Hibridvonat-tender újratöltve, buszjáratok helyett vonattal – ez történt a héten a közlekedésben

iho   ·   2020.08.16. 18:00
flirt_akku

Földön, vízen, levegőben: összefoglaló augusztus 10-étől augusztus 16-áig.

Újra kiírta tendert a MÁV a hibridvonatok beszerzésére

A MÁV-Start eredetileg május elején írt ki meghívásos közbeszerzést összesen ötven kettős üzemű, vagyis hagyományos felsővezetékes (25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramú rendszer) villamos, valamint akkumulátoros hajtással egyaránt ellátott motorvonat vásárlására, melyet júniusban vissza is vont. A napokban újra megjelent értesítő szerint a szerelvényeknél most már az is számít, hogy szinkronban tudjanak üzemelni a vasúttársaság Flirtjeivel. A húsz nagyobb, kétszáz férőhelyes szerelvényt 2023–2024 során, a harminc kisebb, százötven székes vonatokat 2024 és 2029 között állítanák forgalomba.

Elindult a Lánchíd felújításáról szóló közbeszerzés

A tenderkiírás a napokban jelent meg. A júliusban bejelentett ütemtervnek megfelelően – vagyis amennyiben kedvező ajánlatok érkeznek, és a kormány garantálja az ígért támogatást – a BKK 2021 februárjában köthet szerződést a kivitelezővel, a munkálatok pedig márciusban kezdődhetnek meg. Ennek során a meglévő közúti pályalemezt teljesen elbontják és újjáépítik, a megmaradó acélszerkezeteket szükség szerint javítják és korrózióvédelemmel látják el, továbbá felújítják a műemlék gyalogoskorlátokat. Megújulnak a hídtartozékok is, vagyis a hídsaruk, a dilatációs elemek és a kezelőjárdák. Felújítják a budai oldali szellőzőfelépítményeket, a budai és a pesti lánclehorgonyzó kamrák szigetelését, valamint megépül a kamrák árvízi védekezési rendszere is.

Jókora adag dízelmotorvonatot szerez be a Cseh Vasutak

A közbeszerzés feltételei alapján a Ceské Dráhy (CD) 33 szerelvényt biztosan megrendel, a többiből pedig opcionálisan kérhet. A kontraktus értéke 14,5 milliárd cseh korona, vagyis körülbelül 188,5 milliárd forint. A részben alacsonypadlós, legalább 110 ülőhelyet kínáló, százhúsz kilométer per órás sebességre képes, légkondicionált szerelvényeket országszerte, regionális forgalomban tervezik majd használni. A teljes keret lehívása esetén a győztes gyártónak nyolc éven belül kell átadni az utolsó vonatot. A CD legutóbb 2011-ben írt alá korszerű motorvonatokra vonatkozó vételi szerződést, akkor 31 RegioShark fantázianevű LINK II-est vettek a lengyel Pesától, azóta csupán használt szerelvényeket vásároltak.

Az esztergomi vonalon a vasút lesz a fő közlekedési tengely, amelyre a buszok ráhordanak (fotó: Bódi Balázs)

 

Indul a Zöld Busz Program

A magyar kormány határozata alapján a 25 ezer lakosúnál nagyobb városokban 2022-től már csak emissziómentes autóbuszokat lehet majd üzembe helyezni. A beszerzést a kormány anyagilag is támogatja: tíz év alatt összesen 36 milliárd forintot bocsát rendelkezésre. A megyei jogú városok számára meghirdetett program 800-800 millió forintot nyújt Debrecen, Kaposvár, Kecskemét, Békéscsaba, Székesfehérvár, Esztergom, Zalaegerszeg, Nyíregyháza, valamint a Mátrai Hőerőmű térségében a zöldbuszos mintaprojekt elindítására. Debrecennel a megállapodást már aláírták legalább tizenkét elektromos busz megvásárlására. A Zöld Busz Program 2020–21-es forrásaira október 15-én írnak ki 4,2 milliárd forint keretösszegű pályázatot.

Újabb lépés a vasúti–autóbuszos párhuzamok csökkentésében

A július 15-e óta a MÁV által irányított Volánbusz augusztus 20-ától jelentősen redukálja a Budapest és Székesfehérvár, valamint Esztergom közötti buszjáratokat, melyek helyett a vasútra ráhordó járatokat indít. Székesfehérváron napközben például óránként, csúcsidőben 30 percenként közlekednek majd buszok a vasútállomás és az autóbuszállomás között. Esztergomban pedig augusztus 20-áig átadják az új, modern buszpályaudvart a korábban már felújított vasútállomás mellett. A Pilisi medencében gyakrabban és a településrészeket kedvezőbben bejáró, vasúti csatlakozást nyújtó buszjáratok indulnak. A Budapest–Székesfehérvár (30a) és a Budapest–Esztergom (2-es) vasútvonalak az elmúlt évek során több százmilliárd forintos beruházással teljesen megújultak, modern Flirt villamos motorvonatok közlekednek, és javult a menetrend által nyújtott kínálat is.

(Borítóképünkön a MÁV-Start hibrid motorvonatokra kiírt közbeszerzésén jelentős esélyekkel induló Stadler Flirt Akku, kép forrása: Stadler)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek