Száznegyvennel zúz az új orosz kísérleti gyorstehervonat

iho/vasút   ·   2023.10.13. 09:05
rzsd_tehervonat

Az RZSD és az Orosz Posta együttműködésével indított első szerelvény körülbelül egy nap alatt ért el Vorszinóból a novorosszijszki kikötőbe, ez fele annyi idő, mint egy hagyományos konténervonat esetében.

Az Oroszországi Vasutaktól (RZSD) elmondták, a húsz, száznegyven kilométer per órás sebességre alkalmas teherkocsiból álló szerelvényen nyolcvan konténer utazott a Moszkvától száz kilométerre délre található Vorszinótól a Fekete-tenger partján fekvő kikötőig.

A projekt nemzetközi jelentőséggel is bírhat, mivel Novorosszijszk Oroszország második legnagyobb kikötője, mely tengeri szállítási kapcsolatokkal rendelkezik Indiával, az Egyesült Arab Emirátusokkal, valamint Délkelet-Ázsia több városával.

A vonat menetrendjét az RZSD tervezte meg, a szerelvényeket vontató mozdonyokat is a vasúttársaság adta, a teherkocsikat pedig vasúti árufuvarozási leányvállalata, a jekatyerinburgi központú Szövetségi Fuvarozási Vállalat (Федеральная грузовая компания, Federalnaja Gruzovaja Kompanyija, FGK) bocsátotta rendelkezésre.

A vasúti árufuvarozással kapcsolatban sokan egyetértenek abban, hogy nem a sebesség a fő szempont: az erőforrásokat elsősorban a kapacitás és a pontosság növelésére kell összpontosítani. Ennek ellenére több ország is kísérletezik az emelt sebességű, sőt, akár nagysebességű vasúti árufuvarozással. Kínában és Japánban például a nagysebességű szerelvényeket is használják árutovábbításra. Kínában július óta napi jelleggel elérhető nagysebességű árufuvarozás szolgáltatás Csengtu és Kunming között; a szállítmányok 250 kilométer per órás tempóval száguldanak. Japánban pedig a JR East vasúttársaság dolgozik azon, hogy 2024 áprilisától teljeskörű vasúti áruszállítást nyújthasson szupervonatokkal.

Európában is történt néhány próbálkozás a nagysebességű árufuvarozás terén, azonban egyik sem bírt akkora jelentőséget kiharcolni magának, hogy néhány évnél tovább megéljen. Az olasz nemzeti vasúti árufuvarozási vállalat, a Mercitalia a Nápolytól északi irányban harminc kilométerre fekvő Marcianise és Bologna között 2018-ban hívta életre Mercitalia Fast elnevezésű szolgáltatását. Habár a célra átalakított ETR 500-as sorozatú motorvonatokkal kiadott, szerelvényenként tizennyolc nyergesvontató kapacitását kínáló áruszállító vonatok száznyolcvanas átlagtempóval hasítottak, az alacsony érdeklődés okán 2022 novemberében mégis leállították a járatokat.

A vén kontinensen egy új megközelítés is kezdi megvetni a lábát mostanában, az olyan vállalatoknak köszönhetően, mint a lengyel Nevomo, ami olyan, a vákuumvasút (hyperloop) technológiája által ihletett megoldások fejlesztésén fáradozik, melyek a vasúti árufuvarozás terén is alkalmazhatóak lehetnek – adja hírül a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: RZSD / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.