Döntött a kormány a vasútfejlesztésekről
A Magyar Közlönyben tették közzé a listát, mely a 2035-ig tervezett beruházásokat tartalmazza az Infrastruktúra Versenyképesség Javító program keretében. Egyszerűsített pályafelújítások, járműbeszerzések.
A kormány 1308/2024. (X. 9.) határozata az állami építési beruházások 2035. december 31-éig szóló szakpolitikai-ágazati beruházási koncepcióinak elfogadását foglalja magába, ennek során számos vasúti és közúti projektre is rábólintottak.
A határozat alapján a „vasúti közlekedés a személyszállításban a közlekedési közszolgáltatás alapja, a távolsági és az elővárosi forgalom lebonyolításának fő eszköze, mely hatékonyan és környezetbarát módon képes nagy tömeg közlekedési igényének kielégítésére. Teherszállítás területén a jelenlegi tíz százalékos részarányának növelésében, egyrészt a túlterhelt útszakaszok tehermentesítésének, másrészt a logisztikai lehetőségek kiaknázásának a lehetősége rejlik. A megbízható, átjárható vasúti infrastruktúra a katonai mobilitás biztosításának alapvető eszköze.”
Az ágazati koncepció kötöttpályás fejlesztésekre vonatkozó állami beruházásainak katalógusát a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. pályafenntartási szakterülete által kidolgozott, úgynevezett Infrastruktúra Versenyképesség Javító program részletezi. A program alapja a vasútvonalak egyszerűsített korszerűsítése, melynek számos előnyét határozták meg a Magyar Közlöny 102. számában:
- A beavatkozásokhoz nem szükséges hatósági engedély, a szükséges műszaki tervek a vállalatcsoporton belül elkészíthetők.
- A beavatkozás előkészítésének időszükséglete töredéke az európai uniós forrásból megvalósuló beruházásoknak.
- Meghatározóan a száz, százhúsz kilométer per óra engedélyezett sebességű vonalakon lehet menetidő javulást elérni.
- A tervezett beavatkozások ugyan nem teljeskörűek, de tíz–tizenöt évre megoldást nyújtanak, forrásigényük pedig alacsonyabb, mint az európai uniós forrásból megvalósuló fejlesztéseké.
- A kivitelezés jelentős részére a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. alkalmas (új eszközpark beszerzése megtörtént), a szükséges alvállalkozók a magyar piacon rendelkezésre állnak.
- A felújított szakaszok fenntartási költségei közép- és hosszútávon kiszámíthatóvá és jól tervezhetővé válnak.
- A hiba- és zavarérzékenység csökken, a vasúti pályahálózat egyenszilárdsága, ezáltal a menetrendi pontosság stabilitása növekszik.
A kormánydöntés a járműflotta fejlesztésére is vonatkozik, az alábbi beszerzéseket hagyták jóvá (természetesen megfelelő forrás rendelkezésre állása esetén):
- 15 nagysebességű eurocity-szerelvény,
- 29 belföldi intercity-motorvonat,
- 51 intercity-ingaszerelvény,
- tíz magas minőségű éjszakai szerelvény,
- 95 regionális villamos motorvonat,
- 68 felsővezeték nélkül is üzemeltethető motorvonat,
- 15 felsővezeték nélkül közlekedni képes mozdony (valószínűleg a Henschel-dízelek),
- száz nehézpőre (például katonai felszerelések szállítására alkalmas teherkocsik),
- 115 villamosmozdony (jó eséllyel többféle használt bérelt, valamint új gyártásúak egyaránt).
Az utasok felhasználói élményét javítani célzott beruházások a következők:
- tarifareform 2024. március 1-jétől (megvalósult);
- alkalmazásfejlesztés és integráció;
- az utaskomfortot növelő (légkondicionált, internetkapcsolatot adó, USB-töltési lehetősséggel és fedélzeti utastájékoztatással felszerelt) járművek beszerzése.
(Nyitóképünkön a MÁV-Start legutóbbi motorvonat-beszerzésének egyik példánya, a 815 022-es Stadler Kiss. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!