Eldőlt: megépülhet a zalaszentiváni deltavágány

iho/vasút   ·   2025.12.12. 12:00
zalaszentivan_elag

A Swietelsky, a V-Híd és az R-Kord partnersége csaknem 12 milliárd forintot kér a kivitelezésért, aminek cirka felét a GYSEV fizeti uniós támogatásból, másik felét pedig az állami büdzsé állja. A fejlesztéssel a Metrans tervezett konténerterminálja is megvalósulhat, és értelmet nyerhet a Zalaegerszeg és Zalaszentiván közötti fantomkörforgalom.

A kormány még 2021-ben tett ígéretet arra, hogy Zalaszentiván nyugati határában épít egy új deltavágányt. A másfél kilométernyi sínpár célja, hogy úgy kapcsolja össze a szlovéniai Őrihodos (Hodoš) felől Zalaegerszegen és Zalaszentivánon át Bobáig (majd onnan Celldömölk vagy a főváros felé) vezető, 25-ös számú, jelentős nemzetközi teherforgalmat kezelő, nyugat–keleti irányú, villamosított vasútvonalat az észak–déli irányt jelentő, Szombathelyt Zalaszentivánon át Nagykanizsával összekapcsoló, teherforgalmi szempontból szintén fontos korridornak számító 17-es vonallal, hogy a szerelvények mozdonyával ne kelljen a metszéspont-elágazóállomás Zalaszentivánon körüljárni az irányváltás miatt, növelve ezzel a vasút versenyképességét mind a személy-, mind pedig a teherszállításban.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) egy évvel később igényelt támogatást az EU-tól, az érintett vonalak közül akkor még csak a 17-es Zalaszentivántól északra vezető részét kezelő, azóta viszont a magyar állam többségi tulajdonába jutó és mindkét pálya üzemeltetőjévé előlépő GYSEV-vel közösen. A beruházás pozitív elbírálást szerzett az Európai Bizottságnál, a megállapodást 2023 júniusában írták alá.

A kivitelezési közbeszerzést csak 2024 őszén írták ki, eredményt viszont annak ellenére sem hirdettek, hogy idén március 10-ével lejárt a jelentkezési határidő. A napokban azonban megtört a jég: az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben (EKR) feltöltött dokumentum alapján a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló V-Híd Network Kft. együttműködése, a V-S Zala Konzorcium nyerte a tendert, nettó 11,78 milliárd forintos ajánlattal, a szintén Mészáros-érdekeltségű R-Kord Kft.-t alvállalkozóként bevonva. A győztesnek a szerződés aláírásától számított 840 napja, azaz több mint két éve van kiépíteni a deltavágányt.

A GYSEV honlapján közzétettek alapján a munkálatok részeként

  • 1471 vágányfolyóméternyi új, egyvágányú, 227 kilonewton tengelyterhelésre alkalmas, hatvan kilométer per órás sebességgel használható, akár 750 méter hosszú tehervonatok várakozását is lehetővé tevő vasúti pályát építenek ki;
  • a deltavágány által keresztezett Sárvíz patak felett új vasúti műtárgy, valamint egy további áteresz létesítése szükséges;
  • a 17-es és a 25-ös vonalakból összesen körülbelül 570 méternyi szakaszt teljesen átépítenek;
  • beépítenek hat csoportkitérőt;
  • 405 méter hosszban új nyomvonalra helyezik a közutat;
  • át- vagy kiépítenek három vasúti átjárót;
  • Szentivánvölgy néven egy új megállót hoznak létre a deltavágány közelében, a sínkoronától számított 55 centiméter magasságú (Sk+55), 160 méter hasznos hosszúságú utasperonnal;
  • ugyanott egy ötállásos P+R, valamint egy tízállásos, fedett P+R parkolót is kialakítanak;
  • körülbelül két és fél kilométer hosszban ki- és átépítik a 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezetéki rendszert;
  • Zalaszentiván állomáson átalakítják az elektronikus biztosítóberendezést, illetve a csatlakozó térközbiztosító-berendezéseket.
A deltavágány a GYSEV ábráján (kép forrása: GYSEV)

Habár a GYSEV korábbi közlése szerint a megvalósítási munkák még idén megindulhatnak, a deltavágány pedig 2026 végére készülhet el, az elbírálás alapján viszont csak 2026. február elején kezdhetik el a kivitelezést, ami várhatóan 2028 novemberének végére készülhet el.

A V-Híd Network Kft. feladata a felsővezetéki munkákkal, a vasúti távközléssel, a biztonságtechnika és a biztosítóberendezés kivitelezésével kapcsolatos feladatok, valamint a tervezés egy része. A tervezés másik feléért a Swietelsky Vasúttechnika Kft. felel, emellett az út- és vasútépítési, az építészeti és bontási munkákkal kapcsolatos feladatokat, valamint a műtárgyakkal, szakaszolók távvezérlésével (FET, HETA), váltófűtéssel, vasúti térvilágítással, közműépítéssel és kábelalépítmény-munkákkal kapcsolatos fejlesztéseket, és a növénytelepítést végezheti el.

A nyertes V-S Zala Konzorciumon felül három másik vállalat is pályázott:

  • a Strabag Vasútépítő Kft. nettó 11,94 milliárd forintos ajánlattal;
  • az A-Híd Építő Zrt., amelynek pályázatát érvénytelenítette a GYSEV, a felelős műszaki vezető szakmai önéletrajzának nem megfelelő részletessége miatt;
  • a Vasútvillamosító Kft. és annak leányvállalata, a Vasútvill-Gép Kft. közös ajánlata pedig azért vérzett el, mivel az általuk eredetileg megjelölt felelős műszaki vezető helyett időközben egy másik személyt neveztek ki a feladatra, a GYSEV szerint jogszerűtlenül.

Az Átlátszó is arról ír, hogy a zalaszentiváni deltavágány értelmet adhat a Zalaegerszeg és Zalaszentiván között egy mező közepén, a zalaegerszegi önkormányzat által 500 millió forintos uniós támogatásból létrehozott körforgalomnak, amely jelenleg mindössze egy forgalomlassító pont, holott alapvető funkciója a mellé tervezett konténerterminál és logisztikai központ forgalmának könnyítése lenne. Az eredetileg 2023-ban átadni tervezett létesítmény azonban még ma sem üzemel, sőt: az építés sem tart sehol, mivel a német tulajdonú logisztikai magánvállalat, a Metrans addig nem kezdi meg a 15,7 milliárd forintos beruházást, amíg a magyar állam nem lépi meg az ígért vasútfejlesztést, lévén anélkül a terminál nem képes funkcionálni.

Habár a terminál alapkövét még 2021 szeptemberében tették le, azóta viszont tapodtat sem haladt az építkezés, a vasúti pálya fejlesztésére várva. A Metrans szerint a logisztikai központ és a konténerterminál megvalósulásának alapfeltétele, hogy megépüljön az állami fejlesztés keretében tervezett zalaszentiváni deltavágány. A vasúti kiszolgálás hiányában a terminál működése nem lehetséges.

A deltavágány és a konténerterminál létrehozásának célja azonos: az adriai-tengeri kikötők (Trieszt, Koper, Fiume) felől vasúton érkező áruk azon keresztül, de Budapest érintése nélkül haladhassanak tovább Szlovákia, Csehország és Lengyelország felé.

(Nyitóképünkön a jelenlegi elágazás Zalaszentiván állomás nyugati, végpont felőli oldalán. Fotó: Jermann Kálmán)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek