Új Valencia–Madrid RoLa-fuvarokat indít a Medway
A nem daruzható félpótkocsik szállítására is alkalmas szolgáltatást 2024 elejétől lehet majd igénybe venni.
A portugál Medway, a spanyol Tramesa, valamint az olasz TransItalia logisztikai vállalatok együttműködése várhatóan fel fogja lendíteni a vasútra való átállást az Olaszországból tengeren érkező félpótkocsik esetében. A szolgáltatáshoz a TransItalia P400-as félpótkocsikat, a Tramesa pedig T4000-es típusú zsebeskocsikat vásárolt, továbbá egy portáldarut is beszerez majd, amit a valenciai kikötőben fognak használni. Spanyolországban a nem daruzható félpótkocsik szállításának egyik legnagyobb problémája a rendelkezésre álló gördülőállomány hiánya, melynek elsődleges oka a nyomtávkülönbség: az európai normál nyomtávú vasúthálózattal szemben a spanyol vasúthálózat jó részét az úgynevezett ibériai széles (1668 milliméteres) rendszerrel építették ki.
A Tramesát és a TransItalián felül számos spanyol állami szerv is részt vesz a kezdeményezésben. A spanyol közlekedési, mobilitási és városfejlesztési minisztérium (MITMA) például bele is építette a stratégiai tervébe, az ország infrastruktúra-kezelője, az Adif pedig a félpótkocsik szállításához alakítja át a hálózatot. Ezeken felül a valenciai kikötő a keleti dokknál korszerűsíti majd a vasúti terminált, a portáldarut is ott állítják üzembe, ez lesz a „gördülő országút” kezdőpontja. A másik végpontnak a Madrid szívében fekvő Abroñigal terminált jelölték ki, melyet a spanyol nemzeti vasút Renfe és a Tramesa konzorciuma fog kezelni.
Azt viszont még nem nyilvános, hogy az új szolgáltatáshoz mely cég fogja rendelkezésre bocsátani a vasúti járműveket és a félpótkocsikat. Jó eséllyel azonban a VTG jelentkezik majd a feladatra: a német logisztikai és vasúti járműveket lízingelő vállalat júniusban jelentette be, hogy kétszáz új T4000-es, az ibériai nyomtávhoz is alkalmas zsebeskocsit vásárol a szlovák Tatravagonkától. A vagonok első adagját szeptemberben vehetik át. A VTG-től akkor elmondták, a lépés célja a Spanyolországból induló nemzetközi vasúti árufuvarozás javítása, előnyben részesítve azokat az útvonalakat, ahol mindkét nyomtáv jelen van. A Valencia– Madrid vonal is ilyen, mivel a hagyományos pálya ibériai nyomtávú, míg a Madrid–Levante vonal részét képző nagysebességű szakasz normál nyomközzel épült ki – adja hírül a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: VTG / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!