Nehéz szülés volt, de végre megjelent az új menetrend!

iho/vasút   ·   2023.11.29. 12:00
kassai_ic

A december 10-ével életbe lépő „kotta” több ponton változott az utasok visszajelzései, kérései alapján. Szabolcsban és Hajdúban jelentős átalakítás megy végbe, nő a miskolci IC-k menetideje.

A szokásos éves menetrendváltáshoz igazodva idén is számos fejlesztést és változást vezet be a vasúti közlekedésben a MÁV-Start. A december 10-étől érvényes, 2023/2024-es vasúti menetrend célja az elmúlt években elért menetrendi fejlesztések megtartása, valamint a kínálat további bővítése és a menetrend szerinti közlekedés javítása – a lehetőségekhez mérten. Az új menetrend immár második alkalommal, a járási egyeztetéseken felül megtartott júliusi online társadalmi egyeztetés lakossági véleményeit és javaslatait is figyelembe veszi több vonal esetében, hogy még inkább az utasok igényeihez igazított gyakorisággal és indulási időkkel közlekedjenek a vonatok. A menetrendváltást követő időszakra november 29-étől lehet megváltani elővételben a menetjegyeket.

Az Építési és Közlekedési Minisztériumnak (ÉKM) a hivatalos közforgalmú vasúti menetrend megrendelőjeként fontos az utazóközönség véleménye, ezért idén júliusban társadalmi egyeztetést folytatott a 2023/2024. évi vasúti menetrendtervezetről. A beérkezett lakossági észrevételeket, javaslatokat a kiértékelésüket követően a Budapest–Székesfehérvár, a Vác–Vácrátót–Aszód, a Pécs–Villány–Magyarbóly, a Budapest–Hatvan, a Budapest–Szolnok–Debrecen, a Debrecen–Tiszalök és a Debrecen–Mátészalka vonalak esetében építették be az új menetrendbe. Ezenkívül több vonalon válik kedvezőbbé az utazás: a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal felújításának köszönhetően ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő és naponta öt pár új vonat indul Nagyváradra. Budapest és Dunaújváros között bővül a Z42-es vonatok száma, így javul az összeköttetés. Hétvégi reggeleken 60 perc helyett 40 percenként indulnak Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok. A hétvégi éjszakai tramtrain-járatok esetében kedvezőbb lesz a csatlakozás a Budapest–Szeged közötti éjszakai, hajnali vonatokhoz. Egyes vonalak (miskolci, nyíregyházi, szegedi, tornanádaskai) esetében a kiszámíthatóbb közlekedés érdekében néhány perccel nő a menetidő.

A 2023/2024-es menetrendet pdf formátumban ide kattintva tölthetik le, az egyes vonalak menetrendjei pedig itt találhatóak meg.

Fontosabb változások

Idén befejeződött a Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonal felújítása és villamosítása, ezért a vonatok újra száz kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek, korszerű elektronikus biztosítóberendezést és utastájékoztató rendszert építettek ki, továbbá akadálymentesített magasperonok épültek, valamint megindulhatott a villamos vontatás. Ennek köszönhetően a menetrend is megújul: az utasok számára kiszámíthatóbb, ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő, javulnak a csatlakozások a menetrendváltástól.

A 101-es vonal felújításával és villamosításával új, rövidebb menettartamokat kínáló menetrend lép életbe a vonalon (fotó: Vörös Attila)

A Z42-es zónázóvonatok számának bővítésével az új menetrendtől tovább javul és gyorsabbá válik a főváros és Dunaújváros közötti vasúti összeköttetés.

Hétvégi napokon reggelenként Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok sűrűbben, 60 helyett 40 percenként közlekednek.

A Hatvan–Salgótarján–Somoskőújfalu, valamint a reggeli óráktól a Vámosgyörk–Újszász–Szolnok vonalon  mindkét irányban négy-négy perccel később közlekednek a vonatok a hatvani intercity-csatlakozások, valamint a vámosgyörki átszállási lehetőségek javítása érdekében.

A Budapest–Hatvan–Miskolc (80-as) és a Miskolc–Tornanádaska (94-es) vonalon az indulási és érkezési időket hozzáigazítja a vasúttársaság a meglévő sebességkorlátozások okozta többlet menetidőkhöz, ezáltal megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások. Ennek következtében az intercityk Miskolcról három perccel később indulnak Budapest felé, a menetidejük kilenc perccel nő, az elővárosi szakaszon pedig változik a G80-as vonatok, az intercityk, valamint az Agria és a Mátra InterRégiók indulási ideje. Néhány perccel hosszabb menetidővel közlekednek. A tornanádaskai vonalon a jelenleginél 10–14 perccel válik hosszabbá az utazás.

Az intercity-vonatok menettartama Budapest-Nyugati pályaudvar és Nyíregyháza között hat perccel, Nyíregyháza és Budapest között öt perccel növekszik, Budapest és Szeged között pedig három–négy perccel nő a menetidő.

A hétvégi éjszakai vasútvillamosok menetrendje változik, ezáltal kedvezőbb lesz a csatlakozás a Budapest–Szeged közötti éjszakai, hajnali vonatokhoz.

A Zalaegerszeg–Rédics (23-as) és a Zalaegerszeg–Őrihodos (Hodoš) (25-ös) vonalakon a GYSEV veszi át a személyszállítási szolgáltatást. A Citadella Intercityt továbbra is a MÁV-Start közlekedteti a Zalaegerszeg–Őrihodos vonalszakaszon. A vasúti pálya továbbra is a MÁV kezelésében marad. A Budapest–Győr–Csorna–Szombathely–Szentgotthárd, a Celldömölk–Szombathely, valamint a Szombathely–Zalaszentiván–Zalaegerszeg/Nagykanizsa viszonylatokon a távolsági személyszállítási szolgáltatást a MÁV-Start, a regionális szolgáltatást a GYSEV végzi a teljes viszonylatukban.

Egy tucattal bővül azon vasútvonalak száma, amelyek esetében egyes megállóhelyeken feltételes megállási rend lép életbe, azaz csak akkor állnak meg a vonatok, ha van le- vagy felszálló utas. A leszállási szándékot jelezni kell a fedélzeten a leszállásjelző gomb megnyomásával. A felesleges megállások kiiktatásával javulhat az energiafogyasztás és pontosabbá válhatnak a vonatok.

A nemzetközi vonatokat is több jelentős változás érinti, ezek között az egyik legfontosabb, hogy újraindul az étkezőkocsi-szolgáltatás a Budapest–Bécs és a Záhony–Bécs közötti eurocity-vonatokban.

A Metropol Euronight éjszakai, háló- és fekvőhelyes kocsikkal közlekedő vonat ismét Prága és Drezda érintésével közlekedik, így nagyon kedvező érkezési és indulási időpontokat kínálunk Berlinbe, mivel reggel nyolc után nem sokkal érkezik és este fél nyolckor indul vissza a nemzetközi járat, emellett felújított cseh éjszakai kocsik várják az utasokat.

A menetrendváltástól légkondicionált és alacsonypadlós vonatok közlekednek az eddiginél gyakrabban Hegyeshalomból a történelmi koronázó város, Szlovákia fővárosáig, ezzel könnyebb és kiszámíthatóbb elérést nyújtva a Dunántúlról.

A Kassára közlekedő vonatokban hat kerékpár elhelyezésére alkalmas kocsi is közlekedik.

Az újjáépült, villamosított Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonalon naponta öt pár új vonat indul Bihar megye székhelyére, Nagyváradra.

A román államvasút megkezdi a Kolozsvár–Nagyvárad vasútvonal rekonstrukcióját, amely előreláthatóan hároméves időtartamra módosítja a vonatközlekedést: Kolozsvár és Székelyföld csak kerülővel, megnövekedett menetidővel érhető el.

Új nemzetközi összeköttetés létesül Bécs–Budapest-Keleti–Záhony–Csap (Chop) állomások között Tisza-Szamos Eurocity néven. Az új járathoz Csap állomáson közvetlen csatlakozást nyújt Kijevig az ukrán vasúttársaság.

Idén augusztustól tíz vasútvonal esetében vonathelyettesítő buszjáratok közlekednek. Az Építési és Közlekedési Minisztérium felülvizsgálja a korábbi vasúti és a jelenlegi buszközlekedés tapasztalatait, versenyképességét, és figyelembe véve a térségben élők utazásai szokásait még az idei év végén döntés születhet a jövőbeli közlekedési formáról az érintett vonalak esetében. Az új menetrendben vonatközlekedésként szerepelnek az indulási állomások és időpontok. A döntést követően a szokásos felületeinken minél szélesebb körben tájékoztatjuk az érintett lakosságot, utasainkat.

Az új vasúti menetrend elérhető a MÁV–Volán-csoport honlapján a Belföldi utazás/menetrendek/közforgalmú menetrendek menüpontból. A vasúttársaság a vonatok menetrendjét folyamatosan tölti fel az Elvirába és a MÁV applikációba. Az utasok november 29-étől tudják megváltani elővételben a menetjegyeket a menetrendváltást követő időszakra. A nemzetközi vonatokra a menetrendváltást követő időszakra az osztrák, szlovák, cseh, lengyel és svájci úti célokra, továbbá az éjszakai vonatokra már lehet jegyet váltani a nemzetközi pénztárakban, illetve az online értékesítési csatornákon.

A nyári társadalmi egyeztetés alapján bevezetett menetrendi változások

30a számú Budapest–Székesfehérvár vonal:

A Velencefürdőről Székesfehérvárra történő utazás megkönnyítése érdekében a Kőbánya-Kispestről 5:27-kor és 6:27-kor induló, Székesfehérvárig közlekedő G43-as gyorsított személyvonatok 6:23-kor, illetve 7:23-kor megállnak Velencefürdő megállóhelyen is, Székesfehérvárra 2 perccel később érkeznek.

77-es számú Aszód–Galgamácsa–Vácrátót–Vác vonal:

Lakossági kérésre a Hatvanból 6:24-kor induló, Vácig közlekedő S77-es személyvonat megáll Csörög megállóhelyen is, ezen kívül valamennyi S77-es személyvonat megáll Vác-Alsóváros és Csörög megállóhelyen is.

65-ös számú Pécs–Villány–Magyarbóly vonal:

Két új átszállási lehetőség áll rendelkezésre Villány állomáson Magyarbóly, illetve Mohács felé:

  • új személyvonat indul naponta 21:23-kor Magyarbólyból Villányra, ahol csatlakozás van Mohács felé;
  • új személyvonat indul naponta 21:37-kor Villányból Magyarbólyba, így Magyarbóly késő este is elérhető lesz a Pécsről 20:50-kor induló, Mohácsig közlekedő személyvonattal, villányi átszállással;
  • a Magyarbólyból 21:24-kor induló vonat később, 21:51-kor indul, Villány állomáson egy percet tartózkodik, Pécsre 22:37 helyett 22:40-kor érkezik.

80a számú Budapest–Hatvan vonal:

A Budapest-Keletiből 23:55-kor induló személyvonat Hévízgyörk és Galgahévíz megállóhelyeken is megáll.

100-as számú Budapest–Szolnok–Debrecen vonal:

A Nyugati pályaudvarról minden nap 19:25-kor új Cívis InterRégió-vonat indul Debrecenbe. A megállási rendje azonos a többi Cívis InterRégióval, Szolnokig csak Zuglóban, Kőbánya-Kispesten, Ferihegyen, Cegléden és Abonyban áll meg.

109-es számú Debrecen–Tiszalök vonal:

Lakossági kérésre a Debrecenből 5:32-kor induló, Tiszalökig közlekedő, 36610-os számú személyvonat megáll Józsa, Hajdúszentgyörgy és Zelemér megállóhelyeken.

110-es számú Debrecen–Nyírbátor–Mátészalka vonal:

A 639-es számú Kraszna Intercity Mátészalkáról 11 perccel korábban, 5:10-kor indul és megáll Nyírmihálydiban, Aradványpusztán, Hajdúsámsonban, Dombostanyán és Debrecen-Csapókertnél is. Debrecenbe 6:46-kor érkezik.

Fontosabb változások a budapesti elővárosi vonalakon

40a és 42-es vonal:

A 40a számú Budapest–Pusztaszabolcs vasútvonal átépítésével idén már gyors eljutást garantáló zónázóvonatok közlekedtek Budapest és Dunaújváros között. A menetidő közel húsz perccel csökkent a tavalyi menetrendváltástól, így a Budapest-Kelenföld és Dunaújváros távolság zónázóvonattal már 61 perc alatt megtehető.

A zónázóvonatok számának bővítésével az új menetrendtől tovább javul és gyorsul a főváros és Dunaújváros közötti vasúti összeköttetés:

  • Munkanapokon új Z42-es zónázóvonatok indulnak Dunaújvárosból a Déli pályaudvarra 4:32-kor és 7:32-kor, továbbá a Déliből 6:15-kor és 20:15-kor Dunaújvárosba. A zónázóvonatok megállási rendje a Budapest―Pusztaszabolcs szakaszon nem változik, továbbra is Budapest-Kelenföldön, Érd felsőn, Százhalombattán, Iváncsán és Pusztaszabolcson állnak meg.
  • A bővítéssel összefüggésben munkanapokon a Déliből 5:50-kor induló személyvonat csak Pusztaszabolcsig, a Dunaújvárosból 4:32-kor és 7:32-kor induló személyvonatok csak Pusztaszabolcstól közlekednek, onnan 5:08-kor és 8:08-kor indulnak.

Változik a megállási rend a Pusztaszabolcs–Dunaújváros szakaszon is: a menetrendváltástól Kulcs megállóhelyen valamennyi vonat megáll feltételes megállási rend szerint, azaz csak akkor, ha van le- vagy felszálló utas.

80a számú Budapest–Hatvan vonal:

  • Az Isaszegről induló G80-as vonatok teljes viszonylatukban öt perccel később közlekednek.
  • A Keleti pályaudvar felé közlekedő intercity-vonatok tíz perccel később közlekednek: Hatvanból óra 55 perckor indulnak, a Keletibe a következő óra 47-kor érkeznek.
  • A Budapest felé közlekedő Agria és Mátra InterRégió-vonatok Hatvanból öt perccel később indulnak és öt perccel később érkeznek a Keletibe.

100a számú Budapest–Cegléd–Szolnok vonal:

  • A vonatok a Nyugati pályaudvarról három perccel korábban indulnak, ellenkező irányban a Nyugatiba két perccel később érkeznek.
  • A Nyugatiból 4:03-kor induló, Nyíregyházáig közlekedő személyvonat korábban, 3:55-kor indul, Ceglédtől változatlan menetrend szerint közlekedik.
  • A Nyugatiból 18:05-kor és 19:05-kor induló, Monorig közlekedő személyvonatok, valamint a Monorról 19:06-kor és 20:06-kor induló, a Nyugatiba közlekedő személyvonatok már nemcsak munkanapokon, hanem minden nap közlekednek.
  • A Nyugatiból minden nap 19:25-kor új Cívis InterRégió indul Debrecenbe. A megállási rendje azonos a többi Cívis InterRégió-vonatéval: Szolnokig csak Zuglóban, Kőbánya-Kispesten, Ferihegyen, Cegléden és Abonyban áll meg.

120a számú Budapest–Újszász–Szolnok vonal:

  • Hétvégi napokon reggel Szolnokról a G60-as és Nagykátáról az S60-as vonatok hatvan helyett negyven percenként közlekednek.
  • A Szolnokról 4:43-kor és 5:23-kor a Keleti pályaudvarra induló G60-as gyorsított személyvonatok, valamint a Nagykátáról 5:41-kor és 6:21-kor induló S60-as személyvonatok már nem csak munkanapokon, hanem minden nap közlekednek.
  • A Szolnokról 5:03-kor induló G60-as gyorsított személyvonat, valamint a Nagykátáról 6:01-kor induló S60-as személyvonat ezentúl nem naponta, hanem csak munkanapokon közlekedik.

142-es számú Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonal:

A Nyugatiból valamennyi vonat három perccel korábban indul, ellenkező irányból a Nyugatiba pedig két perccel később érkezik.

További menetrendi fejlesztések, vonalanként

11-es számú Győr –Veszprém vonal:

Munkanapokon új személyvonat közlekedik a Bakonyszentlászló–Győr viszonylatban: Bakonyszentlászlóról 19:38-kor indul, Győrbe 20:35-kor érkezik.

17-es számú Szombathely–Nagykanizsa vonal:

A Nagykanizsáról 11:05-kor, 15:05-kor és 19:05-kor induló Pannónia InterRégiók megállnak Gelse, Pötréte, Zalaszentmihály-Pacsa és Búcsúszentlászló állomáson, azonban a Nagykanizsáról 9:10-kor, 13:10-kor és 17:10-kor induló Pannónia InterRégiók Nagykanizsa és Zalaszentiván között nem állnak meg.

20-as számú Budapest–Székesfehérvár–Szombathely vonal:

A Szombathelyről 9:05-kor induló, Celldömölkig közlekedő gyorsított személyvonat egész évben naponta közlekedik.

77-es számú Hatvan–Aszód–Galgamácsa–Vácrátót–Vác vonal:

A Vácról Aszódra közlekedő személyvonatok a váci átszállások javítása érdekében Vácról 14 perccel később, páratlan óra 43 perckor indulnak, Aszódra páros óra 20-kor érkeznek. Aszódon az Eger, illetve a Budapest felé közlekedő Agria InterRégiókhoz csatlakoznak.

78-as számú Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonal:

Az utolsó, Balassagyarmatra induló személyvonat öt perccel később, 21:55-kor indul, hogy megőrizze a csatlakozását a később közlekedő, Gyöngyös felől érkező Mátra InterRégió vonattól.

81-es számú Hatvan–Somoskőújfalu vonal:

A hatvani intercity-csatlakozások javítása érdekében a vonatok mindkét irányban négy-négy perccel később közlekednek – a hajnali első vonatpár kivételével.

A vonalra várhatóan visszatérnek az orosz gyártású Uzsgyi motorvonatok a gyakran szolgálatképtelen Bzmot motorkocsik helyett.

82-es számú Hatvan–Szolnok vonal:

A hajnali, kora reggeli személyvonatok, valamint a Hatvanból 22:20-kor induló, Szolnokig közlekedő személyvonat kivételével valamennyi vonat menetrendje változik:

  • Hatvanból óra 1 perckor indulnak, Szolnokra a következő óra 26-ra érkeznek;
  • Szolnokról óra 21 perckor indulnak, Hatvanba a következő óra 46-ra érkeznek.

A Hatvanból 13:01-kor és 15:01-kor, valamint a Szolnokról 17:21-kor induló személyvonatok nem állnak meg Meggyespele és Portelek megállóhelyen.

85-ös számú Vámosgyörk–Gyöngyös vonal:

A Mátra InterRégió-vonatok Gyöngyösről öt perccel később, óra 3 perc helyett óra 8-kor indulnak, a Keleti pályaudvarra óra 35-kor érkeznek.

A Gyöngyösről 19:08-kor induló Mátra InterRégió feltételesen, Kitérőgyár megállóhelyen is megáll, amennyiben van le- vagy felszálló utas.

90-es számú Miskolc–Hidasnémeti vonal:

A Hidasnémetiről 7:14-kor induló, Miskolcig közlekedő személyvonat Miskolcra öt perccel korábban, 8:26-kor érkezik, megteremtve az átszállás lehetőségét Budapest felé a 8:33-kor induló Tokaj InterCityre.

A Kassáról Budapestre közlekedő Hernád Intercityk Miskolcra három perccel később érkeznek.

100-as számú Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonal:

A vonatok a Nyugati pályaudvarról három perccel korábban indulnak, illetve a Nyugatiba két perccel később érkeznek.

A Püspökladányból 4:48-kor Nyíregyházára induló személyvonat a debreceni hivatásforgalmi (munkába járási) igényeknek megfelelve korábban közlekedik, Püspökladányból 4:36-kor indul, Debrecenbe 5:10-kor érkezik, Debrecentől Nyíregyházáig változatlan menetrend szerint közlekedik.

Az Észak-Erdélybe közlekedő távolsági nemzetközi vonatok Biharkeresztes helyett Debrecen–Nyírábrány felé/felől közlekednek:

  • A 367-es számú Hargita Intercity a Keletiből egy órával korábban, 6:40-kor indul, Debrecenbe 9:25-kor érkezik. A megállási rendje Püspökladányig változatlan, Püspökladány és Debrecen között nem áll meg.
  • A 407-es Corona Intercity a Keletiből változatlanul 17:40-kor indul, Debrecenbe 20:25-kor érkezik. A megállási rendje Püspökladányig változatlan, Püspökladány és Debrecen között nem áll meg.
  • A 366-os számú Hargita Intercity Debrecenből 20:15-kor indul, a Keletibe 23:00-kor érkezik, Debrecen és Szolnok között csak Püspökladány állomáson áll meg.
  • A 406-os számú Corona Intercity Debrecenből 7 órakor indul, a Keletibe 9:55-kor érkezik, Debrecen és Szolnok között csak Püspökladányban áll meg.
  • A 143-as és 146-os számú Transilvania-Szamos Eurocity-vonatpár a Bécs–Budapest-Keleti–Záhony–Csap (Chop) útvonalon közlekedik. A járathoz Csapnál csatlakozást fog nyújtani Kijevig az ukrán vasúttársaság.
  • A 686-os és 687-es számú Szamos Eurocity-vonatok Debrecen és Nagybánya között közlekednek, Debrecen és Nagyvárad között közvetlen kocsikat továbbítanak Érmihályfalva érintésével, megteremtve a közvetlen Bécs–Budapest–Debrecen–Nagyvárad összeköttetést.
  • A Nyugatiból 19:25-kor induló új Cívis InterRégió közlekedése miatt a 149-es Hortobágy Eurocity nem áll meg Szajol, Törökszentmiklós, Fegyvernek-Örményes, Kisújszállás, Karcag, Kaba és Ebes állomásokon.

A vasárnapi közlekedési rend szerinti napokon Zajtától a Nyugati pályaudvarig közlekedő Hétmérföldes sebesvonat az alacsony kihasználtság miatt nem közlekedik.

101-es számú Püspökladány–Biharkeresztes vonal:

A vasútvonal felújítása és villamosítása idén befejeződött, ezért a vonatok újra száz kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek. Korszerű elektronikus biztosítóberendezést és utastájékoztató rendszert építettek ki, továbbá akadálymentesített magasperonok épültek, valamint megindulhatott a villamos vontatás. Ennek köszönhetően a menetrend is megújul: az utasok számára kiszámíthatóbb, ütemes menetrend lép életbe, csökken az eljutási idő, javulnak a csatlakozások, egyenletesebb kínálat valósul meg a menetrendváltástól.

A reggeli időszakban a vonatok az ütemes menetrendtől kis mértékben eltérve közlekednek, így a Debrecen felé irányuló hivatásforgalmat kedvező püspökladányi átszállással szolgálják ki.

Napközben és este a vonatok már ütemes menetrend szerint, 60–120 percenkenként, 10 órától 21 óráig óránként közlekednek mindkét irányban. A vonatok menetrendjét a püspökladányi csatlakozások figyelembevételével alakították ki:

  • a Biharkeresztes felé közlekedő vonatok Püspökladányból óra 30 perckor indulnak, Budapest felől a Tokaj és Nyírség Intercity-vonatokhoz, míg Debrecen felől a Cívis InterRégió-vonatokhoz csatlakoznak;
  • a Biharkeresztes felől érkező vonatok Püspökladányba óra 28-kor érkeznek, Budapest felé a Tokaj és Nyírség Intercity-vonatokhoz, míg Debrecen felé a Cívis InterRégiókhoz nyújtanak átszállást.

Az esti időszakban bővül az üzemidő: az utolsó vonat Biharkeresztesről Püspökladányba 20:42-kor, míg Püspökladányból Biharkeresztesre 22:30-kor indul.

A román vasúttársaság területén végzett pályafelújítási munkák miatt a nemzetközi távolsági vonatok Biharkeresztes helyett Nyírábrány vagy Lőkösháza felé közlekednek.

A belföldi ütemes menetrendbe integrálva, Püspökladány–Nagyvárad viszonylatban öt pár személyvonat közlekedik. Ezzel megvalósul a jelenleginél ütemesebb, kedvezőbb nagyváradi összeköttetés, püspökladányi átszállással.

Az eddig Debrecen és Fehérgyarmat között pendliző remot ingák csak Mátészalkáig járnak majd (fotó: Szenderák Richárd Rómeó)

105-ös számú Debrecen–Nyírábrány vonal:

A Debrecenből 6:47-kor induló, Nagyváradig közlekedő személyvonat csak Debrecen és Nyírábrány között közlekedik.

Az Észak-Erdélybe közlekedő távolsági nemzetközi vonatok Biharkeresztes helyett Nyírábrány átmenetben közlekednek:

  • A 367-es számú Hargita Intercity a Keletiből egy órával korábban, 6:40-kor, Debrecenből 9:40-kor indul, Debrecen és Nyírábrány között nem áll meg.
  • A 407-es számú Corona Intercity a Keletiből 17:40-kor, Debrecenből 20:40-kor indul, Debrecen és Nyírábrány között nem áll meg.
  • A 366-os számú Hargita Intercity Nyírábrányból 19:20-kor indul, Debrecenbe 20 órakor, a Keletibe 23 órakor érkezik. Nyírábrány és Debrecen között Szentannapuszta kivételével minden állomáson és megállóhelyen megáll.
  • A 406-os számú Corona Intercity a Nyírábrányból 6:05-kor induló, Debrecenig közlekedő személyvonat menetrendjében közlekedik, Debrecenbe 6:45-kor, a Keletibe 9:55-kor érkezik.
  • A 687-es számú Szamos Eurocity tíz perccel később közlekedik, Nyírábrányból 10:29-kor indul, Debrecenbe pedig 11:09-kor érkezik.

A Debrecenből 11:05-kor induló, Nyírábrányig közlekedő személyvonat öt perccel később közlekedik.

108-as számú Debrecen–Füzesabony vonal:

A hivatásforgalmi igényeket kiszolgálva Macs Ipari Park megállóhelyen is megáll:

  • a Tiszafüredről 3:35-kor induló, Tiszafürdeig közlekedő személyvonat,
  • a Debrecenből 4:42-kor induló, Egerig közlekedő InterRégió,
  • valamint a Debrecenből 22:48-kor induló, Tiszafüredig közlekedő személyvonat.

110-es számú Debrecen–Nyírbátor–Mátészalka vonal:

A Debrecen–Fehérgyarmat viszonylatú személyvonatok csak Debrecen és Mátészalka között közlekednek, kivéve a Debrecenből munkanapokon 13:58-kor és a naponta 15:13-kor induló, valamint a Fehérgyarmatról 18:32-kor induló személyvonatokat.

A Mátészalkáról eddig 4:01-kor induló, Debrecenig közlekedő személyvonat 14 perccel később közlekedik, Mátészalkáról 4:15-kor indul, Debrecenbe 5:57-kor érkezik.

A Mátészalkáról eddig 4:47-kor induló, Debrecenig közlekedő személyvonat később közlekedik, Mátészalkáról 5:28-kor indul, Debrecenbe 7:15-kor érkezik, helyette a Kraszna Intercity áll meg több helyen, Debrecenbe 6:46-kor érkezik.

A munkanapokon Nyírgelséről 6:24-kor induló, Debrecenig közlekedő személyvonat helyett a Mátészalkáról 5:28-kor induló személyvonat közlekedik, amely Debrecenbe 7:15-kor érkezik.

A Debrecenből 4:51-kor induló, Mátészalkáig közlekedő személyvonat Debrecenből 16 perccel később, 5:07-kor indul, és 6:59-re érkezik Mátészalkára.

A vasárnaponként közlekedő Zajta–Debrecen–Budapest viszonylatú Hétmérföldes sebesvonat nem közlekedik az alacsony kihasználtság miatt. Helyette Zajta és Debrecen között személyvonat szállítja az utasokat: Zajtáról 14:25-kor indul, Debrecenbe 17:57-kor érkezik.

111-es számú Mátészalka–Záhony vonal:

A vonalon új menetrendi struktúrát vezet be a MÁV-Start. A Vásárosnamény–Mátészalka–Fehérgyarmat útvonalon három, ellenkező irányban pedig négy közvetlen vonat közlekedik, míg a Mátészalka–Záhony viszonylatban közlekedő vonatok többsége csak Mátészalka és Vásárosnamény, illetve Vásárosnamény és Záhony között jár. Mátészalkán Debrecen felé csatlakozást kínálnak.

A munkanap délelőtti időszakban új személyvonat közlekedik Mátészalka és Vásárosnamény között.

113-as számú Nyíregyháza–Mátészalka–Zajta vonal:

A Debrecen–Fehérgyarmat viszonylatú személyvonatok csak Debrecen és Mátészalka között közlekedne, kivéve a Debrecenből munkanapokon 13:58-kor és a naponta 15:13-kor induló, valamint a Fehérgyarmatról 18:32-kor induló személyvonatokat.

Új viszonylatot hoznak létre: a Vásárosnamény–Mátészalka–Fehérgyarmat útvonalon három, visszaútban négy közvetlen vonat közlekedik.

A vasárnapi közlekedési rend szerinti napokon Zajtáról 14:34-kor induló, Budapestig közlekedő Hétmérföldes sebesvonat megszűnik, helyette Zajta és Debrecen között személyvonatot lehet igénybe venni, amely Zajtáról 14:25-kor indul, Debrecenbe 17:57-kor érkezik.

115-ös Tiborszállás–Mátészalka vonal:

A kishatárforgalmi vonatok csak belföldön közlekednek, Tiborszállás és Nagykároly között a személyszállítás megszűnik az alacsony utasforgalom miatt.

A Nagykárolyból Mátészalkára közlekedő, Tiborszállásról 17:23-kor induló személyvonat belföldi pótlás nélkül megszűnik.

A szabolcsi mellékvonalak helyzete tovább romlik, Tiborszállásról sem járnak majd át Nagykárolyba (fotó: Tóth Pál)

A Vásárosnamény és Záhony felé, illetve felől közlekedő személyvonatok útvonala Tiborszállás–Mátészalka, illetve Mátészalka–Tiborszállás útvonalra rövidül.

128-as számú Békéscsaba–Kötegyán–Vésztő–Püspökladány vonal:

A Vésztőről 3:13-kor induló, Püspökladányba tartó személyvonat korábban közlekedik, Vésztőről 3:03-kor indul, Püspökladányba 4:31-kor érkezik. A módosításra a püspökladányi, Debrecen irányú csatlakozás megőrzése miatt van szükség, ugyanis a Püspökladányból 4:48-kor induló, Nyíregyházáig közlekedő személyvonat is korábban közlekedik: Püspökladányból 4:36-kor indul.

Az alacsony utasforgalom miatt Gyulai városerdő megállóhelyen március 15-e és november 3-a között csak két vonat áll meg: a Vésztőről 7:39-kor induló, Békéscsabáig közlekedő személyvonat 8:50-kor, valamint a Vésztőről 9:39-kor induló, Békéscsabáig közlekedő személyvonat 10:50-kor.

131A és 131-es Szeged vasútállomás–Hódmezővásárhely vasútállomás tramtrain-vonal:

A hétvégi éjszakai TramTrain járatok közlekedési rendje módosul: Szeged vasútállomásról a 0:30-tól 3:30-ig óránként történő közlekedés helyett 1:05-kor, 2:05-kor és 3:05-kor indulnak, míg Hódmezővásárhelyről az eddigi 23:30-as, 0:34-es, 1:34-es és 2:34-es indulások  helyett 0:07-kor, 1:09-kor és 2:09-kor indulnak vasútvillamosok.

A módosítás eredményeként szombaton és vasárnap kedvező csatlakozás lesz a Budapest felől Szegedre 0:47-kor érkező személyvonatról Hódmezővásárhely felé, továbbá a Hódmezővásárhelyről 2:09-kor induló tramtrain-járatról a Szegedről 3:25-kor a Nyugati pályaudvarra induló személyvonatra.

A városi és távolsági forgalomhoz igazodva év végi korlátozásokat vezetnek be a tramtrain-szolgáltatásban:

  • december 24-étől 26-áig, valamint december 31-én a délutáni és esti járatok órás ütemben közlekednek,
  • december 25-én és 26-án nem közlekednek az éjszakai járatok,
  • a Szeged vasútállomásról 4:17-kor induló, valamint a Szeged-Rókus vasútállomásról 3:50-kor induló járat december 25-én nem közlekedik.
A menetrend és a csatlakozási rendszer stabilizálását célzó intézkedések

Egyes vasútvonalakon a menetrendszerűség, pontosság javítása, továbbá a csatlakozások megbízhatóságának növelése érdekében bizonyos vonatok menetidejét kis mértékben növelik vagy a közlekedési idejét pár perccel módosítják.

80-as számú Budapest–Hatvan–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely vonal:

  • A Keleti pályaudvar felé közlekedő intercityk Miskolcról három perccel később, óra 33 perckor indulnak, menetidejük Budapestig kilenc perccel hosszabb.
  • A Budapest felé közlekedő Agria InterRégió vonatok menetideje öt perccel megnövekszik, a Keletibe óra 5-kor érkeznek.
  • A főváros felé közlekedő Mátra InteRégiók öt perccel később, óra 35-kor érkeznek Budapestre.
  • A Miskolc–Tiszairól Füzesabonyba közlekedő személyvonatok 12 perccel korábban, óra 21-kor indulnak Miskolcról.

94-es számú Miskolc–Tornanádaska vonal:

A vonalon 10–14 perccel nő az eljutási idő.

  • A Miskolc-Tiszairól 4:54-kor induló személyvonat 4:33-kor indul, Tornanádaskára 6:32 helyett 6:29-kor érkezik, a 6:59-kor induló személyvonat 7 órakor indul, Tornanádaskára 14 perccel később, 8:56-kor érkezik.
  • Napközben a Miskolc-Tiszairól páratlan óra 2 perckor induló személyvonatok 11 perccel korábban, páros óra 51-kor indulnak, de Tornanádaskára a jelenlegihez képest 2 perccel később, óra 38-kor érkeznek.
  • A Miskolc-Tiszairól 21:02-kor induló személyvonat 21:12-kor indul, Tornanádaskára 22:36 helyett 22:59-kor érkezik.
  • Tornanádaskáról a hajnali első vonat 3:50 helyett 3:19-kor indul, Miskolcra 5:23 helyett 5:06-kor érkezik.
  • A Tornanádaskáról 5:06-kor induló személyvonat 5:01-kor indul, Miskolcra 6:58-kor érkezik.
  • A Szendrőről 6:28-kor induló, Miskolcig közlekedő személyvonat korábban, 6:20-kor indul, Miskolc-Tiszaira 7:26-kor érkezik.
  • A Tornanádaskáról 6:46-kor induló személyvonat 6:43-kor indul, Miskolc-Tiszaira négy perccel később, 8:29-kor érkezik.
  • A nap további részében a Tornanádaskáról páratlan óra 14 perckor induló vonatok két perccel korábban, óra 12-kor indulnak, de Miskolc-Tiszaira a jelenlegihez képest 12 perccel később, páratlan óra 8 perckor érkeznek.
A Szolnok–Debrecen vonalszakasz felújítása ellenére nő a menetidő a 100-as vonalon (fotó: NIF Zrt.)

100-as számú Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonal:

  • A vonatok a Nyugati pályaudvarról három perccel korábban indulnak, illetve a Nyugatiba két perccel később érkeznek.
  • Az intercity-vonatok menettartama Budapest-Nyugati és Nyíregyháza között hat perccel, Nyíregyháza és Budapest között öt perccel növekszik.

102-es Kál-Kápolna–Kisújszállás vonal:

A Kisköre–Kisújszállás szakaszon négy–öt perccel nő a menetidő: a vonal két végállomásán csak úgy garantálhatók a kedvező, rövid idejű csatlakozások, ha naponta négy esetben a Kisújszállásról Kál-Kápolnára közlekedő személyvonatok 54 percet tartózkodnak Kisköre állomáson, egyes vonatok pedig egy–két órával később közlekednek. A vonalon összeségében háromórás vonatkövetés alakul ki.

140-es számú Budapest–Cegléd–Szeged vonal:

A távolsági vonatok a Nyugati pályaudvarról három perccel korábban indulnak és Szegedre egy perccel később érkeznek, ellenkező irányban pedig egy perccel korábban indulnak Szegedről és a Nyugatiba két perccel később érkeznek.

142-es számú Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vonal:

A Nyugati pályaudvarról hétvégi és ünnepnapokon 5:18-kor, 7:18-kor, 13:18-kor és 19:18-kor induló és Kecskemét állomásig közvetlenül közlekedő S21-es vonatok (2920, 2922, 2944 és 2928-as számú) csak Lajosmizséig közlekednek, így Lajosmizse állomáson a Kecskemét felé utazóknak másik vonatra kell átszállni.

Lajosmizséről hétvégén és ünnepnapokon S210-es személyvonatok (32752, 32754, 32756 és 32758) indulnak Kecskemét állomásra 7:20-kor, 9:20-kor, 17:20-kor és 21:20-kor. Kecskemétre 7:56-kor, 9:56-kor, 17:56-kor és 21:56-kor érkeznek, a budapesti vonatokhoz háromperces átszállással csatlakozva.

A Kecskemét állomásról a hétvégén és ünnepnapokon 8:07-kor, 10:04-kor és 16:04-kor a Nyugati pályaudvarra induló S21-es vonatok (2957, 2915 és 2933) csak Lajosmizsétől közlekednek, így Lajosmizse állomáson a Nyugati felé utazóknak másik vonatra kell átszállni.

Kecskemétről hétvégi és ünnepnapokon S210-es személyvonatok (32759, 32757, 32753 és 32751) indulnak Lajosmizse állomásra 6:01-kor, 8:01-kor, 16:01-kor és 20:01-kor. Lajosmizsére 6:37-kor, 8:37-kor, 16:37-kor és 20:37-kor érkeznek. Itt háromperces átszállási idővel csatlakoznak a Lajosmizséről Budapest felé közlekedő S21-es vonatokhoz.

A feltételes megállások bővülése

Már csaknem húsz vasútvonal számos megállóhelye esetében feltételes megállási rend szerint állnak meg a vonatok. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján további egy tucat vasútvonalon vezetik be a feltételes megállási rendet, amelynek lényege, hogy a megállóhelyeken a vonatok csak akkor állnak meg, ha van le- vagy felszálló utas. Ennek révén pontosabbá válhatnak a vonatok, csökken a megállásokat követő elindulás és gyorsítás okozta többlet üzemanyag- vagy áramfogyasztás. Abban az esetben, ha a járművön nincs leszállásjelző, a vonat minden esetben megáll a feltételes megállóhelyeken is!

A MÁV-Start a következő vasútvonalak megállóhelyein vezet be feltételes megállási rendet:

  • a 12-es számú Tatabánya–Oroszlány vonalon;
  • a 29-es számú Székesfehérvár–Tapolca vonalon Balatonakarattya, Csittényhegy, Káptalanfüred, Csopak és Balatonarács megállóhelyeken, a személyvonatok és a Katica InterRégió vonatok esetében;
  • a 30-as számú Székesfehérvár–Nagykanizsa vonalon Polgárdi-Tekerespuszta, Balatonvilágos és Szabadifürdő megállóhelyeken, a személyvonatok és az InterRégiók esetében;
  • a 42-es vonalon Kulcs megállóhelyen valamennyi vonat esetében;
  • a 71-es számú Budapest–Vácrátót–Vác vonalon Alagimajor megállóhelyen;
  • a 75-ös számú Vác–Balassagyarmat vonalon Fenyveshegy, Berkenye, Borsosberény, Drégelyvár, Sáferkút, Drégely, Ipolyvece, Dejtár és Ipolyszög megállóhelyeken valamennyi vonat esetében;
  • a 77-es számú Aszód–Galgamácsa–Vácrátót–Vác vonalon;
  • a 78-as számú Aszód–Balassagyarmat–Ipolytarnóc vonalon Iklad-Domony, Iklad-Domony felső, Galgagyörk, Püspökhatvan, Galgaguta, Becske alsó, Mohora és Szügy megállóhelyeken  valamennyi vonat esetében;
  • a 80-as vonalon, Karácsond megállóhelyen a Keleti pályaudvarról 5 órakor és 20 órakor Egerbe induló Agria InterRégió-vonatok, a Keletiből 22:55-kor Füzesabonyba induló személyvonat, a Füzesabonyból 3:21-kor a Keletibe induló személyvonat, valamint az Egerből 5:02-kor és 6:02-kor a Budapestre induló Agria InterRégiók esetében;
  • a 81-es számú Hatvan–Somoskőújfalu vonalon;
  • a 87a számú Füzesabony–Eger vonalon Andornaktálya megállóhelyen az Egerből 5:02-kor Keletibe induló 5509-es számú és a Keletiből 19 órakor Egerbe induló 548-as számú Agria InterRégió esetében;
  • a 142-es vonalon Lajosmizse alsó, Klábertelep, Felsőméntelek, Méntelek, Alsóméntelek, Nagynyír, Úrihegy és Miklóstelep megállóhelyeken,valamennyi vonat esetében.

Jelenleg a következő vonalszakaszokon van érvényben feltételes megállási rend:

  • Kaposvár–Fonyód–Balatonszentgyörgy–Tapolca–Ukk,
  • Pusztaszabolcs–Pécs,
  • Sárbogárd–Bátaszék–Baja,
  • Zalaszentiván–Nagykanizsa–Gyékényes–Pécs,
  • Vámosgyörk–Gyöngyös,
  • Budapest–Újszász–Szolnok,
  • Sárbogárd–Bátaszék,
  • Bátaszék–Baja–Kiskunhalas,
  • Szentlőrinc–Sellye,
  • Pécs–Villány–Magyarbóly,
  • Villány–Mohács,
  • Zalaegerszeg–Rédics,
  • Székesfehérvár–Balatonfüred,
  • Pusztaszabolcs–Székesfehérvár,
  • Székesfehérvár–Sárbogárd,
  • valamint a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tramtrain-járatok.
A nemzetközi közlekedés változásai

Jelentősen növekszik a nemzetközi vasúti forgalom, ám folyamatosan zajlik a fő vasúti vonalak átépítése is, ezekhez az európai vasúttársaságok is alkalmazkodnak. Új összeköttetések és kerülő útvonalak is szerepelnek a decembertől érvényes közlekedési rendben.

