Két évet késnek a DSB IC5-ösei

iho/vasút   ·   2023.12.09. 10:00
dsb_ic5

A dán nemzeti vasúttársaság az eredetileg tervezett 2025 közepe helyett csak 2027-ben állíthatja forgalomba az Alstomtól rendelt Coradia Stream motorvonatok első példányait.

A DSB és a francia gyártó 2021 júniusában kötött egy 2,6 milliárd euró (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 970 milliárd forint) értékű keretszerződést regionális kivitelű Coradia Stream villamos szerelvények vásárlásáról – a beruházás a dán vasút történelmének egyik legnagyobb járműbeszerzése. A vasúttársaság alaprendelésként száz vonatot rendelt meg 1,4 milliárd euróért (cirka 520 milliárd forint), tizenöt évnyi karbantartással.

A DSB szerint az eredeti ütemezést több ok miatt is módosítani kell. Először is az Alstomnak a vártnál tovább tart a motorvonatplatform dán verziója, az IC5 végleges terveinek befejezése, valamint annak garantálása, hogy a szerelvények megfeleljenek a vasúttársaság által támasztott magas minőségi, kényelmi és megbízhatósági elvárásoknak. Két másik tényező, hogy a gyártó számára világszerte bizonytalanok az ellátási láncok, továbbá a kapacitási és termelési tervek adaptálása.

A DSB stratégiai és vonatfelszerelési igazgatója, Jürgen Müller úgy véli, szerencsétlen, de nem szokatlan, hogy az ütemterveket a nagyobb járműrendelésekhez igazítják. Nincsenek a „polcról levehető”, kész termékek, és a lehető legszabványosabb járművek vásárlása esetén is nagy és összetett feladat minden részletet a helyére tenni, hogy a vonatok végleges kialakítása az adott ország minden speciális feltételének megfeleljen.

Az DSB által „Fremtidens Tog”, vagyis a „jövő vonataiként” emlegetett IC5-ösök gyártása két helyszínen: az Alstom lengyelországi, katowicei, valamint a németországi Salzgitterben található üzemében zajlik. Az első kész szerelvények várhatóan 2025-ben érkezhetnek meg Dániába. A szállítást követően minőségi ellenőrzéseken kell átesniük, majd a helyi hatóságoknak kell jóváhagyni. Ezt követően a DSB-személyzet kap típusismereti képzést, és csak ezután állhatnak menetrend szerinti forgalomba az új vonatok. Az ötrészes IC5-ösök a kétszáz kilométer per órás tempóra lesznek képesek, háromszáz ülőhelyet fognak nyújtani. A járművekre a hagyományos dán STM vonatbefolyásolási rendszeren felül feltelepítik az Alstom Atlas ETCS Baseline 3-as fedélzeti rendszerét is.

Hollandiában, a holland nemzeti vasút NS-nél már menetrend szerint dolgoznak a Coradia Streamek (holland neve: ICNG), a vasúttársaság tapasztalatai a vásárlást és üzemeltetést tekintve referenciaprojektként szolgálnak a DSB számára. A szakember szerint ez egy jól dokumentált projektfolyamat, ugyanazzal a termékplatformmal és kockázatokkal, a holland tapasztalatokból sokat tanulhat a DSB.

Az Alstomtól elmondták, egy vonat megtervezése olyan, mint egy 120 ezer darabból álló kirakó összeállítása, ahol minden apró változtatás befolyásolja a végső képet. Az IC5 tervezése befejeződött, elkezdődött a gyártási folyamat, és bár az ütemezést módosítani kellett, korszerű villamos motorvonatokat fognak leszállítani, melyek kielégítik, sőt remélhetőleg túl is fogják szárnyalni a dán elvárásokat a megbízhatóság és az utaskényelem terén – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön a DSB IC5-öseinek látványterve. Kép forrása: DSB / Alstom / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.