Áremelés, járatritkítás

Istvánfi Péter   ·   2012.03.01. 07:30
00

Márciustól országosan változtak a buszos menetrendek. Az ilyenkor szokásos helyközi és távolsági járatok indulási időpontjának a módosítgatásán felül azonban jelentősen változnak a helyi járatok menetrendjei. A februárban bevezetett egri és salgótarjáni változások után márciustól további városokban módosul a helyi járatú közlekedés.

A legnagyobb változások a borsodi megyeszékhelyen történtek. Ahogy már korábban beszámoltunk róla, Miskolcon átlagosan 7 százalékos teljesítménycsökkentést vezettek be. A menetrendi változások mellett az 1A, 12-es, 19-es, 21-es, 22-es és 31-es buszok útvonala is módosult, valamint új viszonylatok indultak: 0-s villamos, 20-as, 21B-s és 34-es autóbusz számmal. A járatritkítás ellen a VEKE is felemelte a szavát, sőt a miskolci egyetemisták külön Facebook-csoportot alakítottak a 31-es busz megmentéséért. A menetrendi változások részletes leírása az MVK honlapján található meg.

A legdrasztikusabb változások Miskolcon történtek<br/>(fotó: Istvánfi Péter)

Drágul a tömegközlekedés Nyíregyházán is, ahol elsősorban munkanapokon csökken néhány vonal teljesítménye, Debrecenben pedig a kihasználatlanabb járatokon az igényvezérelt közlekedési rendszer bevezetésével próbálnak spórolni. A korábban tervezettnél végül kisebb méretű teljesítménycsökkentést hajt végre a Körös Volán Gyula helyi közlekedésében. A tarifaemelés itt sem marad el, átlagban 5,8 százalékkal kerülnek többe a jegyek márciustól.

Talán az egyetlen pozitív változás Szegeden történik, ahol a 2-es, 83-as és 83A jelzésű autóbusz-viszonylatok az újonnan nyílt 2-es villamosvonal átadása miatt szűnnek meg. A megszűnő 2-es busz újszegedi szakaszán 72 jelzéssel új járat indul. A 20-as autóbusz pedig meghosszabbított útvonalon, a 83-as megszűnt alsóvárosi szakaszán a Vadkerti térig közlekedik. A viszonylat csúcsidőben egy betétjáratot kap a Petőfitelep, Fő tér között közlekedő 20A járat személyében. A „csáposbuszok” menetrendje is változik: a 8-as trolibusz új végállomása a Körtöltés utca helyett Makkosház, az 5-ös trolibusz ezentúl a Körtöltés utcai végállomásról indul, a 9-es trolibusz pedig ezentúl a Vértói útról indul.

A fontosabb szegedi változások<br/>(forrás: SZKT)

Sokáig bizonytalan volt Szentendre helyi közlekedése, ugyanis az önkormányzat és a Volánbusz között kötött szerződés február végén lejárt. Mivel új jelentkező nincs, ezért egy hónappal meghosszabbították a szerződést, így a városnak lesz ideje új üzemeltetőt keresni. Komlón hosszas pereskedés után végül sikerült megegyeznie egymással az önkormányzatnak a Pannon Volánnal, így márciustól új menetrend szerint közlekednek a buszok a baranyai városban. Szombathelyen a városi közgyűlés 15 százalékos racionalizálás mellett döntött, így többek közt megszűnik a 25-ös autóbusz. Az új menetrend a Vasi Volán honlapjáról tölthető le.

Talán a legrosszabb helyzet Székesfehérváron van, ahol akár a teljes tömegközlekedés is leállhat. Az Alba Volán ugyanis olyan súlyos anyagi helyzetbe került, hogy csak a drasztikus járatritkítás és a tarifaemelés mentheti meg a céget. A változásokról a március elsején összeülő önkormányzati közgyűlés dönthet.

Önkormányzati segítség híján leállhat Székesfehérvár közlekedése<br/>(fotó: Hajmási Tibor)

A döbbenetesnek tűnő sor még mindig nem ért véget, az állandóan a levegőben lógó BKV-járatritkítás mellett áprilistól Szolnokon is teljesítménycsökkentésre lehet számítani. Egyedülálló módon azonban a Jászkun Volán az utasok bevonásával tervezi átalakítani járatait.

Kapcsolódó hírek