InnoTrans 2022, első nap

iho/vasút   ·   2022.09.21. 12:00
innotrans2022

Kétévnyi kihagyást követően megkezdődött az idei berlini vasúti szakkiállítás és -vásár. Kedden többek között a Siemens Desiro HC, a bécsi X-metró, Kalifornia hidrogénhajtású Flirtje, valamint a franciák jövőbe mutató mellékvonali megoldása szolgáltatott témát.

Négy év után tért vissza Berlinbe az InnoTrans: az előző, 2020-ra tervezett eseményt a Covid–19-pandémia kitörése miatt először elhalasztották 2021 tavaszára, majd végül törölték.

A 2022-es rendezvény szeptember 20-ai megnyitóján a Berlini Vásárcsarnok (Berlin Messe) vezérigazgatója, Martin Ecknig elmondta: idén ötvenhat országból 2834 kiállító érkezett, melyek 42 csarnokban, 200 ezer négyzetméteren mutatják be termékeiket, köztük 124 járművet három és fél kilométernyi sínpáron.

A mostani InnoTrans központi témája a fenntartható mobilitás, ennek részeként a hidrogénhajtás is. A rendezvényre a világ legfontosabb és kisebb gyártói is elhozták innovatív járműveiket és megoldásaikat, ezek közül szemezgetünk az alábbiakban.

Emeletes Desirók Berlin környékére

A Siemens Mobility szeptember 20-án adott át hivatalosan egy négyrészes Desiro HC motorvonatot a német ODEG vasútvállalatnak. A társaság huszonegy hatrészes és két négyrészes, emeletes szerelvényt rendelt az Odera-Frankfurtot, Berlint és Magdeburgot összekötő Netz Elbe-Spree regionális szolgáltatáshoz, amit az idei decemberi menetrendváltással kezd majd meg Brandenburg, Szász-Anhalt és Mecklenburg-Elő-Pomeránia szövetségi tartományok, valamint a Berlin-Brandenburgi Közlekedési Szövetség (VBB) megbízásából. A koncessziónak köszönhetően a szolgáltatás vonatkilométer-mennyisége 28 százalékkal emelkedik.

A Siemens az ODEG emeletes Desiro HC motorvonatát mutatta be Berlinben (kép forrása: Railway Gazette)

A 462-es sorozatú, kétszintes motorvonatok a Rajna-Ruhr Express szolgáltatásnál üzemelő szerelvényekhez hasonlóak, utasterüket azonban a regionális igényeknek megfelelően alakították ki. A 300 millió euró (jelenlegi árfolyamon körülbelül 120 milliárd forint) értékű beruházást a Netinera és a BeNEX finanszírozza.

Bécs X-sorozatú metrója, a jövő hírnöke

Az osztrák főváros közlekedési társasága, a Wiener Linien 2017 szeptemberében választotta győztesnek tenderén a Siemens Mobilityt, mely a Bombardier Transportationt legyőzve 34 hatrészes szerelvényt szállíthat Bécsbe. A kontraktus 24 évnyi karbantartást, valamint opcionálisan további tizenegy metrószerelvény lehívását is magába foglalja, amiket már a német gyártó bécsi üzemében építhetnek meg. A prototípus vonatot még 2020-ban leszállította a Siemens, a sorozatgyártás viszont egészen 2030 végéig tart. Az első X-sorozatú vonatok várhatóan már idén forgalomba is állnak az U1–U4 vonalakon, nyugdíjazva a korosodó Silberpfeil-kocsikat. A tervek szerint 2026-tól pedig már a jelenleg is épülő U5-ösön, a császárváros első teljesen automatikus üzemű metróvonalán is szállítják majd az utasokat.

Az X-sorozatú metró innovatív utastájékoztatást hoz el az osztrák fővárosba (fotók: International Railway Journal)

A Siemens automatikus üzemre is alkalmas járművének egyik jövőbe mutató tulajdonsága a részletes és helyspecifikus utastájékoztató rendszer. A kijelzők minden kocsiban dinamikus hálózati adatokat mutatnak, az ajtók felett található kijelzők az adott ajtóra vonatkozó helyzetet közlik, többek között az állomási kijáratok távolságát jobbra és balra is, az elérhető átszállási lehetőségeket, azok érkezési idejét, valamint a kerekesszékkel közlekedők által használható útvonalakat.

A szerelvény utastere

 

Kalifornia a hidrogénre szavaz

Miután a Stadler és Kalifornia állam bemutatta a San Bernardino város környékére szánt első hidrogénüzemű Flirt H2 motorvonatot, a felek egyetértési megállapodást kötöttek négy négyrészes, hidrogén-üzemanyagcellás szerelvény beszerzéséről. A vonatokat az Egyesült Államokban fogják megépíteni, átadásuk 2027-től esedékes. A kontraktus opcionálisan további huszonöt jármű vásárlását is lehetővé teszi, melyekkel 2035-re kiváltanák a jelenlegi dízelüzemű, az állam által támogatott személyvonatokat.

Stadler Euro9000: vontatás minden körülmények között

Kétségkívül az InnoTrans egyik sztárja a Stadler Rail Euro9000 típusú, duálüzemű mozdonya. A tehervonati szolgálatra optimalizált, hattengelyes vontatójármű teljesítménye több mint 9000 kilowatt, legnagyobb vonóereje 500 kilonewton. Felsővezeték nélküli szakaszon két egyenként 950 kilowatt teljesítményű dízelerőforrás termeli az elektromos energiát. A svájci gyártó a típusból a holland Rail Force One vasúttársaság 2019 302-es példányát állította ki.

A Stadler Euro9000-es nagy teljesítmény mellett villamosított vonalakon és felsővezék nélkül is képes mozogni (fotó: Porpáczy Richard)

 

Környezetbarát megoldás a francia mellékvonalakra

A francia nemzeti vasúttársaság SNCF Innovatív Könnyűvasút (ILT) projektje könnyű és környezetbarát megoldást kínál a Franciaország 30 ezer kilométeres vasúthálózatának nagyjából egyharmadát kitevő mellékvonalakra. A rendszer megtervezéséért és integrációjáért a baszk CAF felel. A járművek egyedi, kormányozható, egyenként vontatómotorral felszerelt tengelyeit a Texelis gyártja, mely gumiabronccsal felszerelt metrókocsikhoz kifejlesztett rendszerek által már rendelkezik hasonló tapasztalattal. Az akkumulátoros hajtás 250 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, mely hidrogén-üzemanyagcellák alkalmazásával akár ezer kilométerre is kibővíthető.

(kép forrása: SNCF)

A pehelykönnyű járműkonstrukció kompozit anyagokat és egyéb innovatív megoldásokat ötvöz, mely a számítások szerint akár harminc százalékkal csökkenti a szükséges tőkét és a jármű élettartamára vonatkozó üzemelési kiadásokat. A mindössze tíztonnás tengelynyomás pedig csökkenti a pálya karbantartási költségeit, megkönnyítve a leállított vonalak újranyitását a személyforgalom előtt. A jelző- és biztosítóberendezések kiépítésének költségei is csökkenhetnek a Thales által kifejlesztett, új biztosítóberendezéssel, melyhez nem szükségesek pályamenti eszközök, ráadásul figyeli az útátjárókat és lehetővé teszi a 3-as szintű (GoA3) automatikus vonatközlekedést (ATO) is.

Hidrogénüzem a Hyundai Rotemnél is

A hidrogén mellett döntött a koreai vállalat is. A cég egy prototípus könnyűvasúti szerelvényével nemrég kezdődtek meg a tesztek Ulszanban, erről számoltak be a berlini rendezvényen. A Hyundai Rotem szerint a jármű első sorozatgyártású változata várhatóan 2023 végén állhat forgalomba. A technológia ugyanaz, mint amit személyautóinál, teherautóinál és autóbuszainál felhasznál a gyártó. A vállalat a jövőben motorvonatoknál, mozdonyoknál és nagysebességű vonatoknál is tervezi alkalmazni a megoldást, ezek kifejlesztése 2024-ben kezdődhet meg.

Alstom Traxx és az akkus hajtás

Az Alstom kirakatának egyik terméke a még a Bombardier által kifejlesztett Traxx mozdony, mellyel a határokon átnyúló mozdonyplatform harmadik generációját hozták el. A járműre saját vonatbefolyásoló rendszerét telepítette fel a gyártó, mely jelenleg is dolgozik emissziómentes, akkumulátorokat felhasználó, utolsó mérföldes technológiájának kifejlesztésén. A rendszer tesztjei várhatóan 2024-ben kezdődhetnek meg, a piacon pedig 2025-től válik elérhetővé. Habár a pontos specifikációkat még nem határozták meg, az akkumulátorcsomag minimum azzal az üzemi képességekkel fog rendelkezni, mint a last mile dízelmotor, vagyis legalább egy órányi üzemelést tesz majd lehetővé.

A franciáknál is bevethető luxemburgi Coradia Stream

Az Alstom portfóliójában a luxemburgi nemzeti vasút CFL emeletes Coradia Stream HC motorvonata is szerepel. A szerelvény 32 centiméterrel rövidebb, mint a hasonló kapacitású németországi társa, ennek köszönhetően a francia vasúthálózaton is közlekedhet. A vonat közepén található kerekesszékes helyek még jobb akadálymentességet tesznek lehetővé.

Forgatható ülések Indiából

Az indiai Káncsipuramban üzemelő STER India ülésgyártó vállalat a Delhi-központú Perfect Techno Consultants-szal együttműködve forgatható és lehajtható üléseket fejlesztett ki az indiai Vande Bharat Express második generációs vonataihoz. A 180 kilométer per órás sebességre képes szerelvények mostanában állnak forgalomba a nemzeti vasút Indian Railways flottájában.

(kép forrása: International Railway Journal)

 

Magyar Bivaly Kínából

A kínai CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. a magyarországi Rail Cargo Hungaria számára épített villamos-hibrid mozdonyok első példányát mutatta be a nagyközönségnek. A mozdony technológiája lehetővé teszi, hogy a felsővezeték nélküli szakaszokon kondenzátorokhoz hasonlítható egységek, úgynevezett szuperkondenzátorok szolgáltatják a haladáshoz szükséges energiát. A mozdonyok ezeket az energiatárolókat felsővezetékről állóhelyzetben és mozgás közben is, valamint töltőpontokon is feltölthetik.

(kép forrása: InnoTrans)

Az RCH 2019 októberében állapodott meg a kínai vállalattal arról, hogy az 36 hónapon belül kifejleszti az árufuvarozási tevékenységet kiszolgáló villamos-hibrid üzemű, nulla emissziós tolató- és nagyteljesítményű vonali mozdonyokat, elkészít két-két járművet, majd a szükséges magyar és nemzetközi engedélyekkel együtt átadja azokat a magyar árufuvarozó társaságnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek