Az Alstom új ETCS-ével már korlátozások nélkül járhatnak külföldre a RegioJet és a ČD Cargo Traxxai

iho/vasút   ·   2025.09.10. 09:00
regiojet_388_traxx

A fejlesztésnek köszönhetően a cseh magánvasút visszaadhatta az ausztriai közlekedéshez bérbe vett Vectronokat is.

Az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) jóváhagyta az Alstom új, EbiCab 2000 elnevezésű ETCS (egységes európai vonatbefolyásolási rendszer) fedélzeti egységek alkalmazását a francia gyártó újgenerációs Traxx Universal villamos mozdonyain, ennek köszönhetően még több európai országban lehet közlekedni a mozdonytípussal.

Az új engedélyből, amire öt évet kellett várni, profitál a cseh nemzeti vasút árufuvarozó ága, a ČD Cargo, valamint a RegioJet magántársaság is: a két vállalat mostantól korlátozások nélkül vetheti be a környező országokban a Traxxokat, amikből összesen több mint ötvenet használnak.

Az Alstom nyilatkozata szerint a teljeskörűen jóváhagyott VR01.5 verzióval az üzemeltetők továbbra is használhatják mozdonyaikat

  • az osztrák,
  • a cseh,
  • a horvát,
  • a lengyel,
  • a luxemburgi,
  • a magyar,
  • a német,
  • a szerb,
  • a szlovák és
  • a szlovén

vasúti folyosókon. Ez nemcsak a francia cégnek fontos lépés, hanem az európai átjárhatóság szempontjából is.

Az engedély a RegioJetnek is kulcsfontosságú, mivel jelenleg a cseh magánvasút harminc 388-as sorozatú mozdonnyal az Alstom Traxxok egyik legnagyobb üzemeltetője. A VR01.5-ös ETCS-sel ellátott mozdonyokkal eddig csak Csehországon belül, próbaüzemben közlekedhettek, például Ausztriába sem járhattak át, így a Prága és Bécs, valamint Budapest közötti járatokat bérelt, régebbi ETCS-verziójú Siemens Vectronokkal kellett vontatni. A vasúttársaságtól elmondták, a jóváhagyással fokozatosan visszaadhatták a Siemens-gépeket. Kiemelték: az EbiCabbal való közlekedés problémamentesen zajlik. Az új ETCS létfontosságú a ČD Cargo számára is: a cseh nemzeti vasúti árufuvarozó mozdonyflottájában jelenleg huszonöt 388-as sorozatú Traxx található.

Az Alstomtól elmondták, a jelenleg még VR01.2-es verziójú szoftverrel ellátott, ezáltal ETCS nélkül is használható 388-asokat fokozatosan frissítik az újabb verzióra. A Metrans által használt, 386-os sorozatú Traxxokra viszont Onvia Cab (a korábbi Atlas) típusú fedélzeti egységeket fognak telepíteni – számol be a cseh Zdopravy közlekedési hírportál.

(Nyitóképünkön a RegioJet egyik 388-as Traxxa)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek