Megváltoztathatják az Új Selyemút helyzetét Kína európai beruházásai?

iho/vasút   ·   2022.09.16. 12:00
kontenerek

Az akkumulátorokat gyártó kínai CATL szeptember elején kezdte meg debreceni üzemének építését, a beruházás 7,34 milliárd euró értéket képvisel. A gigaprojekt a magyar gazdasággal és a helyi lakossággal való szálak erősítésén felül arra is példa lehet, hogy az Új Selyemút vasútja miként válhat decentralizáltabbá.

De mégis hogyan változtathatja meg egy gyár az eurázsiai vasúti szállítást? A Kínai Kommunikációs és Közlekedési Szövetség Eurázsiai Vasúti Bizottságának nemzetközi ügyekért felelős tanácsadója, Jet Young elmondta: először is, nemcsak egyetlen gyárról van szó, hanem olyan kínai befektetések tágabb perspektívájáról Európában, melyek segíthetnek diverzifikálni az Új Selyemút áruforgalmát, továbbá nem feltétlenül a teljes Európáról van szó, hanem a kelet- és közép-európai régióról. Ennek ellenére az eurázsiai vasúti szállítás decentralizálása azt jelentené, hogy az olyan országokban, mint Magyarország, az ipari beruházásokat az Új Selyemút valódi útvonalaivá és szolgáltatásaivá alakítanák, kihagyva a meglévő csomópontokat. De lehet-e ez egy új stratégia az európai és kínai partnerek előtt a közös fejlesztés érdekében?

A csomópontok decentralizációja nem azt jelenti, hogy a meglévő európai csomópontokat feladjuk az újak érdekében. Sőt, ahogy a szakember kihangsúlyozta, ez az óceáni szállítás gondolkodásmódjától való megszabadulást és a modern vasúti árufuvarozás korszaka felé történő elmozdulást jelenti.

Az európai csomópontok használata a Kínába induló vasúti szállítmányok összegyűjtésére és elküldésére nem feltétlenül káros vagy hatástalan. A nagyobb diverzifikáció és decentralizáció azonban pozitív hatással bírhat az eurázsiai vasúti fuvarozásra, és fokozhatja a kínai vállalatok európai részvételét és fordítva. Young elmondta, Kínának nagy tervei vannak a kelet-közép-európai országokkal való együttműködés fejlesztésére, ezek egyike a CATL debreceni beruházása, melynek során jelenlegi árfolyamon körülbelül 3000 milliárd forintból épülhet akkumulátorgyár 221 hektáron. Ebből kiindulva amikor új desztinációkról van szó az Új Selyemút európai oldalán, központibb szerepet kell kapniuk az ipari beruházásoknak. Például ha egy akkumulátorüzem vagy egy autógyár Szlovákiában vagy Magyarországon található, a végtermékeket miért is kellene először Németországba, aztán pedig Kínába fuvarozni? Hatékonyabb megoldást jelentene azon lehetőségek vizsgálata, hogy ezeket az új ipari csomópontokat közvetlenül az Új Selyemúttal kapcsolják össze.

Ilyen stratégiát alkalmazva a kínai platformvállalatoknak, szállítmányozóknak, valamint európai partnereiknek szorosan együtt kell működniük a helyi fuvarozókkal vagy szállítmányozókkal. Ily módon a nagyobb csomópontokra és az érintett vállalatokra való támaszkodás az üzlet károsítása nélkül csökkenne. Ez a stratégia megszabadíthatja az eurázsiai ellátási láncot a torlódásoktól és a blokádoktól, mivel az alternatívák már jelen lesznek. A vasút rugalmasabbá és modernebbé válhat az Új Selyemút mentén, miközben a kisebb európai országokban több beruházással pénzügyi előnyökhöz juthatnak a regionális szereplők. Young úgy véli, az embereknek el kell kezdeniük gondolkodni az ilyen alternatívákon, mivel a vasútfejlesztés nem tudja túlságosan megkülönböztetni az ipari és az egyéb beruházásokat. Valójában ezek jelenthetik az Új Selyemút jövőjét – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek