Folytatódik a Dugo Selo–Kőrös vasúti pálya felújítása

iho/vasút   ·   2025.02.10. 12:00
gradec

A Zágrábot Gyékényessel összekötő, horvátországi vasútvonal 38,2 kilométeres szakaszát kétvágányúsítják is.

Szemmel jól láthatóan halad a Dugo Selo és Kőrös (Križevci) közötti pálya rekonstrukciója. A felújítás most azon fázishoz ért, melynek megfelelően a horvát vasúti infrastruktúra-kezelő HŽ Infrastruktura egy hétre leállítja a forgalmat az M102-es számú Zágráb–Dugo Selo vonalon, az onnan a magyar határig vezető M201-es vonal Dugo Selo–Vrbovec–Kőrös szakaszán, valamint a Dugo Selótól Novskáig vezető M103-as vonal Dugo Selo–Novoselec részén.

Lássuk, hogy is áll a felújítás a vonalszakaszon, mely az V/b számú Mediterrán páneurópai közlekedési folyosó Fiume (Rijeka)–Zágráb–Budapest ágának része.

A Vrbovec–Kőrös szakasz állomásain és megállóinál már az utolsó simítások zajlanak: készülnek az aluljárók, a parkolók és a liftek, melyekkel nyárra kell végezni.

A Dugo Selo és Vrbovec közötti rész 12,5 kilométerén az elmúlt hónapokban gőzerővel dolgoznak. Elkészült az alépítmény és két aluljáró, sőt a nyomvonal egy részén már a síneket is lerakták. A pálya felett átvezető hét felüljáró közül öt kész, de a maradék kettő munkáiból sincs sok hátra. A szakaszon 2025 végéig tervezett jelentősebb munkálatok közül három híd és több áteresz megépítése, a felépítményt befejezése, valamint az aluljárók, a parkolók és a liftek kialakítása van még hátra.

A munkálatok miatt Dugo Selo állomás forgalmi kapacitása korlátozott. Itt már megújult a felvételi épület, elkészült a pálya alépítményének egy része, továbbá az összeköttetések is. Az állomás déli oldalán február 17-én kezdődnek meg a munkálatok, emiatt 2025 jelentős részében az északi oldalán fog zajlani a forgalom, ahol az év vége felé veszik át a szerepet a munkagépek, melyek 2026-ban is ott fognak dolgozni. Az állomás teljes rekonstrukciójának befejezése is abban az évben esedékes.

A vonalszakasz mentén a szükséges helyeken zajvédő falakat is létrehoznak.

A Dugo Selo–Kőrös pályán a felújítást követően a személyszállító vonatok akár százhatvan kilométer per órás tempóval is haladhatnak, a teherforgalmat illetően pedig lehetővé válik az akár 750 méter hosszú, 25 tonna tengelynyomású szerelvények közlekedése. A 36,4 hosszon kiépülő második vágánynak, továbbá a jelző- és biztosítóberendezések, valamint a telekommunikációs rendszer korszerűsítésének köszönhetően a pályakapacitás jelentősen megnő, csökken a menettartam, és javul a szállítási szolgáltatások minősége.

A 193,4 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján hozzávetőlegesen 78,5 milliárd forint) összköltségű beruházás első fázisát a HŽ Infrastruktura egy 2015-ös, 23,5 millió eurós (9,5 milliárd forintos) támogatásból állta, mely a 2007 és 2013 közötti közlekedési operatív programon keresztül érkezett. A második szakaszt a 2014–2020-as időszakra érvényes versenyképességi és kohéziós operatív programból társfinanszírozták. Az infrastruktúra-kezelő a gépalkatrészek gyártására szakosodott, horvát DIV Grupából, a szintén hazai Dalekovod d.d. elektrotechnikai és mélyépítési vállalatból, valamint a vezető horvát építőipari vállalat Zagreb Montažából álló konzorciummal 2016-ban írt alá egy 164,6 millió euró (körülbelül 66,7 milliárd forint) értékű szerződést. Ezen felül pedig az Investinženjering tervezési és kivitelezési vállalatból, valamint a világ vezető tesztelő, ellenőrző és tanúsítócégének számító SGS Adriatica konzorciumával is megállapodott egy két és fél millió eurós (cirka egymilliárd forintos) felügyeleti szerződésről, melyet 2021 novemberében teljesítettek – írja a Railway Pro.

A Zágrábtól a horvát–magyar határig vezető vonal fejlesztése kiemelt nagyprojekt a horvátoknál. A Kőrös–Kapronca (Koprivnica)–országhatár–Gyékényes szakaszon például december elején adták át a Dráva felett átvezető új, kétvágányú vasúti hidat.

(Nyitóképünkön a megújult gradeci megállóhely. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek