Déli Körvasút: most sincs környezetvédelmi engedély
Vitézy Dávid szerint a keddi döntés elsősorban formális jogi kifogásokon alapul, ezért a beruházás egésze még nem veszett oda.
Keddi ítéletében a Fővárosi Törvényszék újfent megsemmisítette a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. Az egyik felperes, Bárkovics József a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért egyesület elnöke a döntés kapcsán arról beszélt: a bíróság az új környezetvédelmi eljárásban arra jutott, hogy a korábbi eljárásban kifogásolt hat tématerület közül két pontban semmiféle vizsgálatot nem tett az alperes beruházó. A civilek azzal elégednének meg, ha semmilyen vágánybővítésre nem kerülne sor a Déli Körvasút Hamzsabégi úttal párhuzamos nyomvonalán – írja az Index.
A beruházás ötletének egyik atyja, Vitézy Dávid korábbi közlekedésért felelős államtitkár úgy véli, a Törvényszék mostani ítélete inkább formális jogi kifogásokon alapul, ezért a teljes projekt nincs még veszve. A közlekedési szakember azt reméli, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a lehető leghamarabb megoldja ezeket a jogi aggályokat és beadja az új engedélykérelmet. Elmondta: „nem lehet az jó döntés, hogy vasútellenes tiltakozók miatt lemondunk a vasút fejlesztéséről, ezzel a jövőt éljük fel.”
Vitézy a beruházás indokoltsága mellett érvelve feltette a kérdést, „szabad-e engedni annak a nyomásnak, hogy néhány tucat, nem különösebben idős vagy különleges városi fa kivágásának elkerülése érdekében, helyi részérdekek által vezérelten (…) megakadályozzanak egy környezet- és klímabarát, társadalmilag megtérülő és emberek tízezreinek közlekedését megkönnyítő, egyszerre hazai és összeurópai érdekeket szolgáló vasúti fejlesztést, ráadásul abszurd módon épp a környezet védelmére hivatkozva?”
Úgy véli, „nagyon rossz precedenst teremt, és Magyarországnak legalább 300 milliárd forint kárt okoz majd, ha erre a válasz végül az lesz, hogy igen. És elfelejteni sem lesz könnyű: egy folytatás nélkül árválkodó, európai uniós pénzből megépült, de sosem használt vasúti híd fog emlékeztetni erre a rövidlátásra Budapest közepén mindannyiunkat, az álzöld aktivizmus mementójaként. Bízom benne, hogy a bíróság döntése nyomán sikerül mindezt elkerülni.”
A Déli Körvasút a magyar vasúti törzshálózat jelenleg legnagyobb jelentőségű beruházása; az első olyan vasúti fejlesztés, amely Budapesten belül új állomásokkal és sűrűbben járó vonatokkal az ingázók és a városban közlekedők érdekeit is nagymértékben szolgálhatná. A projekt lényege, hogy Kelenföld és Ferencváros állomások között – a már megújult és háromvágányosra átépült Déli összekötő vasúti hídhoz mindkét irányból kapcsolódva – három-, illetve négyvágányosra bővülne a vasúti pálya, továbbá két, illetve egy külön projektben plusz egy új megállóhely is létesülne.
A projekt környezetvédelmi engedélyét azonban a bíróság 2022 februárjában civil szervezetek kezdeményezésére megsemmisítette. A hatóság a továbbfejlesztett környezeti hatástanulmány alapján újból lefolytatta az engedélyezési eljárást, a beruházás tavaly novemberben ismét megkapta az engedélyt. A civilek viszont a kívánságuk alapján módosított, második engedélyt is megtámadták, új céljuk az egész fejlesztés megakadályozása.
(Nyitóképünkön a tervezett Fehérvári út megállóhely látványterve. Kép forrása: Léptékterv)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!