Kisebb büdzsét szán a kormány a HÉV-ek fejlesztésére

iho/vasút   ·   2023.11.29. 15:00
h5_hev

Összesen 182,4 millió euróval juthat kevesebb a HÉV-vonalak korszerűsítésére szánt uniós forrásokból. A fővárosi villamos- és trolibusz-beszerzésekhez viszont több pénzből gazdálkodhatnak.

Az Európai Bizottság nemrég hagyta jóvá Magyarország módosított, kiegészített helyreállítási tervét. A dokumentum tételesen felsorolja, hogy az eredeti, 2022-ben elfogadott program mely pontjaihoz adott be módosításokat a kormány.

E szerint a H5-ös szentendrei, a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli vonal korszerűsítéséhez igényelt 698 millió eurós (jelenlegi árfolyam alapján bő 260 milliárd forint) uniós keretösszeg 182,4 millió euróval (cirka 70 milliárd forinttal) 515,6 millióra (bő 190 milliárd forintra) csökkent. A keretcsökkentés azonban nem zárja ki azt, hogy a kormány egyéb uniós (IKOP) vagy költségvetési forrásból nem kompenzálja a különbséget.

Ezzel egyidejűleg a kormány összesen 253,6 millió eurót (hozzávetőlegesen 95 milliárd forintot) különít el budapesti villamos- és egy trolibusz-beszerzésekhez, valamint a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra fejlesztéséhez.

Az átcsoportosításra a Portfolio szerint elsősorban azért került sor, hogy mindezek a fejlesztések a 2026. nyári határidőig biztosan megtörténjenek: a három HÉV-vonal korszerűsítésének két és fél év alatt végbe kell mennie, ellenkező esetben nem lehet azok számláit benyújtani az EU-nak. A lépéssel a fővárosi közösségi közlekedésben is jelentős fejlesztéseket lehet megvalósítani.

A HÉV-ekre szánt keret visszavágása három területen jelenik meg:

  • A három HÉV-vonal pályáját és villamoshálózatát csak 46 kilométeren korszerűsítik az eredetileg tervezett 56 helyett. A H5-ös Batthyány tér és Békásmegyer közötti, tíz kilométeres szakaszát egyik program sem tartalmazza, az viszont nem derül ki, hogy pontosan mely szakasz is az érintett tíz kilométer.
  • A tervezett 22 megálló és tizenegy állomás helyett mindössze tíz állomást újítanak fel és tesznek akadálymentessé – ezek listáját sem tudni.
  • A vállalt 2700 P+R parkoló helyett csak kereken ezret akarnak kiépíteni a megállóhelyek környékén, szintén pontos lista nélkül. Elektromos töltőpontok létrehozásáról azonban most már nem ír a módosított dokumentum.

A kerékpárral utazók viszont örülhetnek: nem módosítottak a tervezett 1500 B+R kerékpártároló létesítésén.

Ugyanígy nem nyúltak a három intermodális csomópont létrehozásához se: ezeken a helyeken közvetlen átszállást tesznek majd lehetővé az autóbuszok és a HÉV-szerelvények között – ne lepődjünk meg: itt sem derül ki, hogy a fejlesztés mely három megállót érinti.

Frissítették a HÉV-vonalak felújítási ütemtervét is:

  • Mindhárom vonal esetében a közbeszerzési eljárások után 2024. harmadik negyedévének végéig kell megkötni a kivitelezési szerződéseket.
  • A felújítási munkálatoknak 2025 végéig ötven százalékos műszaki készültségnél kell állnia.
  • A teljes beruházásnak pedig 2026 júniusának végéig be kell fejeződni – a helyreállítási program terhére csak olyan munkák költségeit lehet utólag elszámolni, amelyek e határidőig elkészülnek.

A fővárosi járműbeszerzés keretében 51 CAF-villamost (46 rövidebbet és öt hosszút) és nem meghatározott számú trolibuszt vásárolhat Budapest összesen 147,1 millió euróból (55 milliárd forintból), az infrastruktúrára pedig 106,5 millió eurót (40 milliárd forintot) szánnak. A lépés nem meglepő, mivel a kormány egy februári határozatában döntött a támogatásról, eredetileg még az Integrált Közlekedés-fejlesztési Operatív Programból (IKOP) finanszírozva.

Az ütemezés szintén nyilvános:

  • a kormánynak és Budapest Főváros Önkormányzatának idén év végéig kell megkötni a vásárlási támogatási szerződéseket, melyekben minden fontos szállítási paramétert meg kell határozni, például a pontos mennyiséget és a szállítási ütemezést.
  • 2026. június végéig mind az 51 új villamosnak forgalomba kell állnia, a trolikra nincs határidő.
  • Ugyaneddig az időpontig el kell készülnie a villamoshálózathoz kapcsolódó fejlesztéseknek – például a megállóknak –, valamint az trolihálózat fejlesztéseit is be kell fejezni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek