Már Belgiumban és Hollandiában is hasíthatnak az Euro9000-esek
A Stadler újgenerációs hibridmozdonya megszerezte a típusengedélyt a két Benelux-országra, így már öt országban dolgozhatnak a hattengelyes gépek.
Az Euro9000-esek eddig csak Németországban, Ausztriában és Svájcban közlekedhettek – előbbi két országban 2023 márciusa óta, utóbbiban november elejétől –, Olaszországban pedig várhatóan 2024-ben fogják megkapni az engedélyt. Az egyre szélesebb körű alkalmazás kiemeli a kifejezetten az európai nemzetközi vasúti folyosókon való közlekedéshez tervezett mozdonytípus interoperabilitását.
A műszaki átjárhatósági előírásoknak (TSI) eleget tevő mozdonysorozat különféle országcsomagokkal kérhető, köztük az egyes országok hagyományos vonatbefolyásoló rendszereivel, valamint az egységes európai vonatbefolyásolási rendszerrel (ETCS), a határokon átlépő zökkenőmentes közlekedés érdekében. Az alapkonfiguráció németországi, ausztriai, svájci, olaszországi, hollandiai és belgiumi felhasználást tesz lehetővé – ezekben az országokban az első két prototípusmozdony sikeresen vizsgázott az elmúlt két évben.
Az Euro9000-est a vasúti árufuvarozás kihívásaira válaszként hozta létre a Stadler. Erősebb, sokoldalúbb kialakítása hatékony megoldást jelent a nemzetközi árufuvarozás iránti növekvő igényekre. A belgiumi és hollandiai jóváhagyás újabb mérföldkő a Stadler számára, kihangsúlyozva a típus nemzetközi szintű megbízhatóságát és teljesítményét.
A Stadler spanyolországi üzletágának ügyvezető alelnöke, Iñigo Parra elmondta, az európai vasúti hálózatok átjárhatóságával kapcsolatos kihívások, valamint az Európai Unió azon követelménye, hogy több árut helyezzenek át a közútról a vasútra, arra ösztönözték a Stadlert, hogy kifejlessze egyik leginnovatívabb termékét, az Euro9000-et. A mozdony létrehozása alátámasztja a svájci központú gyártó elkötelezettségét és úttörő szerepét a vasúti árufuvarozás jövőjének alakításában.
Kilencezer wattos teljesítményével jelenleg az Euro9000-es az egyik legerősebb mozdony az európai piacon. A típus váltakozó (AC) és egyenárammal (DC) villamosított vonalakon is üzemelhet. A moduláris konstrukció lehetővé teszi akár három különböző hajtásrendszer (villamos, dízel és/vagy akkumulátoros) egyidejű kialakítását, így a mozdonyok nem villamosított vonalszakaszokon is közlekedhetnek. A dízelerőforrások pluszenergiát is tudnak szolgáltatni, amikor a mozdony három kilovoltos egyenáramról üzemel, mivel ekkor csak 6400 kilowatt villamos teljesítmény érhető el. A típus teher- és személyszállító szerelvénnyel is magas sebességgel haladhat a fő európai vasúti folyosókon, ez a képesség lehetővé teszi, hogy csak egyetlen mozdony húzzon hosszabb és nehezebb vonatokat.
Az Euro9000-esek első vásárlója a svájci European Loc Pool (ELP) lízingcég, mely eddig harmincat rendelt a típusból. Ezek közül hét állt eddig üzembe. A szintén lízingcég Alpha Trains nemrégiben nyújtotta be igényét tizenkét Euro9000-esre, melyeket 2025-ben vehetnek át.
(Nyitóképünkön a Stadler egyik Euro9000-es hibridmozdonya. Kép forrása: Stadler AG)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!