RZSD: nincs teljes határzárás, van viszont néhány kihívás

iho/vasút   ·   2022.11.28. 12:00
orosz_vagonok

Az Oroszországi Vasutak vezetője, Oleg Belozerov a Transz-eurázsiai Közlekedési Koordinációs Tanács (CCTT) 31. plenáris ülésén számolt be az orosz vasúthálózat idei helyzetéről.

A november 22–23-án megrendezett eseményen a szakember elmondta: nem váltak valóra a jelentős konténerhiányra, a határok teljes lezárására és a kölcsönös elszámolások befagyasztására vonatkozó jóslatok, vannak azonban komoly kihívások.

Belozerov arról beszélt, hogy reálisnak kell lenniük és fel kell ismerniük számos nehézséget, például kölcsönös elszámolásokkal, biztosítással, a rakományok áramlási egyensúlyának egyenlőtlenségével, az export-import forgalom növekedéséből származó tranzit nehézségeivel, és természetesen a szankciós korlátozásokkal. Ezekre azonban mára már vagy készen állnak a megoldások, vagy éppen a negatív következmények minimalizálását célzó megoldásokon dolgoznak.

Az egyik megvalósítandó megoldás a tarifák módosítása. Habár a részleteket még nem tették nyilvánossá, az RZSD-vezér elmondta: bizonyos irányú áruáramlások bevonzása érdekében a társaság döntéseket hoz a FÁK-tarifapolitika alapdíjainak megváltoztatásáról. Oroszország nem először tesz ilyet: tavaly például támogatást vezettek be a távol-keleti kikötőkbe tartó és onnan érkező forgalom számára, az ilyen irányú forgalom fellendítése érdekében. A lépés jelentős növekedést eredményezett a vlagyivosztoki kikötőben kezelt árumennyiségek arányát illetően.

Az RZSD 2022-ben is kiemelt fontosságot szentel a Távol-Keletnek. Belozerov arról beszélt, minden módszert bevetnek a keletre tartó exportáruk volumenének növelése érdekében, többek között megduplázzák a konténervonatok mennyiségét, de növekszik a nehéz tehervonatok száma is. A keletre történő összpontosítás a nyugati irányú volumenek visszaesésének közvetlen következménye. A társaság vezérigazgató-helyettese, Alekszej Silo szerint az RZSD az év eleje óta két százalékkal növelte a keleti irányú teherforgalmat, a Távol-Keletre irányuló konténeres exportáru-szállítás pedig több mint harmadával nőtt.

Konténerhiány alakult ki viszont a keleti és nyugati irányú áramlások kiegyensúlyozatlansága miatt. Silo úgy véli, a meglévő infrastruktúra hatékony kihasználása elengedhetetlen. Belozerov arról beszélt, hogy ki kell dolgozni az elektronikus adatok átjárhatóságát célzó közös megközelítéseket és irányelveket, annak érdekében, hogy az eltérő szintű vasúti és vámügyi digitalizációval rendelkező országok a digitális infrastruktúrába történő minimális befektetéssel tudják továbbítani a meghatározott formátumú adatokat.

Az Oroszországi Vasutak infrastruktúrájának magas arányú villamosítottsága hozzájárul ahhoz, hogy a fajlagos üvegházhatású gázok kibocsátásának egyik legalacsonyabb szintjét érjék el. Az RZSD-vezér elmondta: gázüzemű mozdonyok üzembe állítását tervezik, hibrid és hidrogén-üzemanyagcellás hajtású gördülőállomány használata mellett.

Az orosz–ukrán háború február végi kezdete óta áruvolumene nagyjából tíz százalékát vesztette el az RZSD: 125 millió tonnával csökkent a teherfuvarozás mennyisége. Az orosz kormány év eleje óta több mint 300 milliárd rubeles (jelenlegi árfolyam mellett több mint 1900 milliárd forintos) tőkeinjekciót hajtott végre a vasúttársaságba. Vitalij Szavaljev orosz közlekedési miniszter a napokban arról beszélt: az RZSD az év végéig további 217 milliárd rubeles (nagyjából 1400 milliárd forintos) tőkebevonást tervez – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: International Railway Journal)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek