Június elsejétől hosszabb lesz a Tisza-tó sebesvonat menettartama a fővárosból a Tisza-tóig

Károly Szabolcs   ·   2024.05.16. 12:00
tiszato_sebes_vori_2023

Három hétig, a nyári menetrend bevezetéséig átmenetileg jelentősebben megnő az eljutási idő.

Június 22-étől azonban a menetrendi struktúra átalakításával a vasúttársaság csökkenteni tervezi a sebesvonat elsejétől megnövekvő menettartamát, így a népszerűbb főszezoni időszakban csak kisebb változások érintenék a sebesvonatot. A tervek szerint negyed órával később indulna a Keletiből, és Tiszafüredig közlekedne, addig, ameddig a legtöbben amúgy is igénybe veszik. Visszafelé a Tisza-tó ugyancsak Tiszafüredről indul, a keletis, este negyed kilences érkezés változatlan marad.

Addig is folytatódik a 108-as számú Debrecen–Füzesabony vonal már jó néhány éve tartó kálváriája: a pályaállapotok folyamatos romlása okán tovább lassítanak a vonatokon, és immár hivatalosan is megszüntetik – Füzesabonyban kettévágják – a mindössze bő fél éve visszatérő Debrecen–Eger interrégiókat.

Nagy hűhó a BMW-ért

A hajdúsági vármegyeszékhely északnyugati határában épülő BMW-gyár kiszolgálása érdekében Debrecen és Macs között évek óta, több szakaszban, teljes kizárásos vágányzár mellett zajlott és zajlik a pályafelújítás. Emiatt hosszú időre vonatpótló buszozás várt az utasokra a Debrecen–Balmazújváros viszonylaton: 2019. május elejétől szeptember végéig, majd 2020. július végétől kishíján három éven át, egészen 2023. június 5-éig. Tavaly júniusban felüdülést jelentett, hogy végre a teljes vonalra visszatérhettek a személyvonatok, amelyek útvonalát ráadásul augusztus végével Egerig hosszabbították meg.

Ezt követően, a BMW-gyár környéki közúti infrastruktúra megfelelő kialakítására tekintettel 2023 augusztusában ismét háromhetes pótlózás következett, majd idén március 18-ától (május 31-éig) már Macs állomástól a gyárat kiszolgáló Macs Ipari Park állomáson át a debreceni nagyállomásig vezető pálya villamosítása indult meg – természetesen teljes kizárással.

Mozdonygyilkos pálya

A Macson túli résszel (mutatóba az állomások: Balmazújváros, Hortobágy, Ohat-Pusztakócs, Egyek, Tiszafüred, Poroszló) viszont jelenleg nincs csúcsformában: a lehangoló pályaállapotok miatt (hosszabb szakaszokra) számos lassújelet tűztek ki.

Noha a járatpárban jelentős utaspotenciál rejtőzne, a 108-as rozoga pályája mellett évekig a MÁV-Start dízelmozdony-állományának gyatra üzemkészsége nehezítette az eljutást, majd mikor tavaly vészmegoldásként már a nosztalgia-üzletág MÁV Rail Tours (MRT) gépei közül az M40 114-es Púpost vették bérbe, a katasztrofálishoz közelítő pályaállapotok néhány hét alatt parkolópályára tették a mozdonyt, amire komoly futójavítás várt.

Az MRT és a MÁV-Start akkor abban állapodott meg, hogy amíg a Púpost helyrepofozzák, addig a Start adja a gépet, azaz nyáron csaknem egy hónapig csörgött a Tisza-tó, miután a 187-es Csörgőt állították be cserének. A 114-es végül augusztus elején térhetett vissza a vonalra.

Habár időnként Nohab viszi a Tisza-tó sebest, a kritikán aluli pályaállapotokkal a turcsiorrú hatlábú se tud mit kezdeni... (fotó: Vörös Attila)

A 108-as az MRT M61 020-as Nohabját is „megette”: a nagydízel jó néhány zúzottkővonatot cipelt le Recskről a macsi pályafelújításhoz, mígnem rugótörést fedeztek fel az egyik forgóvázon, amit vélhetően a földútszerű vasúti pálya okozott… Deák István, az MRT műszaki igazgatója az ihónak akkor elmondta: a vonal „olyan felütéseket és rendellenes igénybevételeket okoz a forgóváz teljes keresztmetszetére és a komplett hajtásra, ami nem normális igénybevétel”

Így nyírj ki egy ígéretes vonalat/vonatot

A fővárosból a Tisza-tóhoz mindössze egyetlen vonat, a kerékpáros turizmus fellendítése érdekében 2021-ben elindított Tisza-tó expressz – utóbb sebesvonat – kínál közvetlen eljutást: elő- és utószezonban (március közepétől május közepéig, valamint szeptember elejétől november elejéig) hétvégén, főszezonban pedig naponta.

Kerékpárszállítási lehetőségek a Tisza-tóhoz (kép forrása: MÁV–Volán-csoport)

A Füzesabony és Balmazújváros közötti 76 kilométert eddig se épp acélos tempóval, egy óra 38 perc (ellenkező irányban egy óra 31 perc) alatt teljesítette a Szúnyog Expressz gúnynévvel is illetett sebesvonatpár (15502/15503), június elsejétől viszont ehhez már két óra 13 percre lesz szükség – odaúton Tiszafüreden 13, visszafelé ötperces tartózkodást írnak elő. De a füzesabonyi gépcserét sem kapkodják el a vasúti csomópont lassújellel alaposan teletűzdelt vágányain június első három hetében: 37(!) perc lesz a művelet elvégzésére, ez azonban június 22-étől 22 percre csökken.

Változás, hogy a 2. számú pótléktól Tiszafüredig és onnan közlekedik a sebes: a nyár nagy részében a Keletiből 8:10-kor rajtolva jut el a Tisza-tó turisztikai központjába. Ezzel a későbbi indulással Hatvanban kényelmes csatlakozást alakítanak ki Jászberény és Salgótarján felől is a tóhoz. Aki viszont Hortobágyig utazna, nos, az valószínűleg jobban teszi, ha Füreden inkább bringára pattan, és letekeri a hátralévő bő harminc kilométert, mivel a vonattal csak egy órával később érne oda – de legalább a Tisza-tó szépségét, atmoszféráját kézzelfogható közelségből lehet élvezni...

Tiszafürednél döcög az Uzsgyi, Egerig megintcsak nem megy fel... (fotó: Vörös Attila)

Egyébiránt a vonalon június 1-jével életbe lépő menetrend plusz tíz percet csap hozzá a Debrecen–Füzesabony útvonal eddig is hosszú, kétórás menettartamához: Debrecenből egy óra 58 perc, Füzesabonyból pedig két óra egy perc helyett egységesen két óra 11 percet vesz majd igénybe a 103 kilométeres táv leküzdése. A kétórás ütemben közlekedő vonatok az eddigi páros óra 59 helyett páratlan óra 11-kor indulnak a cívisvárosból, Füzesabonyba pedig páros óra 57 helyett páratlan óra 22-kor érkeznek. Ellenkező irányban páratlan óra 13 helyett 35-kor rajtolnak el, Debrecenbe a következő páratlan óra 14 helyett 46-kor futnak be.

Az egyeztetések még folyamatban vannak – a későbbiekben a 108-as vonal menetrendjével, valamint a Tisza-tó sebesvonattal és a Debrecen–Eger interrégióval összefüggésben részletes tájékoztatást ígér a MÁV-Start a június 1-jétől időszerű, illetve a nyári menetrendi változásokról.

(Nyitóképünkön a sokkal jobb sorsra érdemes, jelentős utaspotenciállal rendelkező Tisza-tó sebesvonat, amit igencsak mostohagyerekként kezel a MÁV-Start... Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek