Világelsőként vette át az első Vectron 230-asokat a ČD

A Cseh Vasutak prágai bázisára megérkezett az első három, 230 km/óra sebességre engedélyezett Vectron. Ezt a tempóképességüket a mozdonyok azonban csak külföldön tudják kihasználni.
Megint csak egy világpremierrel ékeskedhet a cseh állami vasúttársaság, a Cseh Vasutak (ČD): átvették a Siemens által gyártott, 384-es sorozatú Vectron villamos mozdony első három példányát Prágában. A német vasúti járműgyártó által kifejlesztett gép maximális sebessége 230 km/óra, így ez az eddigi leggyorsabb mozdony, amit a jelenlegi gyártmány-portfóliójukban kínálnak. Ezzel pedig a České dráhy lesz az első olyan üzemeltető a világon, amelynek flottájában ilyen nagysebességű Vectronok továbbítják az ablakos vonatokat – comfort- és railjeteket. Kétszázharmincas Taurusa (ES64U4) és Pendolinója azonban már van a cseheknek.
Kicsit árnyalja a képet, hogy a „Vectron 230”-asok a legnagyobb engedélyezett sebességükkel egyelőre csak külföldi pályákon, Csehország határain túl haladhatnak. A 230 km/óra sebességet decembertől fogják használni például az új Koralm vasútvonalon Grác és Villach között, valamint tavasztól a Berlin és Hamburg közötti kiterjedt átépítések befejezése után.
A napokban átvett három ČD 384-essel egyetemben az év végéig összesen húsz Siemens Vectron átvétele esedékes. A Cseh Vasutak üzemeltetési és karbantartói személyzete most ismerkedik az új mozdonyokkal, amelyek fokozatosan különleges vállalati matricázást is kapnak. A három gép egyébként különvonatba sorozva érkezett Csehországba, ugyanabban, amely egy Talgo VI-os szettet is hozott a Leo Expressnek, illetve egy új Alstom Coradia Stream egységet a Trenitaliának, a Velimben kezdődő teszteléshez.
Nem csekély horderejű a trakció korszerűsítése szempontjából a csehek megrendelése, ugyanakkor az ötven gép árát nem hozták nyilvánosságra. A mozdonybeszerzésre vonatkozó pályázatot még 2020-ban írták ki, a győztes Siemenes Mobilityvel a szerződést 2022 tavaszán írták alá, A tervek szerint az első Vectron 230 2025 decemberében érkezett volna meg, ám a jelek szerint a gyártó münchen-allachi üzeme jól teljesít, és a megrendelő ennél fél évvel koránban átvehette az első három nagyteljesítmányű villamos mozdonyt. Ezek első pillantásra nem különböznek a többi Vectrontól, de az alapos szemlőnek feltűnhet az egyetlen apróbb formatervezési változás: egy fémlemez a mozdony oldalán, elöl, az ajtó közelében. Ennek az aerodinamika javítása a funkciója.
(illusztráció: Siemens Mobility)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!