Újraindul az étkezőkocsi-szolgáltatás a Budapest–Bécs és a Záhony–Bécs eurocity-vonatokban

Menetrendváltástól ismét közlekednek a pandémia kezdetekor, 2020 tavaszán leállított étkezőkocsik a Budapest és Bécs közötti eurocitykben (EC142/145 Liszt Ferenc, EC144/341 Csárdás, EC148/141 Semmelweis, EC340/147 Lehár), valamint a Záhony és Bécs közötti Hortobágy Eurocity-párban (EC140/149). Az EC 146-os és 143-as Transilvania-vonatpárban a Bécs–Budapest–Kolozsvár útvonalon, valamint a 346-os és 347-es Dacia-Corvin vonatpárban a Budapest–Bécs viszonylaton jelenleg is közlekedik étkezőkocsi, a fejlesztéssel pedig a teljes üzemidőben kétóránként elérhetővé válhat az Utasellátó-szolgáltatás a Budapest–Győr–Hegyeshalom vonalon.

Új közvetlen eurocity a Bécs–Záhony–Csap útvonalon

A 2023/2024-es menetrendi évben  a jelenlegi 143-as és 146-os számú Transilvania-Szamos Eurocity-vonatok közlekedése módosul a romániai pályafelújítási munkálatok miatt. A közvetlen kolozsvári vonatrész helyett elindul a Tisza EC, mely Bécs–Budapest-Keleti–Záhony–Csap (Chop) útvonalon közlekedik, a Bécs–Nagybánya viszonylatú Szamos EC-vel egyesítve. A menetrendváltástól ezért a vonatok Tisza-Szamos EC néven közlekednek. A járathoz az ukrán vasúttársaság Csap állomáson csatlakozást fog nyújtani Lembergen át Kijevig.

A 686-os és 687-es számú Szamos Eurocity-vonatok Debrecen és Nagybánya között közlekednek, Debrecen és Nagyvárad között közvetlen kocsikat továbbítanak Érmihályfalva érintésével, megteremtve a közvetlen Bécs–Budapest–Debrecen–Nagyvárad összeköttetést.

A Záhony és Csap között közlekedő kishatárforgalmi vonatok menetrendje módosul: az utolsó kishatárforgalmi vonat Csap irányába csatlakozást nyújt Záhonyban a Budapest felől érkező utolsó intercityhez.

Pozsony jobb elérése a Dunántúlról

A menetrendváltástól az eddiginél gyakrabban közlekednek vonatok Hegyeshalomból a történelmi koronázóváros, Szlovákia fővárosáig. A légkondicionált és alacsonypadlós szerelvények könnyebb és kiszámíthatóbb elérést garantálnak a Dunántúlról.

Prága, Drezda, Berlin éjszakai vonattal

A háló- és fekvőhelyes kocsikkal közlekedő, éjszakai Metropol Euronight visszatér hagyományos útvonalára: ismét Prága és Drezda érintésével közlekedik – az elmúlt években pályafelújítás miatt Ostraván, Wroclawon és Odera-Frankfurton át járt. Ennek köszönhetően nagyon kedvező érkezési és indulási időpontokat kínálhat a MÁV-Start Berlinbe, mivel a járat reggel nyolc után nem sokkal érkezik és este fél nyolckor indul vissza. A magyarok által nagyon kedvelt Szászország újra elérhető éjszakai vonattal. A Budapest–Prága éjszakai vonatrész ezentúl több fekvőhelyet kínál, hogy kiszolgálja a megnövekedett igényeket, emellett felújított cseh éjszakai kocsikkal várják az utasokat.

Kerékpárral a Felvidékre

A Kassára közlekedő vonatokban ezentúl hat kerékpár elhelyezésére alkalmas kocsi is közlekedik, így Kelet-Szlovákia hegyibringás terepei vagy a történelmi nevezetességeket felfűző túrautak könnyen elérhetőek.

Megkezdődik a Kolozsvár–Nagyvárad vasútvonal rekonstrukciója

A román államvasút elkezdi a vasútvonal rekonstrukcióját, amely előreláthatóan három évig módosítja a vonatok közlekedését.

Kolozsvár és Székelyföld csak kerülővel, megnövekedett menetidővel érhető el: a Székelyföldön át Brassóba közlekedő Corona és Hargita IC-vonatok Debrecenen át, a Szilágyságon (Zilahon és Zsibón) közlekednek, Kolozsvárt nem érintik. Magyarországról az  Arad–Gyulafehérvár–Nagyenyed útvonalon érhető el. A Transilvania EC helyett a Claudiopolis Intercity ezen az útvonalon garantálja Budapest és Kolozsvár kapcsolatát, a Corvin éjszakai vonatban pedig a hálókocsi helyett fekvőhelyes kocsi közlekedik a nagyobb kapacitás érdekében.

Új közlekedési rend Biharban

Az újjáépült, villamosított Püspökladány–Biharkeresztes vasútvonalon naponta öt pár vonattal lehet majd eljutni Nagyváradra Püspökladányból. Ezekhez a vonatokhoz Budapest felől kedvező csatlakozások érhetőek el, melyek a korábbi vonatokhoz képest gyorsabb eljutást nyújtanak Bihar megye székhelyére. A Romániába közlekedő távolsági vonatok a kerülő útirány miatt Biharkeresztest nem érintik.

(Miskolcról Budapestre december 10-étől hét perccel nő a menetidő. Nyitóképünkön egy Kassa/Sátoraljaújhely–Miskolc–Budapest viszonylatú Hernád-Zemplén Intercity. Fotó: Szenderák Richárd Rómeó)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek