Már öt Akiem-Eurosprinter dolgozik

Károly Szabolcs   ·   2023.11.06. 15:10
mav_akiem_eurosprinter_182570

A 182 570-es gép az IC564 számú Tokaj IC-vel vette fel a szolgálatot hétfőn.

Sorban érkeznek és a Magyar Vasúttörténeti Parkban folyamatosan öltik magukra a startos gúnyát az Akiemtől bérelt Siemens ES64U2V7 Eurosprinterek. Az első villanygép, a 182 565-ös szeptemberben kapta meg a startos matricát és október 9-én állt hadrendbe. Október közepén a 182 573-as és 574-es mozdonyok tűntek fel Ferencvárosban, majd néhány nap múlva elindultak a Füstibe matricázásra. Másodikként az 574-es vette fel a szolgálatot, október 29-én. Két nappal később az 573-as is beállt a melóba, november 6-án pedig az 563-as és az 570-es, matricázott kollégájuk is szolgálatra jelentkezett.

A MÁV-Start elsősorban azért döntött a tizenöt Eurosprinter lízingelése mellett, mivel az osztrák nemzeti vasút ÖBB december 10-étől nem fogja engedni az osztrák vonalakra az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer kettes szintjét (ETCS L2) használni képes fedélzeti berendezéssel fel nem szerelt mozdonyokat. A Start viszont hiába üzemeltet harmincöt korszerű mozdonyt (tíz 470-es sorozatú Siemens Eurosprintert és huszonöt 480-as Bombardier Traxxot), ezek egyikét sem látták még el a nemzetközi szinten egyre fontosabbá váló berendezéssel. Az Akiem-Eurosprinterek viszont ezt még 2008 körül megkapták. Ennek érdekében a MÁV-Start a MÁV Rail Tours Kft.-n keresztül tizenöt, ETCS L2-vel ellátott, Siemens ES64U2-es Eurosprinter mozdonyt bérel a vasúti járművek bérbeadásával foglalkozó, franciaországi központú Akiemtől.

A korábban a Dispolok/Siemens Dispolok, majd az MRCE/MRCE Dispolok lízingcégeket erősítő gépeket az Akiem 2023-ban vásárolta meg. Mivel ezek a mozdonyok már gyakorlatilag a 2004-es forgalomba állításuk óta bejárhatnak Magyarországra, gond nélkül lehetett csomagban értékesíteni őket, ezen a Start-Rail Tours együttműködés kapva kapott is.

A korszerű villamosmozdonyok eleinte az ország keleti felén, belföldi intercity-ken kezdtek el dolgozni, alapvető felhasználási területük viszont majd a bécsi eurocity-k lesznek, valamint egyes vonatok továbbítása Ausztriában, az osztrák railjet-Taurusok magyarországi közlekedésének kilométer-kiegyenlítése okán. Az év végéig mind a tizenöt Akiem-Eurosprinter forgalomba áll.

Hétfőtől már öt gép dolgozik (182 563, 565, 570, 573, 574), jelenlegi fordáik:

  • IC560 Tokaj – IC606 Nyírség-Kraszna – szerelvénymenet Nyíregyházára – 6238
  • IC617 Nyírség – IC658 Tokaj
  • IC182 Hernád-Zemplén – 5335 – IC524 Zemplén – IC501 Zemplén – IC191 Hernád-Zemplén
  • IC372 Zaránd (Lőkösházáig) – IC376 Körös (Lőkösházától Békéscsabáig) – IC74 Fogaras (Békéscsabától)
  • IC564 Tokaj

(Nyitóképünkön az ötödikként hadrendbe álló 182 570-es. Kép forrása: MÁV-Start Zrt.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.