Ismét közvetlen vasúti összeköttetés létesülhet Debrecen és Nagyvárad között?

Az Építési és Közlekedési Minisztérium kiírta a pályázatot a részben a 106-os vonallal párhuzamosan, majd Berettyóújfalun át vezető vasútvonal megtervezésére.
A hajdúsági vármegyeszékhely és a partiumi központ viszonylatában a huszadik század első felében tizenhárom éven keresztül létezett közvetlen vasúti járat Nagykerekin és Biharpüspökin keresztül, a trianoni határok viszont elvágták az összeköttetést, majd a második világháború után először a román, majd a magyar fél is felbontotta pályát a határátmenetben. Azóta Nagykerekiben végződik a jelenleg 106-os számon szereplő vonal, mely az elmúlt évek során először komoly infrastrukturális és szolgáltatásbelii fellendülést élhetett meg, majd a pályakarbantartás hiánya okán jelentős visszaesésen ment keresztül.
A közúti összeköttetésen felül a két nagyváros között 2023-ra a kerékpárút is végig kiépült. A vasúti kapcsolat újjáélesztését is régóta tervezik, néhány éve pedig egy megvalósíthatósági tanulmány is elkészült, mely a Debrecen–Berettyóújfalu–Biharkeresztes–Nagyvárad nyomvonalat jelölte ki az új kapcsolatnak. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) most az első, Debrecent és Berettyóújfalut összekötő, ötven kilométeres szakasz megtervezésére írt ki pályázatot.
A hivatalos uniós tenderfigyelőn megjelent hirdetmény alapján a teljesen új vonalvezetésű pálya a debreceni vasútállomás kezdőponti váltókörzetétől a Debreceni nemzetközi repülőtér (DEB, LHDC) területének észak-nyugati sarkáig a meglévő 106-os számú vasútvonallal párhuzamosan, majd onnan a repülőtéri futópálya hosszabbításának tervét figyelembe véve teljesen új nyomvonalon haladna Berettyóújfalu állomásig, 38,62 vágánykilométer hosszban. A projekt részeként a 106-os pályáját Debrecen és Sáránd között 11,36 kilométer hosszon új nyomvonalra helyeznék át, az újonnan épülő pálya mellett haladva.
Az új, 104-es számú pálya nyomvonalának elején a hossz-szelvényi kialakítást a 106-os vonal magassági viszonyaihoz igazodva kell megvalósítani. Az M35-ös autópályát és a 43-as főutat a vasúti pálya külön szintben keresztezné. A vonal a repülőtérig nyolcvan, az azt követő ívekben százhúsz, onnan Berettyóújfaluig pedig százhatvan kilométer per órás sebességre lenne alkalmas. Vizsgálni szükséges a 106-os vonal és a tervezett vasútvonal Derecske térségében, a 195 hm szelvénynél történő, szintbeni vágánykapcsolattal történő összekötésének lehetőségét, valamint kialakíthatóságát műszaki/üzemi/gazdaságossági szempontból multikritériumos elemzés keretében. Ennek részeként vizsgálni kell a 106-os vasútvonal megmaradó nyomvonalának helyben történő felújítását Sáránd állomás bejárati kitérőkörzetének első kitérőjétől a Derecske-Vásártér megállót követő (Konyári úti) útátjáró utáni műszaki szükségszerűség alapján indokolható, hozzávetőleg kétszáz méteres szakaszáig, kiemelt tekintettel az alábbiakra:
- az érintett állomások, megállóhelyek infrastruktúrájának felújítási lehetőségeit, ideértve az állomásépületek felújítását, magasperonok kialakíthatóságát, parkolóhelyek (P+R, B+R) kialakítását;
- vizsgálni szükséges az akadálymentes átszállás lehetőségét buszra;
- az évek óta használatból kivont 107-es vonal Sáránd állomáson lévő, Létavértes állomás irányába történő kiágazást nyújtó, 3. számú kitérő felújítását, valamint a József Attila utcai és a Pacsirta utcai átjárók felújítását;
- a derecskei vasútállomás környezetében található ipari területek aktuális, valamint a jövőbeni igényeinek megfelelő közúti megközelíthetőségét, és annak kialakíthatóságát.
A Derecske és Berettyóújfalu közötti, alapból egyvágányú szakasz négy vágánykilométer hosszon forgalmi kitérő lenne két vágánnyal menetrendi okokból, a későbbi forgalomnövekedés és a menetrendi változtatások lekövethetősége érdekében.
Sáránd környezetében, a 108 hm szelvénynél a forgalmi kapcsolatot lehetővé tevő vágánykapcsolat kialakítása szükséges. forgalmi kitérő betervezése indokolt Derecske és Berettyóújfalu között az egyvágányú szakaszon.
A kiírás egy új, négy–öt vonatfogadó-indító vágányos vasúti konténerterminál megtervezését is magába foglalja a Debreceni Déli Gazdasági Övezet / Debreceni Ipari Park (DIP) közelében.
A nyertes vállalkozásnak el kell készítenie az engedélyezési, a kiviteli és a tenderterveket, a kivitelezésre alkalmas műszaki előírásokat, a költségvetést és a tételek tartalmát, valamint a közbeszerzési dokumentáció több részét. Ezeken felül le kell folytatnia az engedélyezési eljárásokat és meg kell szereznie az engedélyeket.
A tervezőcégek július elsejéig adhatják be pályázatukat az ÉKM-nek.
(Nyitóképünkön az annak idején még Desiróval kiadott 106-os vonal Pocsaj-Esztár állomása. Fotó: Szőllősi Roland)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!