Hókáosz a vasúton, újrainduló 80a – ez történt a héten a közlekedésben
Újra üzemel a balatonfenyvesi kisvasút. Befejeződtek a szeptember eleje óta zajló pályafelújítási munkálatok a 39-es vonalon, így december 1-jével visszatértek a keskeny nyomközű szerelvények a MÁV-Start által üzemeltetett kisvasútra. A kirándulók és a térségben élők ismét naponta tíz járattal utazhatnak. A rekonstrukció idén őszi fázisában 1,2 kilométeres vonalszakaszokon újították fel a vasúti pályát, továbbá átépítettek egy útátjárót is, így ismét huszonöt kilométer per órás tempóval haladhatnak a vonatok. 2020-ban a kisvasút Imremajor és Csisztafürdő közötti, nyolc kilométeres szakaszát is újjáépíti a MÁV.
Megkezdődött a tél – közlekedési káosszal. December 2-ával, a leghidegebb évszak első munkanapjával megérkezett a szezon első havazása is, ami két vállra fektette a hazai vasúthálózat jó részét. A néhány centiméternyi téli csapadék mellé ráadásul számos nehezítő tényező is járt. A Nyugati pályaudvaron előző éjszaka végzett kitérő- és vágánykarbantartás a reggelbe is belenyúlt, kieső vágányokat, kimaradó vonatokat és jelentős, többórás késéseket eredményezve. Az akadozó elővárosi vonalak között volt a szobi (70-es) is, melynek forgalmát végül egy autó gázolása nullázta le. A jegyvásárlást és az utazást tovább nehezítette, hogy egy időre leállt a MÁV applikáció is. A forgalom csak hétfő estére rendeződött vissza.
Negyvennel több utas repülhet az A350-1000-esen. Az európai légügyi hatóság, az EASA jóváhagyta a módosításokat az Airbus legnagyobb kéthajtóművesén, ezzel a típus kihívója lett a Boeing most készülő új 777-esének. Az engedély az európai típus utasbiztonsági rendszerére vonatkozik. Lényege, hogy egy-egy új típusú vészkijárat százhúsz utas kimenekítését teszi lehetővé, ezzel a leghosszabb törzsű A350-es ülésszámát négyszáznyolcvanra lehet emelni. Ugyanezeket a kijáratokat használva a neo A330-as, az A330-900 maximális kapacitása is négyszázhatvan ülésre nőhet. Kérdés azonban, hogy hogyan lehet elhelyezni a fedélzeten a plusz negyven utast.
Gyártják az IC+-ok hetvenpéldányos adagját. Az elkészült két prototípus és húsz, sorozatgyártású, nemzetközi kocsi után elkezdte építeni a belföldi forgalomra szánt hetven járművet a MÁV-Start a Szolnoki Járműjavítóban. A szériában harmincöt többcélú teres, másodosztályú és harmincöt első és prémium osztályú kocsi készül el. A projekt állásáról a gyártás helyén december 4-án tartott sajtótájékoztatót a MÁV-Start. A nemzetközi kocsik közül három már rendelkezik nemzetközi közlekedési engedéllyel, ezek december 14-étől Budapest és Hamburg között, a Hungária Eurocityn fognak futni.
Megjelent az Indóház idei utolsó száma. A tartalomból: Móricz Zsigmond mesél tovább a Szilikről. át Magyarország első, egyben Európa negyedik hegesztett vasszerkezetű hídja Balatonszemes vasútállomása felett ívelt át. Megidézzük az eredetileg Kétegyháza–Kisjenő (Chișineu-Criș) normál nyomtávolságú, vicinális jellegű vonal múltját. Andó Gergő ezúttal Burmában, kedvenc vasútján, a Myanmar Railwaysen vonatozik. Kisvasútjaink közül a negyven éve felszámolt Dombóvári Gazdasági Vasutat és az ereje teljében levő gemencit mutatjuk be. Modellvasúti rovatunk pedig sokoldalú képest fest a nálunk legelterjedtebb 1:87 és 1:120 méretarányok világáról. A magazin 2019. december-2020. januári kiadása december 6-ától kapható az újságárusoknál.
Az oroszoknak gyárthat repülőket a Magnus Aircraft. A pécsi repülőgépgyár az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorciummal (UAC) még augusztus állapodott meg a moszkvai repülőszalonon száz Il-103-as gép megépítéséről. A harmincmillió dolláros üzlet értelmében a kétüléses Fusion repülőgépcsalád fejlesztése és gyártása mellett 2020 januárjától a négyüléses Il-103-as gyártásának előkészítése is megkezdődik, ezáltal teljes kapacitáson dolgozhat a pécsi üzem.
Újra végigmehetnek a vonatok a 80a-n. Tíz hónapnyi teljes kizárásos vágányzár után december 8-ától ismét közlekedhetnek a szerelvények a 80-as vonal Pécel és Aszód közötti szakaszán. A Rákos és Hatvan közötti vonalszakasz rekonstrukciója még 2018 elején kezdődött meg, az egyre közeledő 2020 végi határidő pedig arra kényszerítette a kivitelezőt, hogy a munkálatok felgyorsítása érdekében egy időre teljesen leállítsák a vonatforgalmat. Az uniós finanszírozású projekt elkészültével nő a pályasebesség, teljesen átépülnek a szakasz állomásai és megállói, sőt, Akadémia újtelep néven egy új megállót is létrehoznak a fővárosban. 2020 végéig azonban még vágányzári menetrendek szerint járnak majd a vonatok.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!