Folytatódik a pécsi fővonal karbantartása

Szeptember 23-ától három hétig pótlóbuszok közlekednek Dombóvár, Szentlőrinc és Pécs között. A kiemelt karbantartás célja a sebességkorlátozások megszüntetése, a Budapest és Pécs közötti vonatközlekedés pontosabbá tétele.
A nyár első felében a 40-es számú, pécsi fővonalon végzett karbantartási munkákat a MÁV: Simontornyán felújították a pályahálózatot, karbantartották a Sió-hidat, továbbá Pincehelynél átépítették a 61-es főút közúti-vasúti átjáróját.
A munkálatok szeptemberben és októberben folytatódnak a vonal legdélibb szakaszán a MÁV Pályaműködtetési Zrt. kivitelezésében, mintegy nyolcvan–száz szakember közreműködésével és különféle nagymunkagépek: hosszúsín-szállító szerelvények, szabályozógépek, óriás daruk, kotrók, közúti munkagépek, vasútüzemi és közúti járművek, teherautók bevetésével. A munkálatokat tudatosan a Keleti pályaudvaron szeptember 20-áig tartó pályafelújítás befejezését követően kezdik el, illetve folytatják.
Szeptember 27-éig éjszakánként Sárbogárd, Keszőhidegkút-Gyönk és Dombóvár között két ütemben mintegy nyolcvan kilométeren szabályozzák a vágányokat, több helyszínen kijavítva a pályahibákat, illetve megelőzve azokat és a sebességkorlátozások bevezetését. Ez csak a menetrend minimális módosításával jár: egyes hajnali vonatok helyett Dombóvár és Pincehely között pótlóbuszok közlekednek.
Szeptember 23-ától azonban Mecsekalja-Cserkút állomáson már elkezdik a pálya felújítását, emiatt jelentősen módosul a menetrend a pécsi fővonalon az érintett időszakban. Október 12-éig a második vágányon a peronoknál felépítménycserét, a harmadik vágányon a pálya megerősítését végzik el, úgynevezett hosszúsíneket és váltókat is cserélnek. Ezen felül Pécs és Mecsekalja-Cserkút között 1300 méteren ívkorrekciót, síncseréket végeznek. A pécsi Állomás utcai, Mecsekalja-Cserkút állomásnál lévő átjárót is karbantartják annak érdekében, hogy a közúton közlekedők kényelmesebben, zökkenőmentesebben tudják használni és a vonatok is korlátozás nélkül tudjanak keresztülhaladni.
A saját forrásból, mintegy 750 millió forintból végzett rekonstrukció során váltókat cserélnek, kétszáz méteren alépítmény-megerősítéses vágánycserét, 1300 méteren pedig ívkorrekciót végeznek, több mint hatszáz vasbetonaljat cserélnek, 1800 tonna zúzottkövet és kilencszáz tonna alépítményjavító anyagot dolgoznak be a pályába, húsz százhúsz méteres hosszúsínt fektetnek le, továbbá egy útátjárót is átépítenek.
A technológiai előírások alapján szükséges váltó- és vágány-utószabályozási munkálatokra november második felében kerül sor, ezt azonban éjszaka végzik majd el, így akkor nem kell módosítani napközbeni vonatok menetrendjét. A szabályozásokat követően teljesen megszűnnek az érintett szakaszon egyperces késéseket okozó sebességkorlátozások: Mecsekalja-Cserkút állomáson hatvanról százhúsz kilométer/órára emelhetik az engedélyezett pályasebességet.
A felújítás ideje alatt rakodás, depózás, szóródó anyagok szállítása, valamint nagygépekkel végzett munkák miatt nagyobb zajhatásra lehet számítani az érintett lakott területeken is. Éjszakánként szeptember 14-étől 19-éig Sárbogárd és Keszőhidegkút-Gyönk, 22-étől 27-éig Keszőhidegkút-Gyönk és Dombóvár között, majd pedig szeptember 23-ától október 12-éig Mecsekalja-Cserkút állomáson, valamint Pécs és Mecsekalja-Cserkút között nappal és éjszaka egyaránt zajlanak a fenti tevékenységek.
Mecsekalja-Cserkútnál teljes szélességében lezárják Pécsen a vasúti fővonalat és az Állomás utcát keresztező átjárót október 2-ától 11-éig, közlekedni a kijelölt 57-es számú úton (Pécs, Nyugati ipari út) és az 5816-os számú úton (Pécs-Kertváros–Pellérd) kerülőúton lehet.
Figyelem! Szeptember 22-én, hétfőn reggel hat órától a pécsi vasútállomás mellett található P+R parkolót is lezárják. Mivel a vágányzár miatt közlekedő pótlóbuszok Pécsen a vasútállomás melletti P+R parkolóból indulnak és oda is érkeznek, ezért a munkálatok ideje alatt az autósok nem használhatják ezt a parkolót. Az állomás területén korlátozott a díjmentes parkolás, így annak megközelítéséhez a közösségi közlekedés használatát javasolják.
