Közeledik július elseje, a MÁV-csoport és a GYSEV gőzerővel dolgozik a kijelölt dunántúli vonalak átadásának-átvételének előkészítésén

A GYSEV 752 kilométernyi vasúti pálya üzemeltetését veszi át a nagyobbik államvasúttól.
A januári, miniszteri bejelentést követően azonnal megkezdődtek és jelenleg is folyamatosak az egyeztetések a MÁV-csoport és a GYSEV szakemberei között a vonalak átadásáról és átvételéről, melynek előkészítése utolsó fázisához érkezett. A vasúttársaságok szakemberei többféle munkacsoportban hetente egyeztetik a különböző aktuális feladatokat. A cél mind a MÁV-csoport, mind pedig a GYSEV részéről az, hogy az átmenet zökkenőmentesen valósuljon meg, ami az utasok részéről semmilyen alkalmazkodást nem igényel: az ő életükben nem jelent változást a két vasúttársaság közötti munkamegosztás újragondolása, július elsejét követően is ugyanazokkal a járatokkal számolhatnak, mint korábban.
A vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átkerülését: július elsejétől a GYSEV Zrt. egyelőre csak egyetlen vonalszakaszon, Zalaegerszeg és Celldömölk között vesz át személyszállítási közszolgáltatási feladatokat. A többi érintett szakasz esetében a személyszállítási tevékenységet a rendelkezésre álló járművek függvényében, fokozatosan veszi át a dunántúli vasúttársaság. Ugyanakkor hosszú évek után végre megoldódik az úgynevezett tarifatörés problémája, azaz immár a GYSEV-es járatok igénybevétele esetén sem kerül majd többe az utazás, mintha ugyanazt a távolságot kizárólag a MÁV-csoport által üzemeltetett járatokkal tennék meg az utasok.
A két vasúttársaság szakembereinek egyik kiemelten fontos feladata volt, hogy véglegesítsék az érintett tizenhárom vasútvonal pontos határait, az alábbiak szerint:
- a 10-es vonal Győrszabadhegy–Celldömölk szakasza,
- a 11-es vonal Győrszabadhegy–Veszprém szakasza,
- a 13-as vonal Veszprémvarsány–Franciavágás szakasza,
- a 14-es vonal Pápa–Csorna szakasza,
- a 17-es vonal Zalaszentiván–Nagykanizsa szakasza,
- a 20-as vonal Porpác–Székesfehérvár szakasza (Székesfehérvár állomás már nem),
- a 23-as vonal Zalaegerszeg–Rédics szakasza,
- a 24-es vonal Zalabér-Batyk–Zalaszentgrót szakasza,
- a 25-ös vonal Boba–Őriszentpéter országhatár szakasza,
- a 26-os vonal Ukk–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 27-es vonal Hajmáskér–Csajág szakasza (Csajág állomás már nem),
- a 30-as vonal Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy szakasza (Balatonszentgyörgy állomás már nem),
- a 60-as vonal Murakeresztúr–Gyékényes országhatár szakasza.

A 752 kilométer vasúti pálya üzemeltetése komoly szakmai kihívás, hiszen jelentős méretű vasúti pályáról, illetve az ahhoz tartozó ingatlanok, például állomásépületek, kiszolgáló létesítmények pontos átadásáról, átvételéről is egyeztetni kell a MÁV-csoportnak és a GYSEV Zrt.-nek.
A Lázár János építési és közlekedési miniszter által még az év elején megfogalmazott tíz vállalás célja, hogy a közösségi közlekedés ne csak olcsóbb, hanem jobb is legyen. Ennek része többek között az intercityk menet közben való takarítása, a pályaudvari mosdók felújítása, a mozdonyflotta erősítése, az új MÁV+ applikáció bevezetése, a június elsejével elindított késési biztosítás, valamint az is, hogy a GYSEV Zrt. magyarországi szolgáltatási területe érdemben növekszik, az így felszabaduló mávos erőforrások egy részét pedig a keleti országrészbe csoportosítják át.
Írásunk a MÁV-csoport céges közleménye alapján készült.
(Nyitóképünkön a GYSEV korszerű Stadler Flirt villamos motorvonatai közül néhány. Kép forrása: GYSEV Zrt.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!