Nem veszi át a MÁV a V-Híd 185-ös sorozatú bérmozdonyait

Károly Szabolcs   ·   2025.01.31. 15:00
vhid_traxx187

Jócskán összezsugorodik a V-Híd Zrt. mozdonyparkja a veszteséges működésre adott céges válasz következtében: bérelt villamos- és dízelgépeiket visszaadják, a sajátjaik közül pedig többet is leállítanak. A korszerű Traxxok egyes hangok szerint a MÁV-nál köthetnek ki…

A hazai vasúti árufuvarozási piacon a V-Híd Cargo rossz sorozatot produkál: a 2022 őszén a piaci versenybe beszálló magánvállalat leépíti mozdonyflottáját, ennek részeként visszaadják többek között a 185-ös, 186-os és 187-es sorozatú, bérelt Bombardier Traxx F140 villamos mozdonyokat. A társaság ezentúl csak a cégcsoport által elnyert vasútépítési és -felújítási munkálatokat kiszolgáló anyagvonatokat fogja hordani, más üzleteitől visszalép.

Meg nem erősített, de több forrásból származó értesüléseink szerint a néhány éves Bombardier-gépek a MÁV-csoport használtmozdony-bérlési programjában köthetnek ki, amelyet a nemzeti vasúttársaság az egyre elavultabb mozdonyflottájának korszerűsítése érdekében, tűzoltásként indított el.

Megkeresésünkre a vasúttársaság kategórikusan cáfolta ezt a szándékot, vagyis marad az eredetileg is tervezett 55 használt villanygép bérlésénél: tizenöt Alstom Astride-ot az Akiemtől és negyven Siemens Vectront az ELL-től.

A V-Híd Cargo flottája eddig összesen több tucatnyi mozdonyból állt – dízelekből és villanygépekből vegyesen –, 2025-ben azonban jelentősen karcsúbbá válik az állomány.

A villamos mozdonyok esetében feladják az Akiem lízingcégtől bérelt 185 637 és 638 pályaszámú, AC2-es Traxxot, valamint a 186 356-os és 361-es többáramrendszerű (MS2), továbbá a 187 520-as, 521-es és 523-as AC3-as Bombardier-vontatókat. A Floyd Zrt.-től 2022-ben átvett kilenc angol „Pink Floydot” (450 001–009) pedig leállítják, így mindössze a MÁV-Starttól megvásárolt 431 310-es és 338-as Szilik maradnak aktívak.

A dízelparkot is jócskán megnyesik. Szergejekből csak a hazai bejegyzésű, M62 069, M62 104, M62 178, M62 230, M62 1015 (629 001) azonosítójú gépeket és a széles nyomtávú 628 532-őt (ex-628 108) tartják meg. A Lettországból beszerzett és ott bejegyzett egyszekciós M62 1358, valamint az eredetileg két szekcióból álló, de a letteknél szóló mozdonnyá átépített 2M62-0279B, 2M62-0345A, 2M62-0378A, 2M62-0718B, 2M62U-0070A, 2M62U-0070B, 2M62U-0087A, 2M62U-0087B, 2M62UV-268A, 2M62UV-0268B, 2M62UK-0269A, 2M62UK-0269B azonosítójú, többségében a Skinest Railtől bérelt Szergejek viszont várhatóan visszatérnek korábbi hazájukba, ahogy a szintén lízingelt 648 103-as Ludmilla is.

Magyarországon maradnak viszont a 648 101-es és 102-es Ludmillák, valamint a 659 001–003-as, brit eredetű, korábban a Floydnál tevékenykedő Melákok – jóllehet, a 003-as mindig is csak bányagépkén, azaz alkatrészbázisként funkcionált Magyarországon. Szintén a flotta részét képezi még az A21 033-as ipari Mazsola, továbbá a 439 010-es saját, illetve  az ex-MTMG-től beszerzett 012-es és 016-os Kisdácsiák – utóbbi típussal azonban már nem tervez a jövőben a társaság.

(Nyitóképünkön a V-Híd Akiemtől bérelt, 187 520-as Traxxa húzza a paksi atomerőmű evakuációs szerelvényét 2023 októberében. Fotó: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek