Gyengélkedik a Kína és Oroszország közötti vasúti áruforgalom

iho/vasút   ·   2023.08.24. 12:00
kontenervonat_toprail

Az oroszországi helyzet megterheli a kínai vasúti árufuvarozókat: a közelmúltban tapasztalható monopólium ellenére az áruforgalom visszaesést mutat. Merre menjenek a kínai vonatok?

A nyugati irányú vasúti áruforgalom – Európát is beleértve – visszaeséssel néz szembe. A TopRail szerint viszont bármikor megéri befektetni az Európából Kínába irányuló szolgáltatásokba. A sanghaji társaság alapítója, Bria Liu elmondta: a Kína és Európa között keleti és nyugati irányba közlekedő tehervonatok áruforgalmát összehasonlítva a nyugat felé tartó mennyiség még mindig sokkal nagyobb, mint a keletié, bár sok kínai platformtársaság az ukrajnai háború miatt nem tudta megtartani hűséges ügyfeleit. A helyzetet tovább bonyolította Kína és Európa eltávolodása, melynek következtében a kínai termelés kevesebb megrendeléshez jutott Európából. Ennek azonban nincs intuitív hatása a keleti irányú forgalomra.

Habár a nyugati irányú vasúti árufuvarozásra komoly hatással vannak a tengeri fuvarozás díjai, az Európából Kínába tartó szolgáltatások továbbra is versenyképesek a kelet felé irányuló óceáni és vasúti szolgáltatások tranzitideje terén jelentkező óriási különbségek okán: a vasúti árufuvarozás akár kétszer olyan gyors lehet, mint az óceáni, így sok hazai ügyfél továbbra is a vasúttól függ. Ezen felül a platformcégek olyan keleti irányú szolgáltatásokat is népszerűsítenek, mint a Hszianba, Nancsingba és Csangsába tartó fuvarokat. Az ezen szolgáltatásokat hirdető platformtársaságok számára ez jó stratégia is lehet üzletük diverzifikálása érdekében a jelenlegi orosz monopólium közepette, ahol a vonatok nyolcvan százaléka Moszkva felé halad. A TopRail-vezér úgy véli, Oroszország vásárlóereje a rubel árfolyamának további süllyedésével párhuzamosan csökkenő tendenciát mutat. Ennek eredményeként nem számítanak az orosz kereslet és a vasúti árufuvarozási volumen idei tetőzésére.

A keleti irányú tengeri szolgáltatások tranzitideje általában minimum negyven nap. Ez az exporthoz képest stabilabb keresletet eredményezett a Kína–Európa Expressz segítségével importált termékek iránt. Az ilyen keleti tendencia hatással van a TopRail stratégiájára. A cég a közelmúltban indított el egy új keleti irányú fuvarszolgáltatást a lengyelországi Małaszewicze és a kínai Csangsa között – a lengyel csomópont lesz a szolgáltatás európai konszolidációs központja a Budapestről, Duisburgból, Hamburgból, Mannheimből, Milánóból és Münchenből érkező szállítmányok összevonására.

És hogy miért pont Csangsa? A tervek szerint az év végéig hetente közlekedő csangsai vonat a kínai–mongol–orosz hármashatár közelében fekvő Mancsoulinál lép be Kínába, majd Csangsáig halad. A kínai városnak figyelemreméltó a földrajzi elhelyezkedése, mivel az ország központjában található és kiforrott belföldi átmeneti megoldásokat kínál, bevonva az olcsó közúti fuvarozást is.

A TopRail azért választotta Csangsát az új importszolgáltatás termináljaként, mivel Kelet-Kína esetében nagy a kereslet a keleti irányú termékek iránt, de az olyan kelet-kínai városokban található terminálok, mint a nankingi, a raktári kapacitás szűk keresztmetszetével néznek szembe. Csangsa a kialakult helyzet közepette új szolgáltatásokkal válaszol a piaci igényekre, hogy megfeleljen az ügyfelek igényeinek. A termékeket illetően a vállalatnál arra számítanak, hogy élelmiszerek, üdítőitalok, orvostechnikai eszközök, fogyasztási cikkek és az újenergia-ágazat termékeit fogják fuvarozni. Ezt a keleti irányú szolgáltatást azonban nem könnyű rendszeres működésre fogni, de a piac szempontjából fontos.

A vállalatnál úgy gondolják, hogy az idei teljes importvolumen nem fogja tudni megismételni az első negyedév teljesítményét. A folyamatos visszaesés valósággá válhat, de a keleti irányú szolgáltatásokat érdemes fenntartani, az európai importcsatornát pedig nyitva kell tartani. A kelet felé tartó vonatokon nyújtott LCL (vagyis teljes konténernél kevesebb rakományos) gyűjtőszolgáltatásokkal bármilyen méretű rakomány profitálhat a gyors tranzitidőből. Ez különösen vonzó az európai, magas hozzáadott értékű termékeket szállítók számára. Habár kis mennyiségben, de ezeknek a szállítóknak is van az igényük az időszerűségre és a megfelelő vásárlóerőre. Ezen fuvarozók fontosak a keleti irányú szolgáltatások és általánosságban a Kína–Európa vonatok számára is. Mivel a kínai kormány fokozatosan lép ki a támogatási rendszerből, a vasúti szolgáltatásnak meg kell találnia saját túlélőmechanizmusát a szabadpiacon. A TopRailnek a Kína–Európa vonatok keleti irányú járatainak működtetésével kapcsolatos eltökéltsége a Kína–Európa Expressz versenyképességét tükrözi – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: TopRail / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek