Újabb uniós kölcsönhöz jutott a Szkopje–Szófia vasúti összeköttetés megépítése

iho/vasút   ·   2023.12.30. 10:00
eszakmacedonia_tehervonat

Az Európai Unió, az Európai Beruházási Bank (EIB) és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 560 millió euróval járul hozzá az Észak-Macedóniát Bulgáriával összekötő pálya megújításához.

A transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) VIII-as folyosója részét képző pálya a Szkopjét a szerb főváros Belgráddal összekötő X-es korridorvonalon található Kumanovo állomásánál kezdődik. A vonal Beljakovcéig egy 40 millió euróból (jelenlegi árfolyam alapján 15 milliárd forintból) nemrég létrehozott, 31 kilométeres pályaszakaszon vezet, majd Kriva Palankáig egy új, 33,9 kilométer hosszú nyomvonal létesül 155 millió euróért (cirka 60 milliárd forintért), melynek kivitelezésén már dolgozik a török Gülermak építőipari vállalat. Ezek a szakaszon öt állomást, kilenc megállót és tizenkét hidat hoznak létre.

Az 560 millió eurós (hozzávetőlegesen 210 milliárd forintos) támogatás a következő, Kriva Palankától az észak-macedón–bolgár határig vezető pályaszakasz megvalósításához járul hozzá. A 24 kilométeres vonalszakaszon tizenöt alagutat kell létrehozni, így ez a teljes projekt legköltségesebb fázisa: az eredeti becslések szerint 405 millió eurót (bő 150 milliárd forintot) fog kóstálni. A finanszírozás érdekében az észak-macedón infrastruktúra-kezelő MŽI 2018 decemberében jutott hozzá egy 68,6 millió eurós (bő 25,5 milliárd forintos) kölcsönhöz az EU nyugat-balkáni beruházási keretén keresztül.

A Kumanovótól a bolgár határig vezető, 88,3 kilométer hosszú pálya természetesen végig villamosítva lesz, ehhez már a forrás is rendelkezésre áll.

Az új vonal cirka kétszáz kilométerrel rövidíti majd le az utat a Fekete-tengeri kikötők és Törökország felé (térkép forrása: Railway Gazette)

A vonal a bolgár oldalon, Gyuesevó közelében, a 600-as számú Gyuesevó–Radomir vonal néhány kilométernyi meghosszabbításával éri majd el a határt, ahol a két pálya egy a határon át vezető, a második világháború során megsemmisített alagút újjáépítésével fog összekapcsolódni.

A beruházók azt remélik, hogy a két ország között 2030-ra elindulhatnak a vonatok, amik évente 500 ezer tonna árut és szintén félmillió utast fognak szállítani, jobb összeköttetést teremtve Észak-Macedónia és Bulgária viszonylatában, hozzájárulva a klímaváltozással szembeni ellenállóképességhez, valamint a társadalmi-gazdasági fejlődéshez. Az EBRD szerint elkészültét követően a vonal hatékonyan fogja elősegíteni az áruk és emberek nemzetközi mozgását, körülbelül kétszáz kilométerrel lerövidítve a vasúti utazást a Fekete-tengerig és Törökországig.

A most rendelkezésre bocsátott finanszírozási csomag egy 175 millió eurós (cirka 65 milliárd forintos) EIB Global-hitelből, egy szintén 175 millió eurós EBRD-kölcsönből, egy 150 millió eurós (körülbelül 56 milliárd forintos), az EU nyugat-balkáni beruházási keretéből nyújtott támogatásból, valamint egy akár 60 millió eurós (22,5 milliárd forintos), az előcsatlakozási támogatási eszközön keresztül garantált támogatásból áll.

A projekt továbbra is élvezi az EU és az Európai Beruházási Bank technikai támogatását, többek között a Jaspers programon keresztül.

Az EIB-től elmondták, a beruházás jó példája annak, hogy a bank sokféle pénzügyi és műszaki támogatást nyújt. A projekt számára elkülönített, jelentős pénzügyi csomag is azt mutatja, hogy a Team Europe megközelítésnek megfelelő szilárd elkötelezettséggel és partnerségekkel olyan létfontosságú infrastrukturális projekteket lehet előmozdítani, melyek kézzelfogható előnyökkel járnak a regionális gazdaságok és az emberek számára is – jelenti a Railway Gazette.

(Nyitóképünkön egy tehervonat várakozik valahol Észak-Macedóniában. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek