Két vonalon már üzemel az ETCS L2

iho/vasút   ·   2023.10.28. 12:00
etcs30a_1

A 30a-n és a 40a-n így már akár százhatvan kilométer per órás tempóval is haladhatnak az arra alkalmas fedélzeti berendezésekkel ellátott vasúti járművek.

Az egységes európai vonatbefolyásoló rendszer második szintjét (ETCS L2) először az 1-es vonal Ferencváros „C” elágazás és Budapest-Kelenföld közötti szakaszán, valamint a 30a vonalon, Kelenföld és Székesfehérvár (kiz.) között, összesen cirka 68 kilométeren helyezték üzembe még 2020 decemberében. A rendszer – melyről részletesen itt írtunk – tesztelése azóta próbaüzemben zajlott. Az ETCS L2-t a 40a (Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs) vonal teljes hosszán (48 kilométer) is kiépítette a Siemens Mobility, ezt nemrégiben állította üzembe a Siemens és a MÁV Zrt. A két elővárosi vonal között az Érd-alsónál nemrégiben kiépített összeköttetés garantál átjárhatóságot.

A kettes szintű egységes európai vonatbefolyásoló rendszer (ETCS L2) elsődleges rendeltetése a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben. A rendszer speciális elemein keresztül kapott menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztetési, üzemi és vészfékezési sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől. Ellátja a vonatra és a pályára engedélyezett sebesség folyamatos felügyeletét is.

Az ETCS L2 fedélzeti berendezését a MÁV-Start gördülőállományából eddig a 123 Stadler Flirt és a negyven Stadler KISS motorvonatra telepítették fel. Ezen felül az Akiemtől a MÁV Rail Tours Kft.-n keresztül bérelt, folyamatosan forgalomba álló Siemens EuroSprinter ES64U2V7 típusú villamos mozdonyok is rendelkeznek az eszközzel. Ezen felül a GYSEV kilenc Vectronján és számtalan, Magyarországon közlekedő magánvasúti mozdonyon is megtalálható.

(Nyitóképünkön egy ETCS-balíz és egy ETCS fedélzeti berendezéssel ellátott Flirt pózol Martonvásár állomásán. Kép forrása: NIF Zrt:)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.