Még mindig nem végleges a Waberer’s–GYSEV Cargo-üzlet

Sajtóértesülés szerint a Waberer’s Csoport a tranzakció feltételeinek nagy többségét már teljesítette, csak a szükséges banki és hatósági jóváhagyási folyamat van még hátra. Előbbivel azonban akadnak problémák.
A magyar logisztikai vállalat tavaly év végén közölte, megvásárolja a GYSEV teherszállító leányvállalatának 62,5 százalékát, azzal a céllal, hogy egy tőkeemelést követően hetven százalékra nőjön a tulajdoni aránya. Habár akkor az üzlet véglegesítését 2025. első félévének végére remélték, ez még a mai napig nem fejeződött be.
A G7 információi szerint a Waberer’s az adásvételi szerződés megkötése előtt nem mérte fel elég alaposan, melyik bank milyen felétellel hagyná jóvá az akvizíciót – jóllehet, ezek mérlegelésére időt sem hagytak. Miután a magyar állam 2024. december 10-én döntő többséget szerzett a GYSEV-ben a második fő tulajdonos osztrák állammal szemben – huszonöt százalék alá csökkentve annak részét, ezzel egyedüli döntéshozóvá lépve elő –, szűk két héttel később be is jelentették a Cargo részvényeinek eladását a Waberer’s Csoportnak.
A GYSEV Cargo a második legnagyobb szereplő a magyar áruszállítási piacon, csak az osztrák tulajdonú Rail Cargo Hungaria (RCH) előzi meg, piaci részesedése tíz százalék körül mozgott az elmúlt évek során. Tavaly 23 milliárd forint bevételt könyvelhetett el, bevételhez viszonyított nyeresége átlagosan három százalék volt az utóbbi években, adózott eredménye 2024-ben 623 millió forintot tett ki. Habár ez nem mondható magasnak, legalább pozitív eredmény: az RCH például több mint ötmilliárd forintos veszteséggel zárta a tavalyi évet.
A Waberer’s egyik fő célja a GYSEV Cargóval, hogy kiterjessze alapvetően közúti áruszállítási tevékenységét a vasútra is: az árufuvarozási piacon egyre inkább a kombinált áruszállítást és a teljes logisztikai megoldásokat keresik, magában a vasúti árufuvarozás jelenleg viszont egyre kevésbé rentábilis az uniós szabályozással kapcsolatos problémáknak köszönhetően. A kombinált megoldásokat kínáló GYSEV Cargo ráadásul logisztikai terminált is üzemeltet Sopronban. Ezen felül hitelei sincsenek a zöld-sárga árufuvarozónak.
A GYSEV-től a G7-nek elmondták, a tavaly decemberben megkötött részvényadásvételi szerződésben a felek kikötötték, hogy az Európai Beruházási Bankkal kötött szerződéseknek megfelelően a bank hozzájárulását kell kérni az ügylet lezárásához, ez jelenleg folyamatban is van. A vasúttársaságnál úgy vélik, a hiteleknek a GYSEV Cargo nem szolgál fedezetül, ezért a tervezett üzlet nem befolyásolja a hitelkamatok megfizetését, valamint a törlesztések teljesítését. Ugyanígy látja ezt az ÉKM is.
Habár 2024-ben csak 623 millió forint volt a GYSEV Cargo adózott eredménye, az eredménytartalékot felhasználva 3,8 milliárd forint osztalékot fizetett ki az anyacégnek. Amennyiben a Waberer’s megszerzi a részvények hetven százalékát, az anyavállalat alacsonyabb osztalékhoz fog jutni, az árufuvarozó üzletág nélkül még nehezebben lehet majd fenntartani a napi üzemelést. Tavaly a GYSEV 75,4 milliárd forintos bevételt könyvelhetett el, melynek nagyobb részét a 41,4 milliárdos állami dotáció tette ki, a piaci szolgáltatásokból 34,4 milliárd forintot tehettek el.
A GYSEV vezérigazgatója, Kövesdi Szilárd viszont pozitívnak látta a jövőt, úgy vélve, a vállalat tervezett beruházásainak finanszírozásához jelentős mértékben hozzájárul majd a Waberer’s a tervezett tőkeemeléssel, a befolyt vételárból pedig képesek lesznek a GYSEV által ellátott feladatokhoz új eszközöket beszerezni, beruházásokat elvégezni, a szolgáltatások színvonalát is javítva – írja a G7.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!