Ausztria nem hagyja, hogy utolérjük: akkumulátoros Flirtöket vesznek
A Stadlerrel kötött, összesen akár százhúsz motorvonat beszerzését lehetővé tevő keretszerződésből első körben tizenhat szerelvényt hívott le az ÖBB.
Komolyan gondolja a karbonsemleges vasút megvalósítását az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB): nulla károsanyag-kibocsátású, villamos-akkumulátoros hibridüzemű motorvonatokat vásárolnak a svájci gyártótól, a kontraktust idén júliusban írták alá a Stadlerrel. Az első tizenhat szerelvényt 194 millió euróért (jelenlegi árfolyam mellett körülbelül 71,6 milliárd forintért) szerzik be, vagyis egy Flirt Akku cirka 4,5 milliárd forintba kerül. Az 1,3 milliárd euró (hozzávetőlegesen 480 milliárd forint) értékű keretszerződést tíz év alatt meríthetik ki.
A háromrészes, százhatvan kilométer per órás sebességre alkalmas Flirt Akkuk várhatóan 2028-ban állhatnak majd forgalomba Alsó-Ausztriában, a nem villamosított Sigmundsherberg–Hadersdorf am Kamp vonalon. A 63 méter hosszú vonatok százhatvan ülőhelyet fognak kínálni, a kerekesszékkel közlekedők rendelkezésére két külön hely és kísérőülések, valamint akadálymentesített WC áll majd. A fel- és leszállást peronszinthez igazított belépési magasság segíti elő. A fedélzeten akár tizenkét kerékpárt vagy nyolc babakocsit is el lehet majd helyezni.
A kényelmi szolgáltatások közé fog tartozni a fedélzeti wifi, az üléseknél pedig beépített konnektorokat, valamint lehajtható és rögzített asztalokat lehet majd használni.
A Stadler szerint az akkumulátoros szerelvényekkel évente akár 1,7 millió liter gázolajat elpöfögését, ezzel körülbelül 4520 tonna szén-dioxid kibocsátását előzheti majd meg az ÖBB. A vasúttársaság vezérigazgatója, Andreas Matthä elmondta, az új Stadler-vonatok mérföldkövet fognak jelenteni a regionális vasúti közlekedés dekarbonizációjában, mivel az akkumulátoros hajtásnak köszönhetően a felsővezetékkel nem rendelkező vonalakon is közlekedhetnek, kiváltva ezzel a dízelüzemet – jelenti az International Railway Journal.
Az ÖBB nagy lendülettel újítja meg elővárosi és regionális vasúti járműállományát: augusztusban a Siemens Mobility-vel írtak alá egy több mint ötmilliárd euró (1900 milliárd forint) értékű keretszerződést, mely összesen akár 540 három- és négyrészes Mireo motorvonat lehívását teszi lehetővé.
Kisebb léptékben, de hasonló fejlesztés Magyarországon is megvalósulhatott volna nemrégiben. A MÁV-Start 2020 májusában írt ki európai uniós közbeszerzési eljárást összesen ötven új, zéróemissziós, felsővezetékes és akkumulátoros üzemű villamos szerelvény beszerzésére, amit aztán egy hónappal később visszavontak „a beérkezett észrevételek komplexitása, azok alapos feldolgozása és a közbeszerzési dokumentáció szükségszerű módosítása” miatt. Az újratervezett tender, mely már előírja, hogy a vonatoknak szinkronban kell üzemelni a Start meglévő Flirtjeivel, 2020 augusztusában jelent meg – majd végül európai uniós és kormányzati támogatás híján 2021 májusában le is fújták.
(Nyitóképünkön az ÖBB Flirt Akku-cityjetjeinek látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!