Újabb fontos lépés a vákuumvasúton: kifejlesztették az első kitérőt
A hollandiai Delfti Egyetem tanulóinak egy csoportja a világon elsőként hozott létre egy prototípus kitérőt, nagy lépést téve a technológia fejlődéséhez.
Az egyetemisták a delfti kampuszon egy 42 méter hosszú, acélszerkezetű tesztpályát építettek ki, amin belül egy kisméretű, személyzet nélküli hyperloop-jármű lebeg. A diákok szerint ez egy ígéretes közlekedési eszköz lesz a jövőben a nagy távolságok gyors megtételéhez.
A vákuumvasúti (hyperloop) szerelvény elektromágnesesség segítségével lebegve mozog a vákuumcsövekben. A kapszulák fizikailag nem érnek hozzá a csövekhez, ráadásul a mesterségesen létrehozott vákuumban gyakorlatilag légellenállás sincs. Ennek köszönhetően a vákuumvonat viszonylag kevés energiát felhasználva haladhat nagyon nagy sebességgel: a fejlesztők világszerte a repülőgépek utazási tempójának (körülbelül ezer kilométer per óra) elérésére törekednek.
Habár a delfti diákok tesztjárműve még nem megy ilyen gyorsan, mindazonáltal úgy vélik, az általuk kifejlesztett és nemrég tesztelt kitérőszerkezet kulcsfontosságú a hyperloop-rendszerek továbbfejlesztéséhez és jól jöhet a valódi személyszállító vákuumvasút létrehozásához. A kitérőnek köszönhetően a vákuumvasúti járművek lebegve tudnak pályát váltani, és több leágazást is lehetővé tesz a hálózaton, közelebb hozva ezzel a rendszer megvalósítását.
A fejlesztőcsapat vezetője, Cem Celikbas elmondta, a hyperloop számos előnye fenntartható alternatívát jelent a viszonylag rövid távú légijáratokkal szemben. Európán belül, például Hollandia és Párizs között fél órára csökkentheti a menettartamot – ami még a légiközlekedésnél is gyorsabb! Ráadásul kevesebbe is kerül, mivel a viszonylag rövid távú repülőjáratok egyre költségesebbek a kibocsátás miatt. A vákuumvasútnak viszont nincs szüksége fosszilis üzemanyagokra, elektromosság hajtja, amit fenntarthatóan lehet előállítani.
A fejlesztők úgy látják, még a Delft városától nem messze található, amszterdami Schiphol repülőtérnek is előnyös a hyperloop: a létesítmény egy vákuumvasút-állomással kibővítve fenntarthatóan fejlődhet tovább. Úgy gondolják, 2030 körül lehet elkezdeni a próbákat egy valós méretű, utasokat is szállító járművet mozgató, kitérős tesztpályán – jelenti a Rail Tech.
(Nyitóképünkön a méretarányosan kicsinyített teszt-kitérő. Kép forrása: TU Delft / railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!