Halad a mexikói Tren Suburbano-vonal meghosszabbítása

iho/vasút   ·   2025.08.16. 16:00
trensuburbano

A mexikóvárosi Felipe Ángeles nemzetközi repülőtértől Pachucáig vezető, huszonhárom kilométeres elővárosi szakasz építése márciusban kezdődött meg, most a motorvonatokra írtak ki tendert. Távolsági vonalak is épülnek.

A mexikói vasúti hatóság, az Agencia Reguladora del Transporte Ferroviario (ARTF) tizenöt villamos szerelvényt tervez beszerezni az új útvonalra. A közbeszerzési kiírás szerint a vonatok megtervezése, megépítése, forgalomba helyezése és karbantartása is a nyertes pályázó feladata. Ezen felül a járművekre fel kell telepítenie az egységes vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) fedélzeti egységét, valamint a karbantartáshoz szükséges berendezéseket is szállítania kell.

A körülbelül száz méter hosszú, teljes hosszban akadálymentes, peronszinti belépési magasságú vonatokra több mint hétszáz utasnak fel kell tudni férni, a fedélzeten pedig legalább 315 ülőhelyet kell kialakítani. A járműveknek képesnek kell lenniük százharminc kilométer per órás tempóval haladni. A kiírás alapján a részegységek legalább felénél elvárt a mexikói előállítás.

A lehetőség iránt eddig hat nemzetközi gyártó érdeklődött: a francia Alstom, a spanyol/baszk CAF, a kínai CRRC ZELC, a japán-mexikói Mitsubishi Electric de México, a hazai PEA Capital építőmérnöki vállalat, valamint a szintén mexikói TAQ Sistemas Médicos egészségügyi cég. Eredményt várhatóan szeptemberben hirdet ki az ARTF.

Az elővárosi Tren Suburbano vonal első, Mexikóváros belvárosában található Buenavista állomást a Felipe Ángeles nemzetközi repülőtérrel összekötő szakaszát a tervek szerint idén decemberben nyitják meg az utasok előtt, a Hidalgo állam fővárosáig, a cirka 300 ezer lakosú (elővárosokkal együtt csaknem 700 ezres) Pachucáig vezető második fázist pedig várhatóan 2027 elején adják majd át. A 25 kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú (AC) rendszerrel villamosítandó, kétvágányos vonalon százhúsz kilométer per órás tempóval fognak közlekedni a vonatok – az új pálya egy már létező, tehervonatok által használt sínpár közelében épül meg, teljesen új alépítményen. A vonalon napi 108 ezer utassal számolnak, a járatok hetvenöt perc alatt teszik majd meg a főváros és Pachuca közötti utat. A vonatok a két végállomás között Xolox, Huitzila, Tizayuca, a pachucai agglomerációba belépve pedig Empalme del Rey, Platah és Jagüey de Téllez állomásokon és megállóhelyeken állnak majd meg. Az állomások kialakítása a várható utasmennyiségtől függ: a közepes helyszínek (Pachuca és Jagüey de Téllez) nyitottak lesznek, téglahomlokzattal és természetes megvilágítással, a kisebbeket (Xolox, Huitzila) pedig egyszerűbb kialakítással hozzák létre. A létesítmények más közlekedési módokkal is elérhetőek lesznek: tömegközlekedéssel, személyautókkal P+R parkolókkal, és természetesen gyalogosan is, mely az alacsonyabb lakosságú helyeken élvez prioritást. A fejlesztések célja a regionális összeköttetések javítása, az eljutási idők csökkentése, valamint a közlekedési lehetőségek integrálása a városi és a vidéki utasok számára is – írja a Railway Pro.

Nemcsak az elővárosi vasút, hanem a távolsági közlekedés is fejlődik Mexikóban: új vasútvonalak épülnek, a nagyobb városokat összekötni tervezett vasúti folyosók megvalósításának jelenlegi helyzetéről Claudia Sheinbaum mexikói elnök nemrégiben számolt be. A fővárostól Pueblán keresztül Veracruzig vezető, 680 kilométer hosszú korridor megvalósíthatósági tanulmányai folyamatban vannak, a pálya részben egy létező tehervasúti vonalon fog kiépülni. A Mexico City–Querétaro vonalszakasz építése már április óta zajlik, a tovább, Querétarót Irapuatóval összekötni hivatott, száznyolc kilométeres pálya, valamint a 396 kilométer hosszúra tervezett Saltillo–Monterrey–Nuevo Laredo útvonal munkálatai pedig augusztusban kezdődnek. A gördülőállományt érintően is még az éven kiírják a közbeszerzést: összesen 47 villamos és villamos-dízel hibrid motorvonatot terveznek vásárolni a Mexikóváros–Irapuato és a Nuevo Laredo-i vonalakra, az akár kétszáz kilométer per órás sebességgel használható szerelvényeket több kivitelben, 300–600 utas közötti kapacitással szereznék be.

A beruházás része az elnök vasútiszemélyszállítás-megújítási programjának, melyet még tavaly szeptemberben, hivatalban lépése előtt hirdetett meg. Az államfő célja, hogy megbízatásának első öt évében háromezer kilométernyi útvonalon nyújtson személyszállítási szolgáltatást – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön az új pálya látványterve. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek