Kétáramneművé válthatnak a Leo Express Flirtjei
A három kilovoltos egyenáram mellett a huszonöt kilovoltos váltakozó áramról is üzemelhetnek majd a Stadler-szerelvények, ehhez viszont még át kell alakítani a cseh és szlovák vasúthálózat egyes szakaszait is.
A csehek és a szlovákok egyaránt tervezik három kilovolttal villamosított vasútvonalaik konverzióját, hogy egységesen 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú rendszerről üzemelhessenek a villamos üzemű vonatok.
Ennek megfelelően a cseh Leo Express magánvasútnak is lépnie kell: mivel Flirt motorvonatai csak a három kilovoltot „értik”, így a járművek fejlesztésére lesz szükség, amire a szerelvényeket eredetileg is gyártó Stadlerrel szerződtek le a napokban. A megfelelő vontatási megoldásokat északkelet-svájci, frauenfeldi üzemében tervezi meg és építi majd be a Stadler, cseh beszállítókat is bevonva. A költségeket a cseh közlekedési minisztérium fedezi.
A kétáramneműsítésnek köszönhetően azon felül, hogy a csehországi és szlovákiai, jelenleg egyenáramú pályák, valamint a szintén három kilovoltos lengyel vasúthálózaton most is bevethetők, a jövőben a 25 kilovoltos vonalakat is használhatják – vagyis akár Magyarországra is eljuthatnak majd az ötrészes távolsági motorvonatok.
A fejlesztés a műszaki átépítésen felül szoftveres korszerűsítést is kíván. Ennek során az új áramnemet a vonatirányító rendszerbe (TCMS) is felviszik, ennek megfelelően módosítani kell a diagnosztikai rendszert, továbbá egy vezérlőelemet is feltelepítenek a két áramnem közötti átkapcsoláshoz. Ezen felül aktualizálják majd a járművek tömegét, vázszerkezet-erősségi tesztet végeznek, továbbá műszaki futó- és fékpróbákat is fognak végezni a Flirtökkel.
(Nyitóképünkön a Leo Express két Flirtje. Kép forrása: Stadler Rail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!