Még ötven Flirtöt szerez be a Koleje Mazowieckie

iho/vasút   ·   2024.07.02. 08:35
stadler_flirt_km_latvanyterv

A napokban aláírt keretszerződéssel jelentős flottafejlesztést hajt végre a lengyel regionális vasúttársaság.

Alaprendelésként huszonöt ötrészes villamos motorvonatot építhet meg a Stadler. A korszerű motorvonatok a mazóviai térségben fognak közlekedni. A járművek tizennyolc évre szóló karbantartását is magába foglaló, teljes összértéket tekintve 750 millió eurós (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 280 milliárd forintos) megrendelés nagy jelentőséggel bír a régió számára, mivel hozzá fog járulni a Varsó és a mazóviai városok közötti vasúti utazás kényelmének és biztonságának javításához. A költségek egy részét uniós forrásokból finanszírozzák, a lengyel országos helyreállítási terven (PNRR) keresztül.

A Koleje Mazowieckie (KM) és a Stadler lassan húsz éve működik együtt: a társaság először 2006-ban rendelt tizennégy Flirtöt – tízet Mazóviába, négyet Sziléziába. A beruházáshoz a svájci központú gyártó Lengyelországban, Siedlcében hozott létre gyártóüzemet. A Mazóviai régió helyi kormányzatának tulajdonában álló vasúttársaság előzőleg 2018-ban kötött keretszerződést a Stadlerrel, aminek értelmében 2020 és 2023 között hatvanegy ötrészes, harmadik generációs Flirt motorvonatot építettek meg és helyeztek üzembe Siedlcében.

A jelenlegi keretszerződés négy megrendelési csomagot foglal magába: kétszer tizennégy és kétszer tizenegy járműre szól, melyből egy tizennégyes és egy tizenegyes adagot hívott le a KM. A megállapodásnak köszönhetően bőven száz fölé emelkedik a társaság Flirt-flottájának példányszáma. A Stadlernek a szerződés aláírásától számított huszonnégy hónapon belül át kell adnia a járműveket.

Kettő a Koleje Mazowieckie meglévő Stadler Flirtjei közül (kép forrása: Stadler Rail)

Az új Flirt vonatok tervezése során az alacsony energiafelhasználásra és a könnyű kezelhetőségre összpontosítottak a Stadler szakemberei. A könnyű, alumínium kocsiszekrényekre felépített szerelvények megfelelnek az átjárhatósági műszaki előírásoknak és a legfrissebb, EN 15227-es jelű ütközésbiztonsági szabványnak. Az ötkocsis, százhatvan kilométer per óra üzemi sebességre képes motorvonatokra hatszáz utas férhet majd fel, akik közül 279 találhat magának ülőhelyet. A vonatokra feltelepítik az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer kettes szintjét (ETCS L2) is.

A végig nyitott utastér tágas beszállótereket, ezáltal gyors utascserét tesz majd lehetővé. A nagymértékben alacsonypadlós konstrukciónak, az ajtóknál kimozduló rámpának, az akadálymentes WC-nek, valamint a multifunkciós tereknek köszönhetően a kerekesszékkel, kerékpárral vagy babakocsival közlekedők utazása is könnyebbé válik. A komfortérzetet hatékony légkondicionálás, belső és külső kamerarendszer, vizuális és hangos utastájékoztató rendszer, valamint fedélzeti wifi emeli. Az utastérben defibrillátort helyeztek el, továbbá vészhívót is beépítettek, amin keresztül vészhelyzet esetén a mozdonyvezetővel lehet kommunikálni.

A Flirtök

  • a Varsó–Dęblin,
  • a Varsó–Żyrardów–Skierniewice,
  • a Varsó–Pilawa,
  • a Varsó–Radom,
  • a Varsó–Ciechanów–Działdowo,
  • a Varsó–Mińsk Mazowiecki,
  • a Varsó–Łowicz,
  • a Varsó–Sochaczew,
  • a Varsó–Ostrołęka és
  • a Varsó–Tłuszcz–Łochów–Małkinia Górna

útvonalakon fognak pendlizni.

A Mazóviai vajdaság vezetésétől elmondták, a KM fokozatosan cseréli és korszerűsíti járműflottáját, modern műszaki létesítményeket és új útvonalakat hoz létre a gyorsabb és kényelmesebb utazás érdekében, ezzel a lengyelországi regionális társaságok élmezőnyébe tartozik.

A Koleje Mazowieckie-től azt nyilatkozták, az elmúlt évek során a Mazóviai térség állandó részévé váltak a Flirtök: a KM flottájának már most is bő ötödét teszik ki a Stadler-vonatok. Ezek mindegyikét Lengyelországban gyártották, és az új vonatokat is a Stadler Polska építi meg Siedlcében. Arra törekednek, hogy a modern járműveket a lehető leggyakrabban lássák az emberek, kihangsúlyozva a nyújtott szállítási szolgáltatás magas minőségét. Kiemelték, jó tapasztalataik vannak a Stadler-járművekkel kapcsolatban, és biztosak abban, hogy az új vonatok ugyanolyan vagy még magasabb színvonalat fognak képviselni.

A Stadlertől elmondták, a KM fontos ügyfél és partner számukra, mivel a cég lengyelországi termelésének elindítása a vasúttársaságnak köszönhető. A későbbi megrendelésekkel pedig kibővíthették gyártási tevékenységüket Siedlcében, a helyi beszállítókkal is tovább bővítve a partneri viszonyt. Az új megrendelés ismét hozzáadott értéket teremt a régió és az ipar számára.

A Flirt motorvonat a Stadler legkelendőbb terméke: már összesen több mint 2600-at rendeltek a világ huszonhárom országából.

(Nyitóképünkön a KM legújabb Flirtjeinek látványterve. Kép forrása: Stadler Rail)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Fekete hét a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.07.04. 15:00

Tovább romlott a baleseti statisztika a MÁV hálózatán: a mai napig 35 baleset történt vasúti átjáróban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, hat esettel több, mint az elmúlt év azonos időszakában.