Megvan a pénz az ukránok új tehermozdonyaihoz

iho/vasút   ·   2024.06.20. 14:55
uz_te33asz

Az ukrán nemzeti vasút Ukrzaliznyicja (UZ) háromszázmillió eurós kölcsönhöz jutott az Európai Újjáépítési és Beruházási Banktól (EBRD).

A megállapodást a vasúttársaság, az európai bank, valamint az ukrán közösségi, területi és infrastruktúra-fejlesztési minisztérium a berlini Ukrajna-helyreállítási konferencián (URC2024) írta alá a napokban. A kontraktus értelmében az UZ nyolcvan korszerű villamos mozdonyt szerezhet be.

Az EBRD közbeszerzési oldalán már ki is írták a tendert. A pályázati feltételek előírják, hogy a nyertesnek a mozdonyok leszállításán felül azok karbantartásának és garanciális javításának feltételeit is meg kell teremtenie Ukrajnában. Ez jelentős előrelépés a flottafejlesztés terén, mivel a vasúttársaság így nemcsak járműveket vásárol, hanem a karbantartáshoz való hozzáállását is megváltoztatja. Ezen felül lehetővé teszi a mozdonyok karbantartási és javítási kapacitásainak maximális lokalizálását az országban.

A közbeszerzés alapján a győztesnek kétáramnemű, százhúsz kilométer per óra üzemi sebességre képes villamos mozdonyokat kell legyártani és átadni, ezen felül típusismereti képzést kell nyújtania az Ukrzaliznyicja mozdonyvezetőinek és karbantartó személyzetének. A keretszerződés opcionálisan további harminc vagy nyolcvan mozdony vásárlását is lehetővé teszi, a rendelkezésre álló forrás mennyiségétől függően. A jelentkező gyártók július 22-éig adhatják be pályázataikat.

A vasúttársaság korábban a Világbanktól kapott 190 millió dolláros (jelenlegi árfolyam alapján közel 66 milliárd forintos) hitelt „A kritikus fontosságú logisztikai infrastruktúra és hálózati kapcsolatok helyreállítása” (Relinc) elnevezésű program keretében.

Az UZ-től elmondták, kritikus fontosságú a tehermozdonyflotta fejlesztése. A Világbankkal és az Európai Újjáépítési és Beruházási Bankkal való együttműködés példája annak, hogy az egyik legnagyobb nemzetközi pénzintézet hogyan fogott össze egy ilyen nagyszabású beruházás megvalósítása érdekében. Úgy vélik, az új, csúcstechnológiás mozdonyok beszerzése jelentősen növeli majd az áruszállítás hatékonyságát. A három fél megállapodott abban is, hogy a projekt beruházás előtti műszaki, környezetvédelmi, társadalmi, pénzügyi és gazdasági elemzését is elvégzik.

Az ukrán vasúttársaság jelentős támogatásokat szerez be mostanában: idén áprilisban az amerikai export-import bankkal is megállapodott egy 156 millió dolláros (körülbelül 54 milliárd forintos) kölcsönről, melyből negyven dízelmozdonyt vesznek a Wabtechtől. A hitel lehetővé teszi az Ukrzaliznyicja és az amerikai gyártó között zajló tárgyalások lezárását és a mozdonyok hivatalos beszerzési folyamatának elkezdését.

A járműflotta fejlesztésén felül a vasúti infrastruktúráját is helyre kell állítani Ukrajnának, ennek érdekében az ukrán miniszteri kabinet a napokban egy másik, a svájci kormánnyal kötött támogatási megállapodást is jóváhagyott, egy még 2022 decemberében aláírt megállapodás alapján. A két évvel ezelőtti egyezség az ukrán vasúti infrastruktúra sürgős javítását tűzte ki célul, és 14 millió svájci frankot (5,3 milliárd forintot) bocsátott rendelkezésre sínrögzítők beszerzésére a svájci Schwihag AG-tól. Az eszközöket 270 kilométernyi vasúti pálya rekonstrukciója során tervezik felhasználni, többek között a Kijev–Odessza, a Kijev–Dnyipro, a Kijev–Lemberg (Lviv) és a Lemberg–Ungvár szakaszokon.

Az új kontraktus a vasúti infrastruktúra helyreállításához 2024 és 2025 során felhasználandó sínrögzítők beszerzését foglalja magába, elsősorban a határos uniós országok (Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia) felé vezető szállítási folyosókhoz, valamint a kikötőkhöz vezető és a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) részét képező vasútvonalakhoz. A fejlesztés konkrétan a Kijev–Zsmerinka–Pidvolocsiszk–Lemberg, a Zsmerinka–Vapniarka–Odessza, a Kijev–Hrebinka–Krasznograd–Lozova, a Lemberg–Ungvár és a Kijev–Mironivka–Pjatihatki–Csapline útvonalakat érinti majd. Az UZ összesen 230 kilométernyi pályát tervez helyreállítani, növelve rajtuk a sebességet és az áteresztőképességet, garantálva a vasúti közlekedés zökkenőmentességét.

A vasúttársaságnak a Világbank 2023-ban is nyújtott egy 25 millió dolláros (közel 8,7 milliárd forintos) kölcsönt a vasúti infrastruktúra helyrehozatala és a vasúti áruszállítás mértékének növelése érdekében.

A Világbank, az ukrán kormány, az Európai Unió és az ENSZ által 2024 februárjában kidolgozott úgynevezett RDNA3 jelentés szerint a 2024 és 2033 közötti időszakban Ukrajnának 13,6 milliárd dollárnyi (hozzávetőlegesen 4700 milliárd forintnyi) forrásra van szüksége a vasúti sínek, hidak, állomások és elektromos rendszerek újjáépítéséhez, a gördülőállomány fejlesztése pedig további két és fél milliárd dollárt (közel 870 milliárd forintot) kóstálna – jelenti a Railway Pro.

(Nyitóképünkön az amerikai GE által az ukránoknak épített, TE33ASZ sorozatú dízelmozdonyok két példánya. Kép forrása: Railway Pro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek