A lettek is a Škodától vesznek akkumulátoros motorvonatokat
A balti ország közlekedési hatósága, az Autotransporta Direkcija kilenc kétrészes, széles nyomtávú villamos-akkus szerelvényt rendelt a csehektől.
A napokban aláírt, 89,4 millió euró, vagyis aktuális árfolyam alapján körülbelül 34,4 milliárd forint értékű megállapodás az alkatrészellátást és a vonatszemélyzet képzését is magában foglalja. Ezen felül opcionálisan további hét akkus motorvonat megrendelését is lehetővé teszi, amivel az üzlet teljes értéke elérheti a 160 millió eurót (cirka 61,6 milliárd forintot). A beruházást részben a lett kormány büdzséjéből, részben pedig uniós kohéziós alapokból finanszírozzák. Az első egységek a tervek szerint 2029 első felében állhatnak forgalomba.
A lettek tenderére a Škoda-csoporton felül a CAF és a Stadler Polska is beadta pályázatát, végül a csehek futottak be győztesként, akik a balti piacokra szánt, legújabb generációs regionális motorvonatplatformjuk alapján fejlesztik ki a járműveket.
A regionális vonatok kétáramneműek lesznek, vagyis három kilovoltos egyenárammal és 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált felsővezeték-hálózatról is tudnak majd közlekedni, legfeljebb százhatvan kilométer per órás sebességgel. Akkus üzemnél százhúszas tempó a felső határ. A szerelvényekre 164 másodosztályú és 24 első osztályú ülőhelyet épít majd be a Škoda, előbbi részen három plusz kettes, utóbbinál kettő plusz kettes üléselrendezéssel.
A korszerű motorvonatokat elsősorban a főváros Riga és az attól délkeletre található Daugavpils, valamint az északkeleti Cēsis között tervezik bevetni, ennek érdekében a megfelelő állomásokon a szükséges töltőinfrastruktúrát is kiépítik addig. A szerelvényeknek köszönhetően akár 15–25 perccel is csökkenhet az utazási idő a jelenleg használt, dízelmozdonyok által vontatott vonatokéhoz képest. Az opcionális mennyiség lehívásával pedig a 23 dízelszerelvény többségét nyugdíjazhatják is. Ezen felül a cēsisi vonatok útvonalát Valmieráig hosszabbíthatják meg, a fővárosból pedig további célállomásokra is közlekedhetnek, például az ország keleti részén fekvő Rēzeknébe.
A közlekedési hatóság ATD-tól elmondták, az akkumulátoros szerelvények jelentős fejlesztést hoznak Lettországba. A cél a vasút tömegközlekedés gerinceként betöltött szerepének megerősítése, továbbá a személyszállítás minőségének és hozzáférhetőségének javítása.
Az utasok komfortérzetét számos korszerű megoldás fogja növelni, egyebek mellett a légkondicionálás, a zaj- és rázkódáscsökkentés, hálózati és USB-C csatlakozók, valamint modern utastájékoztató rendszer. Az új vonatokat a különböző utascsoportok igényeihez igazítják, és a legfrissebb európai akadálymentesítési előírásoknak is megfelelnek majd, például dedikált helyeket hoznak létre a kerekesszékkel közlekedőknek.
Az új Škoda-vonatok a kerékpárosok utazását is megkönnyítik majd. Míg a régebbi dízelvontatású vonatok többnyire magaspadlós kialakításúak, és csak három kerékpár számára kínálnak helyet, az akkus szerelvényeken nyolc bringát lehet majd elhelyezni az alacsonypadlós részen: négyet függőlegesen és négyet vízszintesen – jelenti a Railway Gazette.
A cseh gyártónál fellendülőben van a villamos-akkus motorvonatok (BEMU) értékesítése. A hazai Cseh Vasutak (ČD) tavalyi beruházásán felül néhány napja számolhattunk be arról, hogy a szlovák nemzeti személyszállító vasút ZSSK rendelt ilyen szerelvényeket, első körben tizenhat kétrészes vonatot – a keretszerződés összesen 36 motorvonat vásárlását teszi lehetővé.
(Nyitóképünkön a lett Škoda-vonatok látványterve. Kép forrása: Škoda-csoport / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!