InnoTrans 2018: első nap

iho/vasút   ·   2018.09.19. 16:15
400px_innotrans2018_logo

Eltelt két év, így a német fővárosban ismét összegyűlt a világ közlekedési iparának számos kisebb-nagyobb szereplője: a napokban zajlik a glóbusz legnagyobb szakkiállítása és vására, az InnoTrans. A Berlin Messe területén összeállított rendezvény idén ismét rekordszámú részvételt vonz: hatvanegy országból 3062 kiállító érkezett. Csak a vasúti iparág összesen 146 újdonságot hirdetett meg.

Előző cikkünkben az érdekesebb vasúti premierekről számoltunk be, a következőkben pedig a nagyobb gyártók bemutatói közül szemezgetünk.

Stadler

Az előző, 2016-os InnoTrans egyik legjelentősebb szereplője volt a svájci gyártó. A svájci, németországi, lengyelországi, magyarországi, fehéroroszországi, spanyol és amerikai üzemekkel rendelkező vállalat idén is új megoldások széles választékát mutatja be Berlinben, a három nap alatt összesen hét innovatív járművet prezentál. A repertoárban az új berlini S-Bahn-szerelvények, az EuroDual hibridmozdony, kétszintes KISS villamos motorvonat, duálüzemű Flirt-motorvonat, keskeny nyomközű villamos motorvonat, valamint automata metrószerelvény is szerepel.

Az idei szakkiállítás és -vásár első napján a svájciak az új berlini S-Bahn-t, valamint a német HVLE vasúttársaság hibridmozdonyát mutatták be.

Berlini S-Bahn: korszerű, mégis hagyományőrző

A Stadler és a Siemens konzorciuma 2015 decemberében nyerte el az összesen százhat S-Bahn-szerelvény megépítéséről szóló tendert. A megállapodás értelmében huszonegy kétrészes, 483-as sorozatú és nyolcvanöt négyrészes, 484-es sorozatú vonatot szállíthatnak. A vásárra az első elkészült, nem teljes szerelvényt hozta el a gyártó.

A Stadler és a Siemens közös konzorciuma százhat szerelvényt építhet a berlini S-Bahnnak (fotó: Siemens)

A német főváros igényei alapján megépített, a berlini S-Bahn-vonatok jól megszokott kinézetét megőrző szerelvények négyrészes verziójának hossza 73,6 méter, az utastér 184 ülőhelyet kínál. Az egyéni vezérlésű kocsikból álló szerelvények hétszázötven voltos egyenáramról üzemelnek, melyet harmadik sínről vesznek fel. A könnyebb utaseloszlás érdekében az utastér teljes hosszban nyitott. Az új vonatok az első légkondicionált berlini S-Bahn szerelvények. Az utazókat a szerelvények mindkét oldalán tűéles, magas felbontású képet sugárzó utastájékoztató kijelzők informálják út közben. A járművek tervezéséért, fejlesztéséért, megépítéséért és gyártásáért a konzorciumot vezető Stadler felel, vagyis a svájciak építik meg a kocsiszekrényeket, gyártják le az ajtókat, a klímaberendezést, majd szerelik készre a szerelvényeket. A Siemens a hajtásláncot, a fékrendszert és az elektromos rendszereket szállítja. Berlin új S-Bahn-vonatai helyben készülnek: Berlin-pankowi üzemében építi meg őket a Stadler. A szerelvények 2021-től állnak majd forgalomba a berlini gyűrűn, valamint a német főváros délkeleti elővárosi vonalain.

HVLE EuroDual: két mozdony egyben

A Havelländische Eisenbahn (HVLE) tíz duálüzemű mozdonyt rendelt a Stadlertől 2017 márciusában, ezzel a mozdonytípus első vásárlójává vált. A megállapodás a gépek teljeskörű karbantartását is magába foglalja. A hattengelyes mozdonyok dízel-elektromos üzemben 2800 kilowatt, elektromos üzemben (huszonöt kilovolt ötven hertzes vagy tizenöt kilovolt 16,7 hertzes hálózatról) pedig hétezer kilowatt teljesítmény leadására képesek. Óránként százhúsz kilométert tudnak megtenni. A sokoldalú hajtásrendszernek köszönhetően a mozdony villamosított és nem villamosított pályákon egyaránt bevethető, magas rugalmasságot kínálva ezzel. Az EuroDual kifejezetten környezetbarát jármű: az alkatrészek 97,7 százaléka újrahasznosítható. Az innovatív megoldások között hatékony tapadásszabályozást, valamint nem önjáró forgóvázat találunk, melyek csökkentik a vasúti pályára ható erők mértékét. A gépeket a gyártó spanyolországi, a Vosslohtól 2015-ben felvásárolt, azóta Stadler Rail Valencia néven létező üzeme építi meg. Az első két EuroDual már próbafutásokat végez Németországban, és 2019-ben állhat forgalomba. A tizedik gépet 2020-ban veheti át a HVLE.

