállomány 2026 és 2030 között. A beruházásnak köszönhetően a vasúttársaság ICE- és intercity-flottájának átlagéletkora a jelenlegi tizennyolc évről tizenkettőre csökken 2030-ra.
Az International Railway Journal arról ír, hogy a DB és a Siemens Mobility még 2020 júliusában írt alá egy maximum kilencven ICE3neo szerelvényre érvényes keretszerződést, akkor első körben harminc vonatot rendeltek meg, egymilliárd euró (akkori árfolyamon cirka 350 milliárd forint) értékben. Tavaly januárban újabb 43 szerelvényt hívtak le 1,5 milliárd euróért (nagyjából 540 milliárd forintért). A mostani megállapodással a DB kimeríti a keretet: a fennmaradó tizenhét vonatra is benyújtották igényüket, 600 millió euró (körülbelül 220 milliárd forint) értékben.
A Velaro MS járműcsaládba tartozó ICE3neo szerelvények első példányait krefeldi üzemében, rekordidő alatt építette meg a Siemens Mobility; a járművek tavaly december óta már menetrend szerinti forgalomban közlekednek. A 320 kilométer per órás sebességre képes motorvonatokat elsősorban a nagysebességű vonalakra szánják, jelenleg Észak-Rajna-Vesztfália szövetségi tartomány, Frankfurt és München között, valamint a Berlin–München útvonalon közlekednek. A szerelvények négyáramneműek: 1,5 és 3 kilovoltos egyenáramú, valamint 15 kilovolt 16,7 hertzes és 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú felsővezeték-rendszerről is üzemelhetnek, ennek köszönhetően a DB 2024-ben lecserélheti velük a Frankfurt és Amszterdam, valamint Brüsszel között használt, gyakran meghibásodó szerelvényeket. A tizenhét új Velaro MS várhatóan 2028 augusztusával bezárólag áll majd forgalomba.
A 408-as sorozatba sorolt, nyolckocsis vonatokon 439 ülőhely áll rendelkezésre. A fedélzeti kényelmi szolgáltatások közé tartozik a speciális ablaküveg az optimális mobiltelefon-hálózat érdekében, az újratervezett, így még több helyet nyújtó csomagtartók, valamint az utastér napszaktól függő világítási szintje. Minden ülésnél táblagéptartó és hálózati csatlakozó is elérhető, egy vonaton nyolc kerékpár egyidejű szállítására van lehetőség. A gyorsabb fel- és leszállás érdekében több utasajtót helyeztek el, mint a korábbi ICE-vonatokon, a kerekesszékkel közlekedőket pedig emelőberendezés segíti.
A Talgóval 2019 februárjában kötött, legfeljebb száz ICE L vonat vásárlását lehetővé tevő keretszerződésből első körben huszonhármat kért a DB. A fennmaradó mennyiségből most ötvenhat szerelvényt hívtak le, 1,4 milliárd euróért (bő 500 milliárd forintért), vagyis 79 vonatot kértek le, azaz huszonegy még elérhető.
A 230 kilométer per órás tempóval használható ICE L a Talgo 230 járműcsalád része. Az első ingaszerelvényeket már építi a spanyol gyártó: várhatóan 2024 októberében állhatnak forgalomba Berlin és Amszterdam között. Az újabb megrendeléssel pedig Németország-szerte is bevethetők lesznek. A DB úgy véli, a szokásosnál rövidebb kocsikból álló ICE L-ek jobb térérzetet fognak kínálni, új világítási koncepcióval és új belső térrel. Egy ICE L-ingavonat tizenhét kocsiból és egy, szintén a Talgo által gyártott villamos mozdonyból fog állni; a gyártó szerint ez lesz az egyetlen olyan ICE-vonattípus, ami teljes hosszában peronszintű belépőmagassággal fog rendelkezni. A többáramnemű Talgo-mozdonyoknak köszönhetően az országhatároknál nem kell majd mozdonyt cserélni, időt spórolva ezzel. A felhasználási útvonalakat a jövőben akár Koppenhágáig és Bécsig is meg lehet majd hosszabbítani. A kocsik ráadásul más gyártók mozdonyaival is kompatibilisek, így nem villamosított útvonalakon is bevethetők.
A DB távolsági személyszállítási testületi tagja, dr. Michael Peterson elmondta: a társaság átfogó fiatalításon megy keresztül a következő évek során. Az emberek egyre inkább vonattal akarnak utazni. Az új szerelvényekkel a DB nagyobb kényelemmel és gyorsabb összeköttetésekkel tudja kiszolgálni a környezetbarát vasúti mobilitás iránti igényeket. Az éven már havonta átlagosan három új ICE-vonatot vesznek át, a továbbiakban pedig még inkább felgyorsítják a flotta megújítását.
A német szövetségi digitálisügyi és közlekedési miniszter, dr. Volker Wissing kihangsúlyozta: az új vonatok a vasút fejlődését jelentik, sebesség, digitalizáció és hozzáférhetőség terén egyaránt. Az új szerelvényekkel nemcsak a vágyott kapacitásnövelés érhető el, hanem a minőséget és az utasok kényelmét is javítja.
A Talgo elnöke, Carlos Palacio Oriol arról beszélt: a mostani megrendelés a vállalat történetének legnagyobb üzlete, bizonyítva az DB bizalmát az olyan innovációk iránt, melyet a Talgo-vonatok hoznak majd a német piacra, javítva az akadálymentességet, a kényelmet, az energiahatékonyságot és a megbízhatóságot. A megrendelés a spanyol vasúti iparág és technológiái számára is remek hír, köszönhetően a nemzeti viszonyítási alap megszilárdításának Európa legdinamikusabb és legigényesebb távolsági vasúti piacán – számol be a Railway Gazette.
(Nyitóképünkön a DB egyik már forgalomba állított ICE3neo szerelvénye. Kép forrása: DB AG / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!