Budapest-bérlet: 550 forinttal olcsóbb, „cserébe” a Pest vármegyebérlettel és az országbérlettel lehet utazni a BKK-járatain; win-win?
Új időszámítás kezdődik a tarifareformmal március elsejétől a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedésben, az utazók az új rendszer nyertesei – Karácsony Gergely főpolgármester szerint. Magyar Önkormányzatok Szövetsége: jó minden utasnak, jó az agglomerációnak, jó Budapestnek és jó az országnak is a budapesti és az agglomerációs közösségiközlekedés-tarifaközösségről született megállapodás. Megszűnik a fővárosi diákbérlet.
Karácsony Gergely közölte: a Lázár János építési és közlekedési miniszterrel hétfőn létrejött megállapodás alapján szerdán a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszti az új rendszert létrehozó javaslatcsomagot.
– Az új rendszernek nem a kormány és nem a főváros a nyertese elsősorban, hanem az utazók – mondta a főpolgármester. Közölte, hogy a Budapest-bérlet árát a fővárosi önkormányzat tíz év után újra csökkenti, így március elsejétől 9500 helyett 8950 forintba kerül majd.
Lázár János és Karácsony Gergely hétfőn állapodott meg arról, hogy március elseje után a főváros egész területén változatlanul érvényes marad a Budapest-bérlet, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pedig elfogadja a Pest vármegyére váltott bérletet, illetve az országbérletet.
Karácsony Gergely kedden a változó közlekedési díjakat ismertetve arról beszélt, hogy március elsejétől a 14 év alattiaknak ingyenessé válik a közlekedés az állami szolgáltatóknál is, továbbá a 14 év feletti diákok és a 65 év alatti nyugdíjasok is sokkal olcsóbban utazhatnak.
A fővárosi önkormányzat a maga diákbérletét nem árusítja majd tovább, a diákoknak a Pest vármegyére váltott bérlettel lehet majd jóval olcsóbban és nagyobb területen utazni. Ehhez hasonló mértékben csökken a 65 év alatti nyugdíjasok bérlete is: a diákok Budapesten és Pest vármegyében 3450 helyett 945 forintért utazhatnak majd havonta.
A Budapest-bérlet árának csökkentését azzal indokolta a főpolgármester, hogy annak megvásárlása a fővárosiaknak továbbra is megérje, hiszen a fővárosban is használható Pest vármegyei, teljes árú havi bérlet ára 9450 forint.
Karácsony Gergely kijelentette: azért teszik meg ezeket a lépéseket, mert elkötelezettek abban, hogy a közösségi közlekedési népszerűségét és a szolgáltatás iránti bizalmat erősítsék. További haszonként beszélt arról, a tarifareform azt a célt szolgálja, hogy az egyéni autóhasználat helyett a közösségi közlekedést használják, akik a fővárosba érkeznek, így csökkenjen a gépjárműforgalom. Budapest életminőségét, közlekedési viszonyait alapvetően meghatározza az a tény, hogy egy nagyon intenzív gépjárműforgalom „zúdúl be” a fővárosba minden nap az agglomerációból.
A megállapodás bizonyos szakmai részleteiről még egyeztetni kell, de az egy „kristálytiszta” logikát követ: „a bevételeket bedobjuk egy közös kalapba, és olyan mértékben osztjuk ezeket újra, amilyen mértékben az állami és fővárosi cégek szolgáltatnak az utasoknak”. Közös kalapba kerül a Budapest-bérlettel, valamint az ország- és vármegye bérlettel kapcsolatos bevételek, plusz az a 12 milliárd forint, ami eddig a közösségi közlekedési normatívaként érkezett eddig a fővárosba. Férőhelykilométer alapján fog osztozni a főváros és az állam, havonta számolnak el. A megállapodás fontos része, hogy könnyű hozzáférés érdekében a fővárosi és az állami szolgáltató is árulja majd egymás bérleteit.
„Ez egy pofonegyszerű, de mégis igazságos, méltányos és nem a politikai alkudozások, hanem világos számok alapján működő rendszer, amely leváltja azt a bonyolult és politikailag egyre nehezebb kezelhető korábbi elszámolást, ami a Budapest-bérlet érvényességét veszélybe sodorta az elmúlt időszakban” – mondta a főpolgármester, aki modellértékűnek nevezte a megállapodást.
Megjegyezte, most még nehéz pontosan kiszámolni, milyen pénzügyi hatása van a tarifareformnak, de a főváros úgy kalkulál, hogy a 2023-as évhez képest a főváros közösségi közlekedésből származó bevétele nagyjából 4-5 milliárd forinttal csökken majd. „Ez bőven megéri ahhoz az előrelépéshez képest, amelyet az utazóközönség tud majd élvezni”. Karácsony Gergely ugyanakkor két kéréssel fordult budapestiekhez: arra kérte őket, hogy a jegyeket és bérleteket a BudapestGO alkalmazáson keresztül vásárolják, továbbá, hogy a fővárosban az olcsóbbá váló Budapest-bérletet válasszák.
A főpolgármester elmondta azt is, a BKK teljes termékstruktúráját át kell nézni, a díjakat csak lefele korrigálnák.
Karácsony Gergely közölte, a Fővárosi Közgyűlés a szerdai ülésén egy elvi döntést hoz a megállapodás elemeiről, utána indul majd el a megállapodástervezet „részletes kitárgyalása és kimunkálása”.
– A megállapodás egy nagyon fontos első lépés egy ennél is integráltabb közösségi közlekedési rendszer irányába – jelentette ki a főpolgármester, aki szerint létre kellene hozni egy „kvázi agglomerációs” BKK-t. Azt mondta, a következő ciklusban létre kell hozni egy állami és fővárosi, adott esetben agglomerációs települési tulajdonban lévő regionális közlekedési központot. Karácsony Gergely a dugódíjra vonatkozó kérdésre válaszolva azt közölte: nem terveznek ilyet, „pozitív ösztönzőkben” gondolkodnak.
Üdvözli a döntést a MÖSZ, miszerint március elsejétől egyetlen, közös bérlettel utazhatnak a MÁV-HÉV és a Volán, valamint a BKK összes járatán a Pest megyében és Budapesten élők. A megállapodás legfőbb nyertesei az utasok, köztük kiemelten az agglomerációban élők, akiknek a megállapodás egyszerűbb és olcsóbb utazást tesz lehetővé. A vármegyebérlet (9450 forint) és a Budapest-bérlet (9500 forint) megvásárlása helyett ugyanis a jövőben elég lesz megvenniük a vármegyebérletet, vagyis az utazási költségeik megfeleződnek.
A MÁV-HÉV és a Volán, valamint a BKK összes járatára érvényes egységes bérletrendszer bevezetésére évtizedek óta várnak az agglomerációs települések – mutatott rá a szövetség. A MÖSZ azt is hangsúlyozza, a megállapodással olyan rendszer jön létre, amikor megéri közösségi közlekedésre váltani mindenkinek. Fontos, hogy az ehhez tartozó minőségi szolgáltatást Budapesten kívül is nyújtsák az utasoknak, azaz mielőbb induljanak el az agglomerációt érintő, elakadt közlekedésfejlesztési projektek.
„Az utasokon kívül nyertesek az agglomerációs települések is, hiszen hosszú távon a túlzsúfolt és környezetterhelő közúti közlekedés alternatívájának erősítésével, kiemelten az elővárosi vasút, a kötöttpályás közlekedés fejlesztésével lehet növeli ellenálló-képességünket, például a klímaváltozással szemben is”.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!