Mk48: a mozdony, amely egyet jelent a kisvasúttal
Vasárnaponként időről időre fellapozunk egy-egy régi Indóházat, bízva abban, önök is olyan örömmel csodálkoznak rá archív írásainkra, mint mi magunk. A mostani az Indóház 2008. december–2009. januári számában jelent meg. A magazint digitális formátumban megvásárolhatja a dimag újságosstandján.
* * *
Nem engedünk a negyvennyolcbólAz egykor több ezer kilométernyi hosszúságú hazai kisvasút tömeges dízelesítése a C50-es motormozdonyok megjelenésével kezdődött 1952-ben. A kis, kéttengelyes lokomotívok tökéletesen beváltak a kisebb forgalmú, gyenge felépítményű gazdasági, erdei és bányavasutakon, de a nagyobb forgalmú MÁV-kisvasutak vontatási igényeit viszonylag kis teljesítményük miatt nem elégítették ki. Erre a feladatra született meg az Mk48-as, amelynek prototípusa ötven éve állt forgalomba.
A győri Magyar Vagon- és Gépgyárban készült mozdonyok erőátvitele a MÁV M28-as Mazsoláin alapul. Nem meglepő módon először az Mk48-asok esetében is a mechanikus erőátvitellel és a Jendrassik-motorral kísérleteztek: 1958-ban és 1959-ben tizenkét ilyen gép készült. A sorozat üzemét elég sok műszaki probléma nehezítette, emiatt pályafutásuk is viszonylag rövidre sikeredett: többségüket az 1970-es évek közepén selejtezték. Két túlélő maradt: az Mk48 1004-est és 1005-öst a szegedi Bebrits szakközépiskola kapta meg – ma Gábor Dénes-gimnázium –, ahol a tanulók gyakorlati képzésében kaptak szerepet.
A hidraulikus sorozat negyvenkettő magyar és tíz csehszlovák megrendelésre készült járművét 1960-ban és 1961-ben gyártották. Ezek a mozdonyok már sokkal sikeresebbnek bizonyultak. A MÁV és a LÁEV részére szállított járművek közül napjainkban is huszonnyolc üzemel több-kevesebb rendszerességgel. A csehszlovák megrendelésre épült tíz mozdony közül három maradt meg. Egyiküket dízel-villamos meghajtásúra építették át Feketebalogon, egy, eredeti kialakítású gép a prybilinai járműgyűjtemény lakója, egy váz pedig Feketebalogon vár felújításra.
Magyarország Mk48-asai – a lillafüredi D02-508-as kivételével – a MÁV vonalain álltak forgalomba. A mechanikus gépek közül három fordult meg az Oroszlányi Gazdasági Vasúton, egy pedig Gyöngyösön, még az 1960-as években. Elsősorban a Békéscsaba központú MÁV Alföldi Kisvasúton használták a járműveket. Az említett vasútüzem 1974-es megszüntetése is hozzájárulhatott a sorozat rövid pályafutásához. Néhány mozdonyt a Lillafüredi Állami Erdei Vasút vett át, de ezek sem érték meg az 1980-as évek közepét.
A hidraulikus gépek eleinte hat nagy MÁV kisvasúti hálózaton üzemeltek (Cegléd, Debrecen, Hegyköz, Kecskemét, Nyíregyháza és Szeged), de rövidebb ideig megfordultak Oroszlányban, az Alföldi Kisvasúton és a budapesti úttörővasúton is. A hidraulikus Mk48-asok a MÁV-hálózatok megszüntetése után érkeztek az erdei vasutakra (Cegléd 1976, Sárospatak–Zemplénagárd 1977), de nagy tömegben a Hegyközi Kisvasút 1980-as felszámolása után terjedtek el az erdőgazdaságoknál. Mk48-asokat kapott Gyöngyös, Királyrét, Lillafüred és Szilvásvárad. A Szobi Gazdasági Vasúton 1980-ban hegyközi Mk48-asok váltották fel a 490-es sorozatú gőzösöket és a C50-eseket, és vontatták a tehervonatokat a kisvasút 1992-es megszűnéséig. Az 1990-es évek második felében a MÁV kisvasutak forgalmának drasztikus visszaesése miatt számos jármű feleslegessé vált. Közülük többet kiállítottak, míg két gép a Csömödéri Erdei Vasútra, egy királyréti mozdony Ausztriába költözött.
Az Mk48-as sorozat immár ötven éve szolgálja a hazai kisvasutak napi működését. A mozdonyok többségén meglátszik a kor, mégis elengedhetetlenül szükségesek a vonalak napi üzeméhez. Gazdaságosan nem igazán helyettesíthetők más típusokkal, hiszen az Európában egyre inkább elterjedő L45H (a MÁV-nál Mk45-ös sorozatú) járművek ugyanis túl nehezek a hazai pályák többségére, teljesítményük pedig jóval nagyobb, mint amennyit a magyar, Mk48-asokkal üzemelő kisvasutak igényei megkívánnak. A negyvennyolcasok vélhetően még hosszú évekig üzemben maradnak majd: ezt a jövőképet támasztják alá a különféle remotorizációs kísérletek is, amelyekből eddig csak a már említett szlovákiai, feketebalogi példa valósult meg.
Fodor Illés
Múltidéző sorozatunk korábbi írásai
- Akinek természetes volt a vasútmodellezés
- Élet Óban
- Matuskát el kellett ítélni – de így?
- Egy ma is futó M63-as: Gyík H0-s méretben
- Vasút a Föld túloldalán
- Mesék Tyura-tamból
- Valóra vált álom Tündérvölgyben
- Vonat van, babám!
- Barangolás Hunyad megye vasútján
- Az megvan, hogy már tíz évesek a Talentek?
- Uradalmi „sztrádák” nyomában
- Két év alatt elköszöntek
- Hajlik az ív, vele hajlunk mi is
- Ez sincs már meg: volt egyszer egy villamos Nagyszebenben
- Sellye–Középrigóc: így kellett lennie?
- Kisvasúttal a sípályákra
- Húsz éve még volt egy kocsiszín Óbudán...
- Hétezer teherkocsi mozog havonta
- Egy villamosgeneráció csendes eltűnése
- „A kommunisták fölszedték a síneket”
- A kedvenc villamosok nyomában
- Vasútunk az indóháztól Nyárádtő felé készen van
- Ganzok a világ végén
- Képeslapok keletről
- Mikor jön a vonat? Két hónap múlva...
- Paul Theroux emlékezete
- Tíz éve jött meg a 2001-es!
- Amtrak és a többiek
- Dome-cartól a Con-adianig: így versenyzett a vasút Kanadában
- Alagutak, viaduktok a Varázshegyen
- Mekka, vasútbarátoknak Angliában
- Volt egyszer egy fontos budai villamosvonal
- Szergejek a vonatok élén! Mi ebben a különös?
- Gőzös kerékpárok, fotómaratott keretek: így épül egy csodamodellmozdony
- Így szállítják a sört Írországban
- Mennyország tourist Írországba
- Lassan minden elfogy...
- Ékszerdoboz, volt, lehetne újra az?
- Ózd és Nádasd vitte a vonatokat
- Húsz évem lassan elszelel...
- Újjászülető M41-esek, avagy miért lett Hörgő a Csörgő?
- Örökké föl akarták szedni a síneket
- Öt nap, hat éjszaka, négyezer kilométer harmincezer forintért
- Kisvasút a Sárréten
- Komjáthy György: Természetes volt, hogy ha megnövök, csak villamosvezető vagy kalauz lehetek
- Berekhát a motorgarázsnál
- Volt egyszer egy nagy hepaj Tapolcán
- Gyík, light
- DR volt, DB lett – 2. rész: vasúti romantika kétféle nyomtávon
- DR volt, DB lett – 1. rész
- Ütközőbaktól ütközőbakig: a Szalajka-völgytől a Bükk-fennsíkig
- Villamossal Gliwicétől Górniczáig
- És még a színét is eltalálták!
- Kék szalag – a vasúton, Amerikában
- A ronda zöld kígyó nyomában
- Karácsonyi ajándék a vasútnak: kell ennél szebb?
- Egy uradalmi tejcsarnok lassú háttérbe szorulása
- Főpályaudvar Budapesten: végleg lemondtak róla?
- Kezdetben vala a lóvontatás
- Barkács az élethűségért
- Szürke eminenciás: a Muki
- Európa dízelmozdonyainak nagyasszonya
- Amikor Truman zuhant a Déliből az Endresz György térre
- Őrült nagy durranás előtt? Tényleg lesz 200 milliárdból metró Gödöllőig?
- Hétvégi hepaj Finnországban
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 2. rész
- Irány a Balaton! – 2005-ben, 1. rész
- Az utolsó felsővezetékes kisvasút
- Kandó Kálmán egyedülálló alkotása
- Fenn a messzi Északon, mellékvonalon
- Thököly út, hattyúdal
- Vasút a Baltikumban
- Ez is hungarikum ám!
- Lánczos Péter előbb tervezett, utána helyszínelt és nyomozott
- Ha a 201-es váltó mesélni tudna...
- Ármin-akna Lyukóbányán
- A kényelmi vicinális
- Egy óriásira lekicsinyített 902-es Tatra
- D4-es javítás után lett K gép
- Tráktőrök keskeny nyomtávon
- A világ legnagyobb gőzösparadicsoma
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 3. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 2. rész
- Volt egyszer egy Déli... Lesz még egyszer Déli? – 1. rész
- Kubinszky Mihály: Az építészet az élethivatásom, a vasút hobbi
- Épül a Sorsok Háza
- Ünnepelt a legbátrabb város
- Kéregjegy klasszikusok nyomában
- Vasúttörténeti intézmény Szegeden
- Megtérülhet-e egy mellékvonal átfogó felújítása?
- Vaspályával keretbe foglalt tájon
- A Kis Piros – a Rhätische Bahn Svájcban
- A Szuper Törzsfőnök, a Kapitány és a többiek
- Rég volt, igaz volt?
- Mintha mindig itt lettek volna
- Nem úgy van az, mint volt rég
- Amit az Úttörőparlament mentett meg az enyészettől
- Rokonlátogatóban: szoborgőzös 1:35-ben
- A szenvedések vasútja
- Köszöni, jól van azóta is
- Jánkmajtis–Kölcse: a végek kisvasútja
- A tengerparti vasút
- Nem lehetett megmenteni: volt egyszer egy fűtőház Kisterenyén
- Jekatyerinburg, Szverdlovszk állomás
- Végleg vége Cicciolina pályafutásának! Eddig még nem publikált fotókkal!
- Múltidéző: magyar motorvonatok Brazíliában
- Múltidéző: Aradról Lippáig és Pankotáig
- Múltidéző: történet a Sargani nyolcasról
- Múltidéző: a gőzöskorszak hat pillanata, 1. rész: az „építmények”
- Múltidéző: amikor először jártak Desirók a Balatonnál
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!