Mecsek Intercityk:
- A Keleti pályaudvar és Dombóvár között a Mecsek Intercityk változatlan menetrend szerint járnak.
- Dombóvár és Pécs között azonban pótlóbuszok szállítják az utasokat, melyek a közút vonalvezetése miatt két útvonalon, jellemzően húsz–harminc perccel hosszabb menetidővel közlekednek.
- Az egyik pótlóbusz Dombóvár–Szentlőrinc–Szigetvár között közlekedik, enyhítve annak hátrányait, hogy a vágányzár ideje alatt nem csatlakoznak a Mecsek Intercityk pótlóbuszai és a Pannónia Interrégiók. A buszok Szigetvárról a Pannónia IR-ek menetrendjéhez képest 19 perccel korábban, Szentlőrincről a Mecsek IC-k megszokott menetrendjéhez képest 29–33 perccel korábban indulnak.
- A másik pótlóbusz Dombóvár és Pécs között, Szentlőrinc érintése nélkül közlekedik. A Pécsről induló pótlóbuszok a vonatok eredeti menetrendjéhez képest 18–20 perccel korábban indulnak.
Dombóvár–Pécs személyvonatok:
- Pécs felé a személyvonatok csak Dombóvár és Szentlőrinc között közlekednek, néhány járat módosított menetrend szerint a hivatásforgalomhoz: munkába, iskolába járáshoz igazítva. Szentlőrinc és Pécs között pótlóbuszok közlekednek.
- Dombóvár felé a vonatok helyett Pécs és Szentlőrinc között pótlóbuszok közlekednek, melyek Pécsről a megszokott menetrendhez képest 14 perccel korábban indulnak. A vonatok csak Szentlőrinc és Dombóvár között közlekednek, kismértékben módosított menetrend szerint.
Tenkes expresszek:
- A péntek esténként a Déli pályaudvarról Pécsre tartó Tenkes expressz (1818) csak Szentlőrincig közlekedik az eredeti menetrendje szerint, Szentlőrinctől Pécsig pótlóbusz szállítja az utasokat.
- A vasárnap esténként a fővárosba induló Tenkes expressz (1811) csak Szentlőrinctől közlekedik, a megszokott menetrendje szerint. Pécs és Szentlőrinc között pótlóbusz szállítja az utasokat, amely a csatlakozás érdekében Pécsről 12 perccel korábban, 21:14-kor indul.
Fenyves sebesvonatok:
- A Fenyves sebesvonatok csak Tapolca és Dombóvár között járnak, Dombóvár alsó és Tapolca között a megszokott menetrend szerint. Dombóvár és Pécs között pótlóbuszok szállítják az utasokat. A pótlóbuszok a közút vonalvezetése miatt két útvonalon, jellemzően 10–35 perccel hosszabb menetidővel közlekednek.
- Az egyik pótlóbusz Dombóvár és Szentlőrinc között közlekedik. Szentlőrincről a Fenyves expresszek megszokott menetrendjéhez képest 31–36 perccel korábban: 6:13-kor és 14:16-kor indulnak, míg oda 34–36 perccel később érkeznek.
- A másik pótlóbusz Dombóvár és Pécs között közlekedik, köztes megállás nélkül. Pécsről 8–16 perccel korábban: 6:11-kor és 14:14-kor indulnak, míg oda egy–hat perccel korábban vagy 14 perccel később érkeznek.
Pannónia Interrégiók:
- A Pannónia IR-ek csak Szombathely és Szentlőrinc között közlekednek.
- Szentlőrinc és Pécs között pótlóbuszok szállítják az utasokat, amelyek Pécsről hét perccel korábban indulnak a megszokott menetrendhez képest.
Barcs–Pécs személyvonatok:
- A Barcs és Pécs között közlekedő személyvonatok csak Barcs és Szentlőrinc között járnak, jellemzően a megszokott menetrend szerint.
- Szentlőrinc és Pécs között pótlóbuszok közlekednek, amelyek Pécsről 9–14 perccel korábban indulnak a vonatok megszokott indulásához képest.
A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy ne megszokásból induljanak útnak: indulás előtt tájékozódjanak az ideiglenes menetrendről a MÁV-csoport hivatalos felületein!
A korlátozás ideje alatt érvényes menetrendek elérhetőek a MÁV-csoport honlapján, valamint az elektronikus, online felületeken (MÁV és MÁV+ applikáció, jegy.mav.hu) is megtervezhetik az utasok az utazásukat.
Írásunk a MÁV-csoport hivatalos kommünikéje alapján készült.
(Nyitóképünk forrása: MÁV-csoport)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!