Csaknem ezermilliárd forintot szán pályafelújításra 2026-ban a MÁV

iho/vasút   ·   2025.12.19. 09:30
mav_palyafelujitas_2026

A MÁV Igazgatósága elfogadta Hegyi Zsolt MÁV-vezér javaslatát: 860 milliárdra bővült a pályafelújításokra fordítható saját forrás.

A MÁV-csoport vezérigazgatója Facebook-oldalán számolt be a döntésről. Az összeg 25 milliárddal haladja meg a 2025-ös keretet, de ehhez még szervesen illeszkedik az Európai Beruházási Bank (EIB) és a magyar állam közös finanszírozásában megvalósuló, mintegy 800 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztési program is, amely elől nemrégiben ugyancsak elhárult az utolsó adminisztratív akadály.

A pályakarbantartásra és felújításra szánt összesen 860 milliárd forinttal, mely a magyar vasút területén évtizedek óta nem tapasztalt nagyságrendű jelentős összeg, a MÁV nemcsak léphet, hanem ugorhat is egyet előre a magyar vasúti infrastruktúra korszerűsítésében.

A 60 milliárdos saját forrásból az alábbi fontos pályafelújítások valósulnak meg 2026-ban:

  • A Nyugati pályaudvar (Városliget elágazás) és Kőbánya-Kispest között felépítménycserét végeznek, és tíz csoportkitérőt cserélnek Kőbánya-Teher és Kőbánya-Kispest állomásokon. Ennek köszönhetően a ma nagyon rossz állapotú, negyven–hatvan kilométer/órás lassújelekkel (sebességkorlátozásokkal) terhelt pályaszakaszon visszaállhat az eredeti, nyolcvanas pályasebesség – a menetrendszerűség javul, az eljutási idők pedig csökkennek majd a ceglédi és lajosmizsei vonal elővárosi, és a szegedi és nyíregyházi vasútvonal távolsági utasai számára.
  • Körülbelül negyven csoport elhasználódott kitérő cseréjét tervezik a programból, hálózati szinten, a legnagyobb forgalmú vonalakra, állomásokra koncentrálva. A program véglegesítése még nem történt meg, a jelenleg egyeztetett helyszínek Budapest-Kelenföld, Rákospalota-Újpest, Kőbánya-Kispest, Debrecen, Maglód, Újszász, Herceghalom és Biatorbágy – ezek azok a helyszínek, ahol a vonatok gyakran csak egy rossz állapotú váltó miatt kényszerülnek lassításra, ami bosszantó késésekhez vezet, a visszagyorsítás miatt pedig óriási energiaveszteséggel jár.
  • A Miskolc–Nyíregyháza (80-as és 100c) vonalszakaszon hídjavítással, ágyazatrostálással, hosszúsín-cserével, útátjáró átépítéssel, kitérőcserével és vágányszabályozással készülnek. A beruházás célja az ideiglenes sebességkorlátozások megszüntetése a Mezőzombor–Nyíregyháza szakaszon, az eredeti százhúsz kilométer/órás pályasebesség lehető legnagyobb hosszon történő visszaállítása.
  • A 60-as vasútvonalon, Gyékényes és Berzence állomások között a nyíltvonalon hézagnélküli vágányt alakítanak ki tizenöt kilométer hosszban, tízezer új vasbetonalj és új hosszúsínek beépítésével, teljes hosszban ágyazatrostálással, szabályozással – a hárommilliárd forintos beruházás célja az eredeti nyolcvan kilométer/órás pályasebesség helyreállítása és a menetrendszerűség javítása. Ez a szakasz jelenleg az országosan legrosszabb menetrendszerűségű vonalszakaszok között van, ez 2026-ban lényegesen javul.
  • Az 1-es vonalon tapasztalható rendszeres késések egyik kiváltó oka a feltűnően sok biztosítóberendezési zavar. Itt három évre elosztott program indul, ennek 2026-os részében szigeteltsín- és alkatrészcseréket, valamint a külsőtéri kábelezések javítását végzik el, ettől a késésekhez vezető zavarok érdemi csökkenését várják.
  • A jelenleg százhatvan kilométer/órás sebességre kiépített vonalszakaszokon kiemelt karbantartási folyamatok elvégzése is megtörténik. Ezek a szakaszok külön beavatkozásokat igényelnek, hogy a százhatvanas tempót folyamatosan fenn lehessen tartani. A MÁV 2026-ban arra is felkészül, hogy Szajol és Lőkösháza között 2027-től százhatvannal közlekedhessenek a vonatok, közelebb hozva Békés megyét Budapesthez.

Hegyi Zsolt úgy összegez, habár a beavatkozások sokfélék, de a cél közös: a biztonság megőrzése, a lassújelek feloldása vagy megelőzése, valamint egy megbízhatóbb, kiszámíthatóbb vasúti közlekedés megteremtése.

(Nyitóképünk forrása: Hegyi Zsolt vezérigazgató, MÁV-csoport Facebook-oldala)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek