Stadler: erős üzemi teljesítmény a továbbra is kihívásokkal teli globális környezetben
Habár az euró svájci frankkal szembeni árfolyama hatással volt az eredményre, a megrendelések mennyisége folyamatos és magas.
A vállalatcsoport vezérigazgatója, Markus Bernsteiner elmondta, innovatív termékeivel a Stadler továbbra is rendkívül sikeres a piacon, ezt az elmúlt hat hónap jelentős megrendelésmennyisége is tükrözi. A leszállítási mennyiségek is magas szintet érnek el a vállalat rugalmasságának köszönhetően. A Stadler kiváló üzemi teljesítményt ért el az idei év inflációval és gazdasági ellenszéllel sújtott első félévében, ezt csak az összes alkalmazott erős csapatteljesítményével és nagyfokú rugalmasságával lehetett megvalósítani. A Stadler ellátási láncainak egyes területein továbbra is feszült a helyzet. A költségfegyelemre, a folyamatok folyamatos optimalizálására és a hatékonyság javítására való összpontosítás már most is eredményeket mutat, a vállalat szolgáltatási, valamint jelző- és biztosítóberendezési üzletága is erőteljesen fejlődik.
A rendelések mennyisége a folyamatos és rendkívül dinamikus keresletnek köszönhetően az első félévben elérte a 4,7 milliárd svájci frank (körülbelül 1800 milliárd forint) értéket, viszont ahogy várható volt, meg sem közelítette a 2022 első félévében mutatott erős, 6 milliárd frankos (több mint 2300 milliárd forintos) teljesítményt.
A rendelésállomány még tovább nőtt és elérte a 25,4 milliárd frankos (cirka 9900 milliárd forintos) rekordot – az elmúlt évet 22 milliárd franknyi (közel 8600 milliárd forintnyi) megrendeléssel zárta a vállalat. A rendelésfelvétel és -állomány nem tartalmazza azokat a keretszerződésekből származó járművekre vagy szolgáltatásokra vonatkozó megrendeléseket, melyeket az ügyfelek még nem hívtak le.
A Stadler üzlete általában erős szezonalitásnak van kitéve az egész éven, ami jellemzően lényegesen magasabb bevételt és jövedelmezőséget eredményez az év második felében, ennek értelmében a bevételek egyharmada az év első felében, a kétharmada pedig a második félévben keletkezik. Míg ezen a téren az előző évhez képest enyhe elmozdulás történt az első félév javára, a jelenlegi üzleti évben már ismét látható a szezonális tendenciák normalizálódása. Ennek eredményeként a bevétel tizenkét százalékkal, 1,3 milliárd svájci frankra (507 milliárd forintra) csökkent az előző év azonos időszakában könyvelt 1,5 milliárd frankhoz (közel 590 milliárd forinthoz) képest. A negatív árfolyamhatások három százalék körüli mértékben, körülbelül negyvenmillió frankkal (15,6 milliárd forinttal) járultak hozzá a bevétel csökkenéséhez. A járművek szállításában nem volt jelentős késés az ellátási lánc folyamatos gondjai, valamint az egyes területeken jelentkező geopolitikai feszültségek ellenére sem.
Bevételi teljesítmény
A bruttó fedezet a kihívásokkal teli globális környezet ellenére 2,3 százalékkal, 12,1 százalékra nőtt az előző év azonos időszakának 9,8 százalékáról, a projektvégrehajtás további javulásának és a kedvező termékösszetételnek köszönhetően.
Az első félévben a működési eredmény a kamat és nyereségadó-ráfordítások levonása előtti eredmény (EBIT) szintjén elérte a 47,5 millió frankot (18,5 milliárd forintot), ez tavaly 66,8 millió frank (cirka 26 milliárd forint) volt, beleértve egy egyszeri, 21,3 millió frankos (8,3 milliárd forintos) pozitív hatást is. Az EBIT-ráta az első félévben 3,7 százalék volt, szemben a tavalyi év azonos időszakának 4,5 százalékával (az egyszeri hatások előtt 3,1 százalék). Az EBIT és az EBIT-ráta csökkenése elsősorban a BBR 2022 első félévi felvásárlásával összefüggésben 21,3 millió frankos egyszeri pozitív hatásnak köszönhető. Ezen túlmenően negatívan hatott az eredményre a svájci frank árfolyamhatása is, különösen az euróval szemben történő erősödése, mely körülbelül 15 millió frankot (közel 5,9 millird forintot) jelent. Az árolyamhatások főként a Svájcban feldolgozott és devizában számlázott rendelésekből erednek. Általánosságban elmondható, hogy a felmerülő devizaárfolyam-kockázatokat a természetes fedezet a lehető legnagyobb mértékben minimalizálja, a pénzügyi fedezet pedig kiegészíti. Az ajánlat benyújtása és a szerződés végleges aláírása közötti szakaszban, mely egyes esetekben akár évekig is eltarthat, a megfelelő árfolyamkockázat nem fedezhető teljes mértékben.
A csoport nettó bevétele jelentősen, 25,8 millió svájci frankra (tízmilliárd forintra) nőtt az előző év azonos időszakában könyvelt 2,4 millió frankról (cirka 940 millió forintról). Míg 2022 első félévében a devizaárfolyam-veszteség erős, 32,1 millió frankos (12,5 milliárd forintos) negatív hatással volt, elsősorban a mérlegtételek devizaértékelése okán, addig a tárgyidőszakban 3,2 millió frankos (1,2 milliárd forintos) árfolyamnyereség keletkezett.
Pénzforgalom és mérleg
A szabad pénzforgalom a jelentési időszakban jelentősen, 303,4 millió frankra (118 milliárd forintra) nőtt a 2022. első félévi 91,3 millió frankhoz (cirka 35,6 milliárd forinthoz) képest. A nettó készpénz 2023. június 30-án 57,8 millió frank (22,6 milliárd forint) mínuszban volt a 2022. december 31-én könyvelt 230,8 millió frankos (90 milliárd forintos) mínuszhoz képest. A magas szabad pénzforgalom és az ezzel járó nettó készpénz növekedése elsősorban az új megrendelésekből származó magas előlegeknek, valamint a folyamatban lévő rendelések kifizetési mérföldköveinek köszönhető. A nettó forgótőke is jelentősen javult: 485,4 millió frank (189,5 milliárd forint) mínuszt ért el a 2022. év végi 157,4 millió frank (61,5 milliárd forint) mínuszról.
Gördülőállomány
A járművek terén 3,6 milliárd frankos (1400 milliárd forintos) rendelésállományt ért el a Stadler 2023 első félévében, ez 27 százalékkal alacsonyabb, mint a megelőző év azonos időszakában. A jelentési szegmens rendelésállománya 15 százalékkal, 19,6 milliárd frankra (bő 7600 milliárd forintra) nőtt a 2022. december 31-ei 17 milliárd frankhoz (bő 6600 milliárd forinthoz) képest. A szegmens egymilliárd frank (390 milliárd forint) bevételt termelt 2023 első félévében, ez tizenhat százalékos bevételcsökkenést jelent a tavalyi 1,3 milliárd frankos (bő 500 milliárd forintos) eredményhez képest. A visszaesés elsősorban a szezonális hatásoknak és a negatív árfolyamhatásoknak köszönhető.
Szolgáltatások és alkatrészek
A szegmens rendelésfelvétele 1,1 millárd svájci frankot (430 milliárd forintot) tett ki az idei év első felében, megismételve a tavalyi eredményt. A stratégiai jelentőségű szolgáltatási üzletág rendelésállománya 18 százalékkal, 5,6 milliárd frankra (cirka 2200 milliárd forintra) nőtt a 2022. végi 4,8 milliárd frankhoz (közel 1900 milliárd forinthoz) képest. A szolgáltatási és alkatrészellátási szegmens bevétele öt százalékkal, 214,6 millió frankra (84 milliárd forintra) nőtt a 2022 első félévi 204,2 millió frankkal (80 milliárd forinttal) szemben.
Jelző- és biztosítóberendezések
A szegmens 2023 első félévében 37 millió svájci frank (cirka 14,5 milliárd forint) rendelést vett fel a 2022. első félévi 15,7 millió frankhoz (6,1 milliárd forinthoz) képest. A rendelésállomány 188,6 millió frankra (73,6 milliárd forintra) emelkedett, ez 2022 végén 170,1 millió frankot (66,4 milliárd forintot) tett ki. A szegmens az év első félévében 26,4 millió frank (10,3 milliárd forint) bevételtre tett szert, a tavalyi első félévben elért 14,6 millió frankkal (5,7 milliárd forinttal) szemben.
A legfontosabb megrendelések
A Stadler az év első felében minden termékszegmensben jelentős megrendelésekre tett szert.
Az év elején a kazah vasúttársaság KTZ-vel kötöttek hosszútávú megállapodást összesen 537 fekvőhelyes és hálókocsi szállításáról 2,3 milliárd euró (900 milliárd forint) értékben; a kontraktus a járművek húszévnyi karbantartását is magába fogalja.
Márciusban a norvég Norske Tog vasúttársaság rendelt tizenhét távolsági kivitelű Flirt vonatot; a megállapodás opcionálisan további 66 szerelvény lehívását is lehetőve teszi.
Először érkezett megrendelés Litvániából: az LTG Link vasúttársaság tizenöt Flirt szerelvényre nyújtotta be igényét, további 39 pedig opcionálisan vásárolható.
Az osztrák ÖBB harmincöt Kiss emeletes motorvonatot kért a 2022-ben megkötött, összesen akár 186 szerelvényre érvényes keretszerződés részeként, ezzel a társaságnak már 76 kétszintes Stadler-szerelvénye lesz.
A villamosok terén az olasz Azienda Transporti Milanesi S.p.A. (ATM) közlekedési társasággal kötött keretszerződést a Stadler, legfeljebb ötven Tramlink villamos legyártására; a milánóiak első körben tizennégy szerelvényt kértek.
A spanyol Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) tizenhat Tramlinket rendelt Alicante és Valencia városaiba; a megállapodás további tizenkét villamos beszerzését is lehetővé teszi.
A mozdonyokat érintően a Trenitaliával írtak alá egy akár ötven duálüzemű EuroLight mozdonyra érvényes keretszerződést, az olaszok egyelőre tizenhárom gépet kértek. A megállapodás értelmében a Stadler tíz évig felel a járművek karbantartásáért.
Idei kilátások és középtávú pénzügyi célok
A tartósan magas kereslet okán a középtávú pénzügyi céloknak megfelelő megrendelést vár a jelenlegi pénzügyi évre a Stadler, körülbelül másfélszeres könyv-számla arány mellett. Feltételezve, hogy a jelenlegi gazdasági feltételek és geopolitikai feszültségek stabilak maradnak, a vállalat 2023-as pénzügyi évben 3,7–4 milliárd svájci frankos (1450–1550 milliárd forintos) bevételre, a 2022-es pénzügyi évhez hasonló EBIT-rátára, valamint pozitív szabad pénzáramlásra számít. A megrendelések magas számának eredményeként a kapacitástervezés azt mutatja, hogy a rekordmagas rendelésállomány feldolgozása, valamint a jövőbeli szűk keresztmetszetek kockázatának megelőzése érdekében további beruházásokra van szükség az alkatrész- és a végszerelőüzemekben. A szomszédos St. Margrethenben végrehajtott területszerzés például rugalmas lehetőséget teremtett a potenciális jövőbeli kapacitásbővítéshez. Ezzel összefüggésben a Stadler több mint 200 millió svájci franknyi (80 milliárd forintnyi) beruházást tervez a jelenlegi pénzügyi évben – 2022-ben körülbelül 200 millió frankot költöttek.
A vállalat továbbra is meg van győződve afelől, hogy normál gazdasági körülmények között nyolc–kilenc százalékos EBIT-ráta érhető el. Az infláció, az ellátási lánc zavarai, az árfolyamzavarok és a geopolitikai feszültségek jelenlegi kombinációját tekintve viszont hét–nyolc százalékos EBIT-rátát tart reálisnak a 2025-ös pénzügyi évre a Stadler. A vállalat továbbra is betartja osztalékpolitikáját, mely alapján a csoport eredményének körülbelül hatvan százalékát osztják szét. A svájciak 2025-ig átlagosan másfélszeres könyv-számla arányra és átlagosan egy számjegyű közepes százalékos tartományba eső bevételnövekedésre számít. Középtávon körülbelül 120–150 millió frankos (47–59 milliárd forintos) tőkekiadással számolnak, a nettó forgótőke pedig a nulla tartományba esik, ingadozásokkal a ciklus alatt.
(Nyitóképünkön az ÖBB által rendelt, kétszintes railjet-Kiss látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!