A HVLE EuroDual mozdonya 97,7 százalékban újrahasznosítható (forrás: International Railway Journal)

Talgo

A spanyol gyártó új, nagysebességű motorvonata, az Avril ES méretarányosan kicsinyített modelljét hozta el. A 106-os sorozatú szerelvényekből harmincat rendelt 2016 végén a spanyol nemzeti vasút Renfe. A szupervonatok óránként akár háromszázhatvanas tempóra is képesek lesznek, a tervezett legnagyobb üzemi sebesség háromszázharminc kilométer per óra. Az Interoperabilitási Műszaki Specifikációknak (TSI) eleget tevő járművek gyártásának előkészítése már a végső tervezési szakaszban jár, az első kész vonat tesztjei 2019 végén kezdődhetnek meg. Forgalomban 2020-tól láthatjuk az Avrilokat. A kétszáz méter hosszú szerelvényeken 521 utas foglalhat helyet, a turistaosztályon soronként három plusz két üléses elosztást találunk majd. Az első tíz Avril Franciaországba is átjárhat.

Hamarosan elkészül az első teljesen kész Avril-szerelvény a spanyol Talgónál, Berlinbe egy kicsinyített makettet hoztak el

Gmeinder Lokomotiven

A német gyártó új, DE75 BB gyári típusú, négytengelyes mozdonyát helyezte a rivaldafénybe. A moduláris építésű, nehéz tolatófeladatokra tervezett gép több meghajtással is elérhető. A hagyományos, dízel-villamos rendszeren (két, egyenként 354 kilowattos dízelerőforrással) felül egy dízelmotor által táplált lítium-ion akkumulátoros hibridmeghajtás, sőt hétszázötven voltos egyenáramú harmadik sínes betáplálású hajtás is kérhető. A négy vontatómotort egyenként vezérli a rendszer, így még jobb hatékonyság érhető el. A tizenhárom méter hosszú, nyolcvan tonnás mozdony hatszáz kilowatt névleges teljesítmény leadására képes. Az indító vonóerő 260 kilonewton, a legnagyobb sebesség gépmenetben száz, terhelés alatt hatvan kilométer per óra.

A Gmeinder Lokomotiven a DE75 BB típusú hibrid tolatómozdonyt tette kirakatba (forrás: IRJ)

A típusra eddig két vásárló jelentkezett. Az ArcelorMittal hat gépet rendelt, eddig egy hibrid- és egy duálüzemű mozdonyt vehettek át. Utóbbi gépet állította ki Berlinben a Gmeinder Lokomotiven GmbH. A Daimler pedig egy duálrendszerű DE75-öst vásárolt.

CRRC

A kínai óriásvállalat újgenerációs metrószerelvényének egyik kocsiszekrényét cipelte el Berlinbe. A szénszálas szerkezetet kínai és német mérnökök közösen fejlesztették ki az elmúlt két–három év során. A CRRC szerint a szénszálas konstrukció azonban inkább a nagysebességű és mágneses lebegtetésű (maglev) szerelvényekhez alkalmas, mint a metrókhoz, mivel kétszer annyiba kerül, mint a hagyományos vonatoké. A kínaiak eddig három metrókocsit fejlesztettek ki. A hivatalos bemutatót követően a kiállított kocsin statikus teszteket végeztek el, a másik két járművet pedig Kínában futópróbáztatják.

Aselsan–Tülomsaş

A két török cég együttműködésének gyümölcse a HSL-700 típusú, hibrid tolatómozdony, melyen az Aselsan és a Tülomsaş több mint egy évig dolgozott. A kis gép egy már meglévő konstrukció teljes átalakításának tekinthető, csak a főkeret maradt az eredeti.

A török Aselsan és Tülomsas kooprodukcióban hoztak össze egy hibrid tolatómozdonyt (forrás: Railway Gazette)

A dízel-akkumulátoros hajtású, hatvannyolc tonnás mozdony összesen hétszáz kilowatt teljesítményre és nyolcvan kilométer per órás legnagyobb sebességre képes. A lítium-ionos akkupakk a dízelmotor nélkül négyszáz kilowattot tud leadni. A gép három módon is képes üzemelni: használható csak a dízelerőforrás, ami hibridüzem esetén csak tölti az akkukat, melyek a vontatómotorokat táplálják, de mozoghat kizárólag az akkumulátorok energiáját használva, nulla emisszió mellett. Hibrid hajtás mellett a fedélzeti számítógép a mozdonyvezető beavatkozása nélkül kontrollálja a dízelmotor és az akkupakk működési arányát.

A török nemzeti vasút teherszállítási ága, a TCDD Tasımacılık hamarosan megkezdi a mozdonnyal a különböző próbákat, melyek várhatóan legalább 2019 közepéig fognak tartani. Ha a prototípus gép hatékonynak bizonyul, a protón felül öt plusz további öt mozdonyt rendelnek meg.

Siemens

A német óriáscég a Stadlerrel közös berlini S-Bahnon felül többek között az automata Combinót prezentálta. A villamos videó-, lidar- és radarszenzorokat (vagyis képi- és lézeralapú távérzékelést, valamint rádióhullámokat) használ a jármű környezetének feltérképezésére. A figyelőrendszert a kocsi két végébe telepítették. Az „okos Combino” ötven kilométeres csúcssebesség mellett körülbelül száz méterig látja a környezetét, és képes megállni, ha valami meggátolja a továbbhaladást. A járműnél a vezető egyelőre felügyelő szerepet tölt be, a távlati terv azonban a teljesen automata üzem.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek